یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

دوربرگردان پاییزی شاخص کل
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس برای سومین هفته متوالی روند منفی را تجربه کرد و با ثبت زیان 3 درصدی در رقم 71 هزار و 860 واحدی ایستاد. به این ترتیب، شاخص کل که در اواسط پاییز بازدهی 7 درصدی را نیز به ثبت رسانده بود، تقریبا تمام این رشد را واگذار کرد و مجددا به کانال 71 هزار واحدی بازگشت. رفتار هیجانی نسبت به تمدید مذاکرات هسته‌ای و همچنین کاهش قیمت نفت، مهم‌ترین عوامل زیان اخیر بازار سهام محسوب می‌شوند. این در شرایطی است که اخبار در حوزه‌های مزبور کاملا مثبت و برخلاف انتظارات موجود است. از سوی دیگر، قیمت‌ها در این بازار به کمترین مقدار خود در سال 93 رسیده‌اند؛ بنابراین با در نظر گرفتن اوضاع نامناسب آینده سایر بازارها مثل ارز و سکه، بورس جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت دارد.

بازار ارز

ثبات دلار زیر ۳۴۰۰ تومان
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 375 تومان معامله شد. این در حالی بود که طی معاملات روزهای ماقبل به بیش از 3500 تومان نیز رسیده بود، اما مجددا با فروکش نسبی هیجانات به زیر 3400 تومان رسید. به نظر می‌رسد تلاش برخی سفته‌بازان جهت رشد قیمت دلار در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه به نتیجه نرسیده است. بنابراین، مطابق با انتظارات، رفتار هیجانی در بازار ارز کمرنگ شده است که باعث می‌شود چشم‌انداز جهش‌های قیمتی تضعیف شود. سخنان امیدوارکننده وزیر امور خارجه کشور مبنی بر پیشرفت‌های مناسب در مذاکرات و همچنین ارائه لایحه بودجه بدون کسری در هفته آینده از جمله عوامل مهمی هستند که این هیجانات را کاهش می‌دهند. بر این اساس انتظار درخصوص لایحه جدید، احتمال تغییرات شدید نرخ ارز تا هفته آینده را کاهش می‌دهد.

بازار سکه

تخلیه حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 959 هزار تومان معامله شد. در شرایطی که به نظر می‌رسد هیجان در بازارهای داخلی کاهش یافته است، نرخ دلار تغییراتی را تجربه نکرد و بر قیمت سکه بی‌اثر بود. از سوی دیگر، طلای جهانی رشد نسبی را تجربه کرد، اما سکه در بازار داخل برخلاف اونس طلا کاهش یافت. به این ترتیب، حباب سکه (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) از بین رفت. علت این امر را می‌توان در ایجاد خوش‌بینی مجدد به عواملی مثل مذاکرات هسته‌ای جست‌وجو کرد. به این ترتیب، انتظارات افزایش قیمت در بازارهایی مثل ارز و سکه کاهش یافته است که تقاضای سفته‌بازانه را تضعیف می‌کند. طلای جهانی نیز گرفتار عوامل متعددی است که ثبات قیمتی را تجربه می‌کند و درنتیجه اثرات آن بر بازار داخل نیز کاهش می‌یابد.

بازار طلای جهانی

حرکت اونس روی خط صاف
در بازار طلای جهانی عوامل متعددی با یکدیگر جدال می‌کنند که موجب نوسانات اندک اونس حول سطح 1200 دلاری شده است. در میان عوامل مثبت، افت جایگاه ژاپن بر‌اساس رتبه‌بندی مودی (Moody، یکی از مراجع رسمی رتبه‌بندی اقتصاد کشورها) تقاضا از سوی افراد محافظه‌کار را تقویت می‌کند. همچنین، تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی افزایش یافته است. افزایش دارایی‌های طلای SPDR (بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا) برای نخستین بار در 2 هفته اخیر عامل مثبت دیگر این بازار است. با این حال، کارشناسان همچنان اوضاع مناسب اقتصاد آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور را عامل کلیدی و قاتل قیمت طلا عنوان می‌کنند. قیمت نفت نیز یکی از موارد مورد توجه معامله‌گران طلا است؛ رشد آن می‌تواند افزایش نرخ تورم (عاملی مثبت برای طلا) را به همراه داشته باشد که البته خود بازار نفت وضعیت پایداری ندارد.

بازار اوراق مسکن

تخفیف زیان در پایان هفته
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت 9/4 درصدی به قیمت 79 هزار و 628 تومان معامله شدند. این در شرایطی بود که طی معاملات روز چهارشنبه، رشد 5 درصدی را به ثبت رساندند و بخشی از زیان هفتگی را جبران کردند. در این شرایط، آمارها نشان از کاهش تقاضا برای این اوراق دارد؛ به‌طوری که تقاضای 600 میلیارد تومانی (حدود 200 میلیارد تومان مازاد تقاضا) در تابستان، اکنون به حدود 300 میلیارد تومان کاهش یافته است و همین امر عامل اصلی کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود. به این ترتیب، اوراق مزبور از کانال 90 تا 100 هزار تومان عقب‌نشینی کرده و وارد کانال 70 تا 80 هزار تومانی شده‌اند. گرچه طی دو روز پایانی هفته، رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم، اما آمار عرضه و تقاضا تداوم روند صعودی را تضعیف می‌کند.

بازار نفت

نفت به دنبال قیمت تعادلی
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش نفت خام آمریکا 67 دلار بر بشکه معامله می‌شد. در جدال عوامل مختلف، نفت به دنبال یافتن کانال قیمتی مناسب خود است. در این میان، رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان عنوان کرد: به هیچ عنوان حاضر به از دست دادن سهم خود در بازار نفت نیستیم؛ اما میزان صادرات اوپک در نوامبر کاهش یافته که علت آن مشکلات داخلی لیبی جهت صادرات است. این در حالی است که عراق، با کردهای این کشور توافقی مبنی بر صادرات از مرزهای ترکیه (با قابلیت صادرات 550 هزار بشکه) انجام داده است. بنابراین، گرچه به نظر نمی‌رسد تغییری در سمت عرضه ایجاد شود، امیدواری‌هایی در سمت تقاضا ایجاد شده است. در این میان می‌توان به بیشتر شدن واردات نفت چین نسبت به مصرف پالایشگاه‌ها و همچنین احتمال تقویت سیاست‌های انبساطی در اتحادیه اروپا اشاره کرد.