یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

نشانه‌های بازگشت صف‌نشینی به بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 761 واحدی (معادل 12/1 درصد) به 67 هزار و 471 واحد رسید. نکته قابل توجه در میان نمادها با بیشترین تاثیر منفی برشاخص، وجود صنایع مختلف مانند پتروشیمی، خودرویی، بانکی و فلزات اساسی بود که نشان‌دهنده وجود صف‌های هیجانی فروش است که افت دسته‌جمعی صنایع را سبب شد. به‌عنوان مثال می‌توان به هیجان فروش در نماد «فارس» اشاره کرد که با وجود شفاف‌سازی این شرکت مبنی بر اینکه کاهش قیمت نفت، متوسط قیمت‌های خوراک را بیشتر از قیمت محصولات کاهش داده است. در این شرایط، با فعالیت حقوقی‌ها بیشتر این صف‌ها جمع شدند. همچنین، یکی دیگر از موضوعات امیدبخش دیروز، گزارش‌های میزان تولید و فروش نمادهای پالایشگاهی است که برای نخستین بار در سال 93 روی سایت «کدال» قرار گرفت که مقدمه‌ای بر رفع ابهام این نمادها محسوب می‌شود.


بازار ارز

دلار درجا زد
روز گذشته، دلار بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 530 تومان معامله شد. همان‌طور که اشاره شده بود به نظر می‌رسد کانال 3500 تومانی برای این روزها سطح متعادلی به نظر می‌رسد. حمایت اخیر دولت از روند مذاکرات هسته‌ای و همچنین عدم تکذیب رسمی مقامات غربی درخصوص خبر رسیدن به توافق اولیه میان ایران و آمریکا از جمله مواردی است که خوش‌بینی همراه با احتیاط را نسبت به گشایش‌های هسته‌ای ایجاد کرده است. از سوی دیگر، قیمت جهانی نفت همچنان در حال کاهش است که یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های معامله‌گران در بازار ارز است. همچنین، رشد سریع‌تر واردات نسبت به صادرات در ماه‌های اخیر یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند قیمت دلار را تقویت کند. تقابل این عوامل و عدم شفافیت کامل در این رابطه عاملی است که موجب ثبات قیمتی دلار شده است.


بازار سکه

سکه در یک قدمی یک میلیون تومان
دیروز، هر سکه طرح جدید به قیمت 997 هزار تومان معامله شد و به این ترتیب، بار دیگر سکه به مرز یک میلیون تومان نزدیک شد. در شرایطی که قیمت دلار بدون تغییر باقی مانده بود، جهش قیمتی اونس طلا موجب رشد قیمت سکه نیز شد. با این حال، حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) همچنان پایدار است که بار دیگر نشان می‌دهد معامله‌گران در این بازار، فعالیت کمتری دارند و همین موضوع موجب کُند شدن تغییرات قیمتی متناسب با عوامل اثرگذار می‌شود. در این شرایط، بازار ارز پتانسیل زیادی برای جهش یا ریزش قیمتی ندارد. بازار طلای جهانی نیز با تقابل عوامل مختلف همراه است؛ در واقع، حمایت تقاضا از قیمت اونس در مقابله با فشار شاخص دلار آمریکا است. بنابراین، قیمت سکه احتمال تغییرات کمتری در این روزها دارد.


بازار طلای جهانی

رشد اونس به دنبال فشار تقاضا
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، هر اونس طلای جهانی با توجه به افزایش تقاضا از دو منبع با رشد همراه بود و به قیمت 1210 دلار معامله می‌شد. از طرفی، نزدیک شدن به سال جدید چین (حدودا یک ماه دیگر) موجب افزایش تقاضای فصلی طلا شده است. از سوی دیگر، نگرانی‌ها در حوزه یورو و افت بازارهای سهام موجب افزایش تقاضا از سوی افراد محافظه کار شده است. به عبارت دقیق‌تر، اگر حزب چپ در انتخابات یونان رای آورد احتمالاتی مبنی بر خروج این کشور از حوزه یورو وجود دارد. همچنین، کاهش قیمت نفت با اثر منفی بر تورم، اقتصاد اروپا را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد که همگی تقاضای افراد محافظه کار را تقویت می‌کند. با این حال، شاخص دلار آمریکا همچنان در حال افزایش است که به عقیده کارشناسان مهم‌ترین تهدید طلا در سال 2015 خواهد بود.


بازار اوراق مسکن

آرامش در بازار اوراق تسهیلات مسکن
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) تقریبا بدون تغییر و به قیمت 79 هزار و 231 تومان معامله شد. اوراق مزبور همچنان در نزدیکی 80 هزار تومان نوسان می‌کنند. تغییر تعادل عرضه و تقاضای اوراق مزبور پس از پایان تابستان موجب شد حدودا شاهد افت 20 درصدی قیمت آنها از دوران اوج باشیم. به عبارت دقیق تر، در تابستان حدود 200 میلیارد تومان مازاد تقاضا در این بازار مشاهده می‌شد، این در حالی است که آخرین آمار از عرضه و تقاضای آذرماه نشان می‌دهد حدود 123 میلیارد تومان مازاد عرضه وجود دارد. از طرفی، نبود تقاضای کافی نمی‌تواند محرک رشد برای این اوراق باشند و از سوی دیگر، سود واقعی تسهیلات مزبور در این قیمت‌ها با توجه به نرخ تورم فعلی، چندان غیرمنطقی نیست که این موضوع نیز افت بیشتر قیمت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.


بازار نفت

واکنش تولیدکنندگان به قیمت‌های ارزان نفت
دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا به قیمت 49 دلار بر بشکه معامله شد. گرچه آمارهای عرضه فعلی چندان نشانی از کاهش ندارند و نگرانی‌هایی که درخصوص تقاضا وجود دارد، اما سیگنال‌هایی مبنی بر احتمال کاهش عرضه در بلندمدت وجود دارد. در این میان می‌توان به کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه شیل اشاره کرد؛ به‌عنوان مثال، میزان دکل‌های حفاری آمریکا در سه ماه پایانی 2014 بیشترین افت را از سال 2009 داشتند. همچنین، عربستان میزان تخفیف نفت سبک خود را در بازارهای آسیایی از 2 دلار به 4/1 دلار کاهش داد که سیگنالی است در رابطه با واکنش کشورهای وابسته به نفت نسبت به قیمت‌های ارزان. از سوی دیگر، روند کاهش موقعیت‌های بلندمدت در بازار آتی نفت نیز کُندتر شده است که نشان می‌دهد انتظار ریزش بیشتر در میان معامله‌گران کاهش یافته است.