یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

پایان منطقی هفته طلایی بورس
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس تهران توانست با ثبت رکورد تاریخی 5/ 7 درصدی در رقم 70 هزار و 685 واحدی قرار گیرد. گرچه ابتدای هفته جهش‌های بی سابقه‌ای در بورس تهران ناشی از رشد دسته جمعی قیمت نمادهای فعال رقم خورده بود، اما به نظر می‌رسد هیجان مزبور فروکش کرده و معاملات به حالت متعادل تری رسیده‌اند. به این ترتیب، پس از رسیدن نسبت قیمت به درآمد (P/ E) متوسط بازار به سطوح 6 مرتبه‌ای (میانگین تاریخی این نسبت در بورس تهران معادل رقم مزبور است) روند قیمت‌ها متعادل‌تر شده‌اند که احتمال تشکیل حباب‌های هیجانی در این بازار را به حداقل رسانده است. علاوه بر رشد قیمت‌ها، متوسط حجم و ارزش معاملات روزانه به ترتیب 250 و 165 درصد رشد را نسبت به متوسط سال گذشته به ثبت رساندند که بیانگر خوش‌بینی معامله‌گران و ورود نقدینگی جدید به این بازار است.

بازار ارز

رفت و برگشت‌های هفتگی قیمت دلار
به‌رغم انتظار بازار ارز برای ریزش دلار پس از انتشار بیانیه لوزان، در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با افت 5/ 0 درصدی به قیمت 3 هزار و 315 تومان معامله شد. شنبه گذشته، همراه با افزایش هیجانات فروش، قیمت‌های دلار تا سطوح 3200 تومانی سقوط کرد، در این میان اما، عدم عرضه کافی ارز در بازار، بازگشت قیمتی دلار را رقم زد. کنترل هیجانات بازار ارز همراه با اقدامات بانک مرکزی از دی سال گذشته و همچنین پیش‌خور شدن افت قیمت دلار با ریزش‌های اتفاق افتاده در روزهای پایانی سال از عواملی است که مقاومت قیمتی دلار را به وجود آوردند. در این شرایط، فروکش نگرانی‌ها از افت قیمت دلار، تقاضای خفته‌ای را به وجود آورد و منجر به رشد قیمت دلار شد، اما مجددا با دخالت صرافی بانک‌ها در روز چهارشنبه، رشد قیمت‌ها کنترل شد.


بازار سکه

سکه در انتظار اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با رشد 5/ 1درصدی به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، به رغم افت 5/ 0 و 6/ 0 درصدی قیمت دلار و اونس طلا، افزایش تقاضا به مناسبت روز مادر، رشد قیمتی در بازار سکه را سبب شد. بنابراین همچنان حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) مشاهده می‌شود. در این میان اما، انتظار کاهش تدریجی حباب با توجه به عبور از تقاضاهای فصلی وجود دارد. در این شرایط، با توجه به روند قیمتی دلار در معاملات هفته گذشته، به نظر می‌رسد ثبات نسبی این بازار ادامه یابد. در بازار طلای جهانی نیز به رغم وجود عوامل منفی، فلز زرد مقاومت روانی را در سطوح 1200 دلاری از خود نشان می‌دهد. بر این اساس، باید منتظر تاثیر تغییرات قیمتی اونس بر بازار سکه بود.


بازار طلای جهانی

مقاومت اونس در برابر عوامل منفی
به رغم فشار عوامل منفی بر اونس طلا سطح روانی 1200 دلاری همچنان مقاومت مناسبی نشان می‌دهد. دیروز نیز گرچه قیمت‌ها به کانال 1190 دلاری رسید، اما ساعت 16 مجددا تغییر مسیر داد. رشد شاخص دلار، بهبود بازارهای سهام اروپا (آمار اقتصادی مناسب آلمان و پرداخت به موقع قسط وام صندوق بین‌المللی پول توسط یونان) و ضعف تقاضای فیزیکی در بازار شانگهای مهم‌ترین عوامل منفی بازار طلا محسوب می‌شوند. در این میان، بررسی صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو نشان می‌دهد به رغم اختلاف نظر زیاد مقامات این بانک، هنوز احتمال افزایش نرخ بهره تا ماه ژوئن وجود دارد (رشد شاخص دلار). همچنین، آمار نسبتا ضعیف تقاضای کار آمریکا نیز برداشت‌های متفاوتی در پی داشت و برخی آن را موقتی (به علت یک هفته تعطیلات بهاری آمریکا) و عده‌ای دیگر آن را در ماه‌های آینده ادامه‌دار می‌دانند (ابهام بیشتر در بازارها).


بازار اوراق مسکن

برآیند صفر هفتگی «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (9212) با رشد اندک هفتگی 7/ 0درصدی به قیمت 77 هزار و 932 تومان معامله شدند. در شرایطی که اوراق مزبور، سه روز ابتدایی هفته را با کاهش قیمت سپری کردند، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با افزایش قیمت همراه شدند. گرچه تفاهم لوزان و اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی انتظار کاهش نرخ بهره بانکی را در میان فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود، اما هنوز خبری در این خصوص نیست. در نشست روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار نیز تصمیمی دراین باره گرفته نشد و بررسی نرخ بهره بانکی و پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن تا 60 میلیون تومان به نشست بعدی موکول شد. همچنین، به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید مسکن افزایش یافته است (تقویت قیمت «تسه»ها) که بار دیگر برگشت قیمت‌ها به سطوح 80 هزار تومانی را سبب شده است.


بازار نفت

برگشت نفت به محدوده ۵۰ دلاری
در روزهای اخیر، نفت خام آمریکا مسیر نزولی در پیش گرفت و ساعت 16 دیروز به قیمت 6/ 50 دلار معامله می‌شد. گرچه برخی آمار مناسب اقتصادی در آلمان از قیمت نفت حمایت کردند، اما هنوز مازاد عرضه بر قیمت‌ها فشار می‌آورد. پیش از این نیز «دنیای اقتصاد» به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار نفت به علت جدال عوامل مثبت و منفی اشاره کرده بود. در این میان، رکوردزنی تولیدات عربستان در ماه مارس (3/ 10 میلیون بشکه در روز)، رشد شاخص دلار آمریکا (خوش‌بینی مجدد به افزایش نرخ بهره پیش از ژوئن) و افزایش 11 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به سوم آوریل (بیشترین رشد در 14 سال اخیر) مهم ترین عوامل منفی در بازار نفت هستند. بنابراین، به‌رغم چشم‌انداز کاهش تولیدات نفت آمریکا در ماه‌های آینده، آمارها حکایت از در اوج بودن تولیدات فعلی دارند.