یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

اصلاح قیمتی در سایه نگرانی‌هادر نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل افت قابل توجه ۶۴۳ واحدی (معادل ۸۴/۰ درصد) را تجربه کرد و بار دیگر کانال ۷۶ هزار واحدی را واگذار کرد. این در شرایطی بود که حجم و ارزش معاملات همچنان در سطوح بالایی قرار داشت که نشانه خوبی مبنی بر پویایی بازار سرمایه است. معامله‌گران بازار سهام، نرسیدن به نتیجه مشخص در مذاکرات هسته‌ای مسقط را نوعی نگرانی درخصوص عدم رسیدن به توافق نهایی عنوان کرده‌اند. به این ترتیب، گروه‌هایی مثل خودرو و بانک که پیش از این با توجه به خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای با اقبال سهامداران مواجه بودند، روز گذشته منفی شدند و از جمله عوامل اثرگذار بر بازار سهام محسوب شدند. دور نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش تا ۳ روز دیگر آغاز خواهد شد که می‌تواند لحظات حساسی برای اقتصاد کشور و بازارها باشد.


بازار ارز

نوسانات آرام بازار ارزدیروز، هر دلار آمریکا با کاهش ۵ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۲۶۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در حالی روند کم‌نوسانی را سپری می‌کند که مذاکرات به لحظات بسیار حساس خود نزدیک شده است. دور نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش از تاریخ ۲۷ آبان آغاز می‌شود که می‌تواند اثرگذاری جدی بر بازار ارز داشته باشد. در این شرایط، برخی نسبت به مذاکرات هسته‌ای خوش‌بینی بیشتری دارند و معتقدند توافق نهایی در مهلت باقی‌مانده انجام می‌شود. به گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد مسکو، از شانس مناسب رسیدن به توافق نهایی سخن گفته است. از سوی دیگر، برخی افراد بی‌نتیجه ماندن مذاکرات در مسقط را نشانه خوبی نمی‌دانند و احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای را بیشتر می‌دانند. با این حال، به نظر نمی‌رسد تا پایان این دور، تغییرات شدیدی در قیمت دلار ایجاد شود.


بازار سکه

تخلیه حباب بازار سکهطی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی به قیمت ۹۱۶ هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که گرچه دلار افت آرامی را تجربه کرده بود، اما قیمت طلای جهانی افزایش قابل توجهی را در ساعات پایانی روز جمعه به ثبت رساند که اثر خود را بر قیمت سکه گذاشت. با این حال، رشد قیمت سکه به اندازه افزایش قیمت اونس طلا نبود و همین امر سبب شد حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در این بازار تخلیه شود. همان‌طور که اشاره شده بود سفته‌بازی از این بازار خارج شده است و نمی‌توان شاهد ایجاد حباب‌های پایدار در قیمت سکه بود. در معاملات امروز نیز با توجه به تعطیلی بازار جهانی طلا، قیمت سکه از دلار پیروی خواهد کرد که احتمال تغییرات شدید پایین است.

بازار طلای جهانی

دومین بازگشت طلا در دقیقه ۹۰در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی در حالی توانست زیان خود را جبران کند که هفته ماقبل نیز دقیقا در ساعات پایانی معاملات، پس از رسیدن به قیمت‌های پایین با رشد مواجه شد. هفته گذشته، طلای جهانی با افزایش ۸۵/۰ درصدی به قیمت ۵/۱۱۸۸ دلار بر اونس معامله شد. سیگنال‌های نسبتا مناسب از سمت تقاضای فیزیکی، پوشش کوتاه مدت (خرید پس از یک افت شدید جهت جبران زیان قبلی) و احتمالا تشدید درگیری‌ها در اوکراین مهم‌ترین عوامل این رشد قیمتی بودند. در این شرایط، آمار اقتصادی اروپا همچنان نشان از ضعف اوضاع اقتصادی در این ناحیه دارد. این هفته آمارهای اقتصادی مهمی گزارش می‌شود که می‌تواند روی شاخص دلار، رقیب اصلی اونس طلا، اثرگذار باشد. در نظرسنجی کیتکو، ۵ نفر (از ۱۹ کارشناس) روند مثبت و ۱۱ نفر مسیر کاهشی را برای این هفته طلا پیش بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

قفل قیمتی «تسه»ها روی ۹۰ هزار توماندر نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با افت ۴/۰ درصدی به قیمت ۸۹ هزار و ۳۱۶ تومان معامله شدند. به این ترتیب، این اوراق از ابتدای پاییز افت ۲/۷ درصدی را تجربه کردند. مدت‌ها بود که اوراق مزبور در محدوده ۱۰۰-۹۰ هزار تومان حرکت می‌کردند، اما از ابتدای پاییز این دامنه نوسان کوچک‌تر شد و به ۹۵-۹۰ هزار تومان رسید. در این شرایط، قیمت‌ها کاهش بیشتری را تجربه کردند و طی روزهای اخیر در نزدیکی ۹۰ هزار تومان معامله می‌شوند. مسوولان علت این امر را تعدیل عرضه و تقاضای «تسه»ها می‌دانند و معتقدند مازاد تقاضایی که از اواخر سال ۹۲ شکل گرفته بود و تا اواخر تابستان ۹۳ ادامه پیدا کرد دیگر وجود ندارد. بر این اساس، انتظار می‌رود قیمت‌ها در همین محدوده نوسان کنند و شاهد افت شدید قیمت این اوراق نباشیم.


بازار نفت

چرخش نفت از مسیر ریزشیقیمت نفت که به کمترین مقدار چهار سال گذشته رسیده بود، در پایان هفته تغییر مسیر داد و بخشی از زیان خود را جبران کرد. به این ترتیب، نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۶/۳ درصدی به قیمت ۸/۷۵ دلار بر بشکه معامله شد. دیدارهای رئیس‌جمهور عراق و نخست‌وزیر لیبی با پادشاه عربستان، مذاکرات وزیر امور خارجه ونزوئلا در الجزیره و قطر و سفر وزیر نفت عربستان به آمریکای لاتین، همگی در نزدیکی نشست اوپک انجام شدند. گرچه هنوز برخی افراد نسبت به کاهش عرضه از سوی اوپک خوش بین نیستند، اما دیدارهای مزبور، احتمال انجام این اقدام را تقویت کرد. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند افت بیش از اندازه نفت، حباب قیمتی منفی ایجاد کرده است. تشدید درگیری‌ها در اوکراین نیز عامل ژئوپلیتیکی است که می‌تواند بر افزایش قیمت نفت اثرگذار باشد.