یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد کم‌شتاب شاخص بورس
دیروز، شاخص کل با افزایش 254 واحدی (معادل 33/0 درصد) همراه شد و در رقم 76 هزار و 420 واحدی ایستاد. به این ترتیب، بازار سهام برای هفتمین روز معاملاتی متوالی مثبت شد و زیان خود را از ابتدای سال به 3/3 درصد کاهش داد. حجم و ارزش معاملات همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و سهامداران حقیقی بازیگران اصلی بازار سرمایه هستند که همگی نشانه‌های خوبی مبنی بر تداوم پویایی این بازار دارد. از امروز نیز نشست سه‌جانبه‌ای میان دیپلمات‌های کشور، آمریکا و اروپا برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد در پایان، سیگنال مهمی درخصوص آینده مذاکرات هسته‌ای نشان دهد. در این شرایط، بررسی روند گروه‌های بورسی نشان می‌دهد آنها رفتار هم‌جهتی ندارند و پدیده صف‌نشینی در بازار سرمایه کمتر به چشم می‌خورد که می‌تواند نشانه خوبی مبنی بر هیجانی رفتار نکردن سهامداران بورسی باشد.




بازار ارز

ثبات دلار در آستانه مذاکرات هسته‌ای
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا بدون تغییر باقی ماند و به قیمت 3 هزار و 260 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای پاییز تا‌کنون 5/2 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. در شرایطی که برخی عوامل بنیادی نشان از تضعیف سمت عرضه دلار دارد، خوش‌بینی درخصوص مذاکرات هسته‌ای باعث ثبات قیمت ارز شده است. به عبارت دقیق‌تر، کاهش شدید قیمت نفت و سایر کالاهای صادراتی به دنبال رشد شاخص دلار آمریکا، سبب شده است تا میزان ارزآوری ناشی از صادرات با ابهام مواجه شود. در این شرایط، توافقات هسته‌ای با ایجاد برخی بازارهای هدف جدید (احتمال افزایش میزان صادرات) و همچنین آزاد شدن ارزهای بلوکه شده می‌تواند سمت عرضه را تقویت کند. بر این اساس، معامله‌گران تا حدودی حالت انتظاری خود را حفظ کرده و تغییرات قیمتی به حداقل رسیده است.



بازار سکه

تخلیه حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 910 هزار تومان معامله شد. در ابتدای هفته گذشته، سکه در مقابل ریزش شدید قیمت طلای جهانی مقاومت کرد و اندکی دارای حباب مثبت (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) شد. در ادامه با کاهش بیشتر قیمت اونس، سکه مقاومت بیشتری نشان داد به‌طوری که اندازه حباب به نزدیک 30 هزار تومان رسید. اما در پایان هفته، طلای جهانی با رشد قابل توجهی مواجه شد و توانست بخشی از زیان خود را در این مدت جبران کند. با این حال، جهش قیمتی اونس طلا (حدود 30 دلار)، قیمت سکه را تنها 5 هزار تومان افزایش داد که این امر موجب از بین رفتن حباب قیمتی در بازار سکه شد. امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار جهانی، انتظار می‌رود قیمت سکه همگام با دلار حرکت کند.


بازار طلای جهانی

جبران زیان در دقیقه ۹۰
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با نیم درصد رشد، 5/1178 دلار معامله شد. این در شرایطی بود که در طول هفته، ریزش شدید قیمت‌ها را حتی تا مرز 1130 دلار شاهد بودیم؛ اما در ساعات پایانی معاملات هفتگی، آمار اشتغال زایی در آمریکا منتشر شد که کمتر از انتظارات بود و موجب رشد قیمت طلا شد؛ البته این آمار نکته‌های مثبتی را نیز از جمله ایجاد بیش از 200 هزار شغل در 9 ماه متوالی و همچنین رسیدن نرخ بیکاری (8/5 درصد) به کمترین مقدار 5 ساله به همراه داشت. به این ترتیب، عبور از سقف تکنیکال 1160 دلار، تشدید درگیری‌ها میان اوکراین-روسیه و تضعیف شاخص دلار از جمله عوامل دیگر رشد قیمت طلا بودند. در نظرسنجی کیتکو، 6 نفر (از 23 کارشناس) روند صعودی و 14 نفر مسیر نزولی را برای طلا در این هفته پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

«تسه» روی مرز ۹۰ هزار تومان
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت یک درصدی به قیمت 90 هزار و 364 تومان معامله شدند. به این ترتیب، پس از فروکش تقاضای تابستانی مسکن، اوراق مزبور نیز با کاهش تقاضا همراه شدند. همین امر سبب شد «تسه»ها که در تابستان حدود 100 هزار تومان معامله می‌شدند، اکنون مسیر خود را تغییر دهند و به کف 90 هزار تومانی نزدیک شوند. گرچه در برخی سررسیدها به علت نزدیک شدن به زمان ابطال قانونی، قیمت‌ها به حتی کمتر از 80 هزار تومان رسیده است، اما در مجموع، قیمت متوسط «تسه»ها حدود 90 هزار تومان است. بنابراین، با توجه به مسیر کاهشی تقاضا، همچنان عرضه این اوراق در قیمت‌هایی مشابه سال گذشته (75-70 هزار تومان) با مشکل مواجه است که یکی از دلایل آن می‌تواند عدم تمایل به عرضه برخی صاحبان امتیاز وام مسکن است.



بازار نفت

افزایش قیمت نفت در بازار «خرسی»
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با افت 3/2 درصدی، 65/78 دلار بر بشکه معامله شد. WTI که در اواسط هفته حتی تا کانال 76 دلاری کاهش پیدا کرده بود، در روزهای پایانی هفته، بخشی از زیان خود را جبران کرد. افزایش کمتر از انتظار موجودی نفت آمریکا، ایجاد بیش از 200 هزار شغل جدید برای 9 ماه متوالی و رسیدن نرخ بیکاری این کشور به کمترین مقدار (8/5 درصد) از سال 2009 (تقویت سمت تقاضا) مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بودند. از سوی دیگر، درگیری‌ها میان اوکراین-روسیه تشدید شد؛ به گزارش بلومبرگ، 200 جدایی‌طلب کشته شدند که بیشترین میزان کشته از ابتدای درگیری‌ها محسوب می‌شود. با این حال، کارشناسان معتقدند این عوامل ژئوپلیتیک اثر خود را از دست داده‌اند و وضعیت خرسی (انتظار افت قیمت) که ناشی از مازاد عرضه است همچنان در بازار نفت وجود دارد.