یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

بورس در سراشیبی تند
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 643 واحدی
(معادل یک‌درصد) یک کانال دیگر عقب نشینی کرد و در ۶۲ هزار و ۸۸۷ واحد متوقف شد. به این ترتیب، پس از ابهاماتی که درخصوص بیانیه لوزان و نحوه لغو تحریم‌ها ایجاد شد، شاهد نزول حدود ۸ هزار واحدی شاخص هستیم (از ۱۹ فروردین). با توجه به تراکم برگزاری مجامع در ماه‌های آتی انتظار کاهش نسبت قیمت به درآمد کل بازار (اکنون حدود ۵/۵ واحد است) به کمتر از ۵ واحد وجود دارد. بر اساس تئوری بازگشت به میانگین، به نظر می‌رسد این نسبت با رشد قیمت، بار دیگر به میانگین تاریخی ۹/۵ واحدی خود نزدیک شود. در این میان، انتظار بورس برای یک محرک قوی مانند اخبار مثبتی از فضای مذاکرات هسته ای، مشاهده می‌شود. با حضور این عامل محرک، انتظار جهش دوباره بورس وجود دارد.


بازار ارز

نشانه‌های عرضه و تقاضای واقعی بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 325تومان معامله شد. ثبات نسبی دلار در قیمت‌های بالاتر از 3300تومان را در یک ماه اخیر شاهد هستیم، میانگین قیمتی دلار در این مدت 3340 تومان است. به این ترتیب، دور شدن ارز از موج هیجانات خارجی و تمایل بازار به تعیین نرخ بر‌اساس عرضه و تقاضای واقعی مشاهده می‌شود. در این رابطه، با شروع هر دور از مذاکرات هسته ای، بازار ارز به حالت انتظاری فرو می‌رفت و در ادامه با انتشار اخبار از نتایج مذاکرات شاهد واکنش شدید بازار ارز بودیم، اما مدتی است با کنترل‌های اعمالی بر این بازار، مانند برخورد با دلالان ارزی و همچنین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک ها، از هیجانات کاسته شده است. گرچه نوسانات مقطعی قیمت‌ها وجود دارد اما متعادل شدن سریع بازار را شاهد هستیم.


بازار سکه

همگامی سکه با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت 940هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، شاهد همگامی سکه با افت دلار بودیم. در این میان، با وجود افت قیمتی سکه، شاهد رشد اندک (هزار تومانی) حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) هستیم. در این شرایط، مطابق آنچه پیش تر اشاره شد، مقاومت قیمتی سکه در محدوده 940 هزار تومانی مشاهده می‌شود؛ بر این اساس، می‌توان رشد اندک حباب سکه را ناشی از مقاومت قیمتی در مقابل افت به زیر قیمت مزبور دانست. در این شرایط، در بازار ارز همچنان نوسانات اندک قیمت‌ها انتظار می‌رود. در بازار طلای جهانی نیز به علت وجود ابهامات زیاد درخصوص زمان افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو، پیش‌بینی‌های بیشتر کارشناسان کیتکو روند کم نوسان قیمت طلای جهانی را انتظار دارند.


بازار طلای جهانی

بازی فدرال رزرو با اونس طلا
در پایان معاملات هفتگی، اونس طلا با رشد 8/0 درصدی به قیمت 5/1187 دلار معامله شد. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر، قیمت طلا حول سطح 1200 دلاری و با دامنه 40-50دلاری نوساناتی را تجربه کرده است. علت اصلی این موضوع، عدم شفافیت درخصوص زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، به‌طوری که اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا منجر به کاهش قیمت طلا و شرایط معکوس با انتشار اخبار منفی شده است. در این میان، گرچه آمار اشتغال‌زایی ماه آوریل (ایجاد 223 هزار شغل جدید) مناسب بود، اما عدم رشد دستمزدها (تقویت احتمال پایین ماندن تورم) منجر شد معامله‌گران طلا واکنشی خنثی به این موضوع داشته باشند. در نظرسنجی کیتکو، 4 نفر (از 21 کارشناس) مسیر صعودی، 7 نفر روند کاهشی و 10 نفر نوسانات محدود را برای قیمت این هفته طلا پیش‌بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در سطوح تعادلی جدید
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با رشد 2/1درصدی به قیمت 72 هزار و 249 تومان معامله شد. پس از نشست شورای پول و اعتبار (در 8 اردیبهشت) و تصمیمات این شورا مبنی بر کاهش 2 درصدی نرخ سود تسهیلات، شاهد ایجاد سطوح تعادلی جدید در قیمت «تسه»ها هستیم؛ میانگین قیمتی درحدود 72 هزار تومان برای قیمت‌ تسه‌ها است. در این شرایط به نظر می‌رسد قیمت‌ها در حال نوسان حول سطوح جدید (بین 70 تا 75 هزار تومان) هستند؛ کاهش نرخ سود سایر تسهیلات بانکی در مقابل ثبات نرخ سود وام مسکن، باعث فشار به قیمت اوراق مسکن شده است (کاهش نرخ سود واقعی با افت قیمت ها). اخباری مبنی بر جدی شدن بحث لیزینگ‌های مسکن به گوش می‌رسد، با توجه به رکود نسبی بازار مسکن انتظار می‌رود، راه‌اندازی این لیزینگ‌ها در خروج بازار مسکن از رکود مفید باشد.


بازار نفت

رفت و برگشت هفتگی بازار نفت
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با رشد اندک 4/0درصدی به قیمت 4/59 دلار بر بشکه معامله شد. این در شرایطی بود که اواسط هفته، به دنبال کاهش تولیدات و موجودی نفت آمریکا قیمت‌ها به بیش از 5/62 دلار نیز رسیدند، اما در روزهای پایانی توجه به احتمال افزایش عرضه موجب بازگشت قیمت‌ها شد. وزیر نفت کشورمان اظهار کرده است در صورت لغو تحریم‌ها در 6 ماه ابتدایی حدود یک میلیون بشکه در روز تولیدات خود را افزایش می‌دهیم. این موضوع در کنار احتمال آغاز به فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل منجر به افزایش نگرانی‌ها از سمت عرضه نفت شده است. در این خصوص، دکل‌های حفاری آمریکا برای هفته منتهی به اول مه فقط 11 مورد کاهش یافتند (برای بیست و دومین هفته متوالی افت داشتند) که احتمال می‌رود روند کاهشی دکل‌ها رو‌به اتمام باشند.