یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رکوردزنی منفی در بورس تهران
دیروز، در ادامه روند منفی بورس، شاخص کل افت 704 واحدی (معادل 05/1 درصد) را تجربه کرد و در رقم 66 هزار و 198 واحدی ایستاد. به این ترتیب، دماسنج بازار سهام برای یازدهمین روز متوالی روند کاهشی را تجربه کرد و در مجموع 6/5 درصد افت را به ثبت رساند که از اواخر دی ماه سال گذشته بی سابقه است. همچنین، ارزش کل بازار سهام برای نخستین بار از شهریور سال 92 به کمتر از 300 هزار میلیارد تومان رسید. در این شرایط، موج فروش در این بازار شکل گرفته و نسبت قیمت به درآمد (P/E) متوسط آن به کف 5 مرتبه‌ای رسیده است. گرچه نگرانی درخصوص مذاکرات هسته‌ای و کاهش قیمت جهانی کالاها عاملی منفی محسوب می‌شود، اما موج هیجانی منفی مهم ترین مساله‌ای است که تداوم افت دسته جمعی گروه‌ها و نمادهای بورسی را سبب شده است.


بازار ارز

آغاز آرام بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر و به قیمت 3 هزار و 515 تومان معامله شد. به این ترتیب، دلار که تقریبا هفته گذشته را با نوسان محدود در کانال 3500 تومانی سپری می‌کرد، این هفته را نیز آرام آغاز کرد. مطابق با انتظارات، نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای در ژنو و حمایت‌های برخی صرافی بانک‌ها مهم‌ترین عامل ثبات نسبی در بازار ارز است. در واقع، عملیات سفته‌بازی در این بازار کاهش یافته است و به نظر می‌رسد کانال 3500 تومانی، سطح متعادلی برای حرکت دلار باشد. پیش از این نیز، رئیس کل بانک مرکزی کشور، کاهش تقاضای ارز در ماه جاری (ژانویه) را پیش‌بینی کرده بود که روند فعلی بازار ارز این پیش‌بینی را تایید می‌کند. با توجه به وضعیت فعلی به نظر می‌رسد نوسانات شدیدی را در این روزها در بازار ارز شاهد نباشیم.


بازار سکه

حباب منفی سکه بزرگ‌تر شد
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی، به قیمت 996 هزار تومان معامله و بار دیگر به محدوده یک میلیون تومان نزدیک شد. این در شرایطی بود که به رغم ثبات نرخ ارز، طلای جهانی رشد قابل توجهی را تجربه کرد. به این ترتیب، عدم همراهی سکه همگام با طلای جهانی، موجب شد حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری با ارزش ذاتی سکه) بزرگ‌تر شود. پیش از این نیز، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان داده بود که سکه بسیار آرام با قیمت اونس همراهی می‌کند و به نحوی نسبت به تغییرات آن اطمینان کامل ندارد. همچنین کمبود تقاضا در این بازار دیگر عاملی است که سرعت تغییرات قیمتی سکه را کاهش داده است. با این حال، امروز با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، احتمالا سکه نیز مشابه دلار تغییرات شدیدی را تجربه نکند.


بازار طلای جهانی

صعود اونس در سایه نگرانی‌ها
هر اونس طلا با رشد هفتگی 8/2 درصدی به قیمت 1223 دلار معامله شد. نگرانی از اوضاع اقتصادی اروپا و آسیا، افزایش سیاست‌های انبساطی در این اقتصادها، بازگشت شاخص دلار آمریکا از اوج (آمار اشتغال آمریکا چندان فراتر از انتظارات بازار نبود)، تقاضای فصلی شمش طلا در چین، انتظار تعویق در زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و رشد دارایی‌های طلای SPDR (بزرگ‌ترین‌ صندوق سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا) همگی عواملی هستند که باعث تغییر نگاه در بازار طلا و رشد قیمتی آن شده‌اند. در این شرایط، هر اونس طلا ارزشی معادل 25 بشکه نفت دارد (متوسط تاریخی این نسبت 15 است) که گرچه برخی را نسبت به گسترش تورم منفی در سطح جهانی نگران می‌کند، از منظر سایر کارشناسان تفاوت دلایل بنیادی افت قیمت نفت (مازاد عرضه) و افزایش قیمت طلا (نگرانی‌های اقتصادی) جایی برای نگرانی نمی‌گذارد.


بازار اوراق مسکن

آرامش «تسه»ها در رکود بازار مسکن
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن 1392(تسه 9201) تقریبا بدون تغییر و به قیمت 79 هزار و 709 تومان معامله شدند. به این ترتیب مشاهده می‌شود اوراق مزبور حول سطح 80 هزار تومانی همچنان نوسانات آرامی را تجربه می‌کنند. همان‌طور که اشاره شده بود رکود فعلی در بازار مسکن مهم‌ترین عامل کاهش تقاضای «تسه»ها و افت قیمت آنها شده است. در این رابطه، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد نه تنها در سمت خرید و فروش مسکن رکود را شاهد هستیم، بلکه در بازار ساخت و ساز نیز آمارهای 8 ماه ابتدایی سال جاری بسیار ضعیف هستند؛ به‌طوری که صدور پروانه‌های ساختمانی در آبان و مهر سال جاری بیش از 80 درصد نسبت به پروانه‌های صادرشده در سال گذشته کاهش یافته‌اند. بنابراین، انتظار نمی‌رود تغییری در تقاضای مسکن و در پی آن اوراق تسهیلات مشاهده شود.


بازار نفت

سایه مازاد عرضه بر تداوم سقوط نفت
نفت خام آمریکا روند نزولی خود را با افت هفتگی 2/8 درصدی ادامه داد؛ اجماع کارشناسان مبنی بر تداوم مازاد عرضه، احتمال تغییر مسیر زودهنگام قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. در این شرایط، حرکت خلاف جهت نفت و طلا سبب شده نسبت قیمتی هر اونس طلا به هر بشکه نفت به 25 مرتبه برسد. این مقدار، پیش از این در سال 1998 (زمانی که روسیه به علت بدهی‌های زیاد ورشکسته شد و با آشفته شدن بازار نفت، جهت خرید طلا اقدام کرد) تجربه شده بود. گرچه این موضوع سیگنالی مبنی بر گسترش تورم منفی (deflation) است، اما کارشناسان نظر متفاوتی دارند. در واقع، افت قیمت نفت ناشی از رشد شدید عرضه و افزایش قیمت طلا به علت نگرانی از اوضاع اقتصادی، به ویژه در اروپا است که این تفاوت بنیادی، نگرانی‌های مربوط به تورم منفی را کاهش می‌دهد.