یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رخوت بورس در آستانه زمستان
دیروز، شاخص کل بورس افت آرام دیگری را تجربه کرد و با کاهش 148 واحدی (معادل 21/0 درصد) در رقم 71 هزار و 712 واحد ایستاد. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات نیز نسبتا کاهش یافت که بیانگر کم شدن دوباره امیدواری‌ها در بازار سرمایه کشور است. با این حال، قیمت سهام در مقادیر پایینی قرار دارند که این امر اجازه افت شدید شاخص کل را نمی‌دهد. از سوی دیگر، محرک‌هایی مثل مذاکرات هسته‌ای در حالت انتظار قرار دارند و در نتیجه جهش قیمت‌ها در بازار سهام مسکوت مانده است. در این میان قرار است دولت در روز جاری لایحه بودجه را بدون کسری ارائه کند که در صورت تحقق این امر، بخشی از نگرانی‌های ناشی از افت شدید قیمت نفت که کل اقتصاد و در نتیجه بازار سهام را تحت فشار قرار داده است، مرتفع می‌شود.

بازار ارز

ثبات دلار با فروکش هیجانات
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و با قیمت 3 هزار و 370 تومان معامله شد. مطابق با انتظارات، هیجانات در بازار ارز فروکش کرده و مجددا فعالیت سفته‌بازی در این بازار به حداقل رسیده است. سخنان امیدوارکننده وزیر امور خارجه کشور نسبت به موفقیت‌های مذاکرات هسته‌ای، هیجانی خواندن وضعیت بازار ارز و سکه توسط رئیس کل بانک مرکزی و رفع محدودیت معاملات ارز حاصل از صادرات غیرنفتی توسط صرافی بانک‌ها مهم‌ترین عوامل فروکش هیجانات بازار ارز از اواخر هفته گذشته محسوب می‌شوند. در این شرایط، ارائه لایحه بودجه در روز جاری نیز می‌تواند بر قیمت دلار اثرگذار باشد. پیش از این رئیس‌جمهور کشور، از عدم کسری بودجه در لایحه جدید خبر داده است که در صورت تحقق می‌تواند نگرانی‌های عرضه دلار را نیز کاهش دهد. بنابراین در این روزها، ثبات نسبی قیمت ارز سناریوی محتمل‌تری است.


بازار سکه

حذف سفته‌بازی در بازار سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت 7 هزار تومانی به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. در این شرایط، قیمت دلار ثابت بود و کاهش قیمت طلای جهانی عامل افت قیمت سکه محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از روز چهارشنبه هفته گذشته، به دنبال فروکش هیجانات، حباب قیمتی (بالاتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) در بازار سکه از بین رفته است. به این ترتیب مشاهده می‌شود سفته‌بازی در این بازار نیز مجددا به حداقل خود رسیده است. در معاملات روز جاری، با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، سکه همگام با دلار حرکت می‌کند که احتمال تغییرات شدید پایین است. این در حالی است که در ادامه هفته، چگونگی لایحه بودجه دولت (اثرگذار بر قیمت ارز) و روند شاخص دلار آمریکا (اثرگذار بر طلای جهانی) از جمله عوامل اثرگذار بر قیمت سکه هستند.


بازار طلای جهانی

پایان منفی اونس در هفته مثبت
در پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با رشد 1/2 درصدی به قیمت 1193 دلار معامله شد. در اوایل هفته گذشته، افت جایگاه اقتصادی ژاپن در رتبه‌بندی مودی (Moody، شرکتی که معتبرترین رتبه‌بندی اقتصاد کشورها را اعلام می‌کند) که موجب افزایش تقاضای افزایش افراد محافظه‌کار شد و همچنین رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی باعث رشد قیمت طلا به بالای 1200 دلار شده بود. اما جمعه، در آمریکا اعلام شد که 321 هزار شغل جدید در ماه نوامبر ایجاد شده است (رکورد دو ساله) که رشد شاخص دلار آمریکا (بیشترین مقدار پنج ساله) و در نتیجه کاهش طلای جهانی را سبب شد. این امر همچنین، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرد (فشار به قیمت طلا). در نظرسنجی کیتکو، 7 نفر (از 21 کارشناس) مسیر صعودی و 10 نفر روند کاهشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

هیجان مسکن در بازار اوراق تسهیلات
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 5 درصدی به قیمت 83 هزار و 610 تومان معامله شدند. این در حالی بود که هفته گذشته اوراق مزبور به 73 هزار تومان نیز رسیده بودند. پیش از این به علت رکود در بازار مسکن، تقاضای اوراق مزبور کاهش یافته بود، اما به نظر می‌رسد به دنبال رشد قیمت دلار گمانه‌زنی‌های تورمی در این بازار به وجود آمده است. بر این اساس، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تقاضا برای خرید مسکن افزایش نسبی یافته که موجب رشد قیمت «تسه»ها نیز شده است. با این حال، باید در نظر داشت تغییر بنیادی خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده و انتظار افزایش نرخ تورم بر خلاف سیاست‌های دولت است که تاکنون نیز در تحقق آن موفق بوده است. بنابراین، هیجان تنها عامل توضیح‌دهنده این رشد قیمت‌ها است.

بازار نفت

WTI، یک هفته حول ۶۶ دلار
در پایان هفته، نفت خام آمریکا با نوسان آرام حول سطح 66 دلاری، در نهایت با افت ملایم نیم درصدی به قیمت 84/65 دلار بر بشکه معامله شد. در این شرایط، عربستان با عدم کاهش عرضه و همچنین تخفیف قیمتی به مشتریان آمریکایی و آسیایی خود در حال فشار به تولیدکنندگان نفت شیل از طریق کاهش قیمت نفت است. در این رابطه، گرچه آمارها نشان می‌دهد میزان مجوزهای ابطال شده حفاری شیل افزایش یافته‌اند، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان شیل آمریکا در حال افزایش تولیدات خود به کمک دکل‌های حفاری قبلی هستند. بنابراین، فشار اوپک نمی‌تواند در کوتاه‌مدت تولیدات شیل را کاهش دهد، اما در بلندمدت توسعه آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. در نظرسنجی بلومبرگ 6 نفر (از 36 کارشناس) روند افزایشی و 19 نفر مسیر کاهشی را برای این هفته قیمت نفت پیش‌بینی کرده‌اند.