یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

تداوم سرازیری بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس با کاهش 749 واحدی (معادل 07/1 درصد) همراه شد و به این ترتیب، کف حمایتی 70 هزار واحدی را نیز از دست داد. این نخستین بار است که از سال 2008 میلادی، شاخص کل بورس افت سالانه (میلادی) را تجربه کرده است. در معاملات روز گذشته فقط صنعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی در میان 36 گروه فعال بورسی روند مثبتی را سپری کرد که نشان از ریزش دسته جمعی آنها دارد. جذابیت بازارهای رقیب نظیر سکه و ارز و همچنین ریزش شدید قیمت نفت عوامل اصلی افت اخیر بازار سهام محسوب می‌شوند. درخصوص بازارهای رقیب، سکه همچنان در انتظار تصمیم فدرال رزرو است و خرید در قیمت‌های بالا ریسک زیادی دارد، در رابطه با ارز نیز، رشد قیمت آن می‌تواند کاهش قیمت جهانی کالاها را جبران کند و بر بورس نیز اثرات مثبتی داشته باشد.

بازار ارز

سردرگمی دلار در قیمت‌های بالا
روز گذشته، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 480 تومان معامله شد و به این ترتیب، دلار همچنان در قیمت‌های نزدیک 3500 تومان حرکت می‌کند. با این حال، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تفاوت قیمت‌ها در سمت خرید و فروش بسیار زیاد بود که بیانگر نبود تفکر واحد در این بازار است. دیروز، تیم دیپلماسی کشور نیز وارد ژنو سوئیس شد و مذاکرات خود را با طرف‌های غربی آغاز کرد. گرچه امیدواری‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما انتظار نمی‌رود بازار ارز در این روزها واکنش خاصی به این موضوع نشان دهد. عدم افزایش قیمت ارز مبادله‌ای متناسب با نرخ تورم و خوش‌بینانه بودن قیمت نفت پیشنهادی (72 دلار) برای بودجه سال 94 از‌جمله عواملی هستند که در صورت عدم حمایت از این بازار، رشد قیمت ارز را سناریوی محتمل‌تری نشان می‌دهد.

بازار سکه

سکه در مرز یک میلیون تومان
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید مجددا به زیر یک میلیون تومان برگشت و به قیمت 998 هزار تومان معامله شد. با توجه به ایجاد ناامیدی در بورس، حفظ کانال 3400 تومانی توسط ارز و همچنین ثبات نسبی قیمت طلای جهانی بالای 1200 دلار جذابیت‌هایی در بازار سکه ایجاد شد. به این ترتیب، حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) قیمت سکه حذف شد و سکه پویایی بیشتری را نسبت به تغییرات قیمتی طلای جهانی و دلار نشان می‌دهد. در این شرایط، گرچه تمایل به افزایش نرخ دلار بیشتر است، اما همچنان وضعیت مبهمی در این بازار وجود دارد. درخصوص طلای جهانی نیز، معامله‌گران در انتظار نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در این هفته هستند. هر دو عامل یادشده ریسک شدیدی برای خریداران سکه ایجاد می‌کنند.

بازار طلای جهانی

افت اونس در شرایط انتظار
در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 دیروز)، طلای جهانی به قیمت 1212 دلار بر اونس معامله می‌شد. وضعیت نامطلوب اقتصاد اروپا و آسیا موجب افزایش تقاضای طلا در این مناطق شده است. با این حال، مهم‌ترین رویداد این هفته، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) امروز و فردا است. در واقع، تصمیم‌گیری درخصوص زمان افزایش نرخ بهره می‌تواند اثر مهمی بر این بازار داشته باشد. گرچه گروهی با استناد به آمار مناسب اقتصاد آمریکا به ویژه در حوزه اشتغال انتظار تسریع در زمان افزایش نرخ بهره را دارند، اما برخی کارشناسان با اشاره به دشواری رسیدن به تورم هدف با توجه به افت شدید قیمت نفت نسبت به این امر تردید دارند. در این میان، افزایش معاملات بازار آتی طلا و رشد دارایی طلای SPDR (بزرگ‌ترین‌ صندوق سرمایه‌گذاری طلا) نشان از خوش‌بینی این دسته نسبت به قیمت طلا دارد.

بازار اوراق مسکن

آرامش «تسه»ها در هیجان بازارهای داخلی
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد ملایم 8/0 درصدی به قیمت 84 هزار و 611 تومان معامله شدند. به این ترتیب، مطابق با انتظارات اوراق مزبور محدوده 90-80 هزار تومانی را کانال امنی برای شرایط کنونی برگزیده‌اند. ثبات نسبی در این اوراق به‌عنوان نماینده بازار مسکن در حالی اتفاق می‌افتد که سایر بازارهای داخلی وضعیت پرنوسانی را تجربه می‌کنند. به عبارت دقیق‌تر، با توجه به آنکه سرمایه‌های خرد، قدرت مانوری در بازار مسکن ندارند هیجاناتی که در بازارهای ارز، سکه و بورس ایجاد شده است نمی‌تواند به سرعت اثری بر بازار مسکن داشته باشد. بنابراین، روند فعلی این اوراق کاملا طبیعی به نظر می‌رسد زیرا انتظاری در جهت تحریک تقاضا در بازار مسکن وجود ندارد. به این ترتیب، انتظار رشد مجدد قیمت «تسه»ها به بالای سطوح 90 هزار تومانی پایین است.

بازار نفت

اصلاح قیمتی در بازار نفت
نفت خام آمریکا پس از مدت‌ها نزول، روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش با افزایش قیمت همراه و به قیمت 3/58 دلار بر بشکه معامله شد. این در شرایطی است که وزیر انرژی امارات اظهار کرده است که حتی در قیمت‌های 40 دلاری نیز اوپک تولیدات خود را تغییر نخواهد داد. با این حال، برخی اخبار مبنی بر متوقف شدن صادرات لیبی از طریق دو پایانه‌ نفتی مهم این کشور و همچنین اعتصاب کارگران نیجریه‌ای در اعتراض به اوضاع صنعت نفت کشور مزبور منتشر شد که عامل افزایش قیمت نفت محسوب می‌شوند. در این رابطه، کارشناسان معتقدند تنها عاملی که می‌تواند قیمت نفت را بالاتر از 60 دلار نگه دارد همین مسائل غیراقتصادی (جدا از بحث عرضه و تقاضا) است؛ در غیر این‌صورت وضعیت بازار نفت همچنان «خرسی» (انتظار افت قیمت) است.