یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

برآیند صفر حرکت شاخص
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک 8 واحدی (معادل 01/ 0 درصد) مواجه شد. به این ترتیب، برای هفدمین روز متوالی حرکت شاخص در کانال 63 هزار واحدی ادامه یافت. میانگین تغییرات روزانه شاخص در مدت مزبور 04/ 0 درصد است، بر این اساس، توازن عوامل مثبت و منفی مشاهده می‌شود. از یکسو توجه بازار به شدت به سوی مذاکرات هسته‌ای جلب شده است، تردید‌های به وجود آمده درخصوص رسیدن به توافق نهایی از عوامل منفی است که مانع از رشد قیمت‌های سهام در بازار می‌شود. از سوی دیگر، از جمله عوامل مثبت می‌توان به نسبت قیمت به درآمد کل بازار (حدود 4/ 5) اشاره کرد. در این میان، ثبات قیمت‌ جهانی کالاها، نگرانی‌های موجود درخصوص برآورده نشدن پیش‌بینی‌های سود را کم کرده است و عاملی که می‌تواند نسبت مزبور را با تغییر همراه کند، تغییرات قیمتی(صورت کسر) است.‌



بازار ارز

رصد معاملات در «سنا»
دیروز، هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به قیمت 3325 تومان معامله شد. در اقدامات جدید نظارتی بر بازار ارز، میانگین موزون نرخ رسمی ارز در سامانه سنا ثبت می‌شود. با نگاهی به تغییرات روزانه نرخ دلار در این سامانه اینترنتی مشاهده می‌شود در ساعات ابتدایی، دلار در قیمت‌های بیشتر از 3330 معامله شده است اما در ادامه به تدریج افت قیمتی مشاهده می‌شود. افت مزبور را می‌توان ناشی از کاهش قیمت درهم در بازار امارات و فشار ناشی از این موضوع بر قیمت دلار و همچنین کاهش معاملات فردایی دانست. در این میان، با کنترل‌های موجود در بازار ارز، تقاضای واقعی مبنای اصلی معاملات قرار گرفته است. بر این اساس، با توجه به فضای انتظاری موجود برای نتیجه مشخص از مذاکرات هسته‌ای که در کل اقتصاد کشور وجود دارد، انتظار تغییرات شدید تقاضا و در نتیجه نوسانات شدید قیمتی وجود ندارد.

بازار سکه

بازگشت حباب به قیمت سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت
۹۲۵ هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، سکه پس از ۶۰ روز معاملاتی در قیمت‌های کمتر از۹۳۰ هزار تومان معامله شد. در حالی که، روز گذشته انتظار افت قیمتی سکه همراه با ریزش اونس و کاهش قیمت دلار وجود داشت؛ اما با مقاومت سکه در برابر افت قیمتی، حباب قیمتی پس از ۱۸ روز معاملاتی در سکه مشاهده شد؛ مطابق روند تاریخی یکساله وابستگی کمتر نوسانات قیمت سکه به اونس بار دیگر مشاهده می‌شود (ابهامات موجود در روند قیمتی اونس موجب این موضوع شده است). در این شرایط، با توجه به انتظار موجود برای نتیجه مشخصی از مذاکرات هسته‌ای، نوسانات شدید قیمتی دلار محتمل نیست. به این ترتیب، با توجه به تعطیلی بازار جهانی، به نظر می‌رسد تغییرات تقاضا عامل تعیین‌کننده در نوسانات قیمت امروز سکه باشد.

بازار طلای جهانی

اونس طلا چشم‌انتظار یونان
اونس طلا با افت هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 1172 دلار معامله شد. این در حالی بود که در روزهای پایانی هفته گذشته، افت شاخص دلار (مهم‌ترین محرک اخیر قیمت طلا) نتوانست منجر به رشد قیمت فلز زرد شود که نشان می‌دهد سایه «خرس»ها (معامله‌گرانی که انتظار افت بیشتر قیمتی را دارند) بر این بازار سنگین است؛ افت ذخایر طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا گواهی بر این ادعا است. در روز پایانی هفته نیز ایجاد 280 هزار شغل جدید در ماه مه برای آمریکا، موجب رشد شاخص دلار و افت قیمت اونس شد. این هفته اما مذاکرات یونان و اعضای اتحادیه اروپا مورد توجه بازار خواهد بود (رسیدن به توافق شوکی به قیمت طلا است). در نظرسنجی کیتکو، 9 نفر (از 19 کارشناس) روند کاهشی و 8 نفر مسیر افزایشی را برای این هفته طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

روزهای آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92(تسه9212) با رشد
۵/ ۰ درصدی مواجه شد و معاملات آن برای هفتمین روز متوالی در کانال ۷۲ هزار تومانی انجام شد. تغییرات نرخ سود بانکی و همچنین افزایش وام مسکن از عواملی بود که در ماه‌های اخیر بر قیمت «تسه»ها فشار وارد کرد. کاهش نرخ سود بانکی و از سوی دیگر تغییر نیافتن سود تسهیلات مسکن، افت قیمت اوراق را موجب شد(تعدیل سود تسهیلات با کاهش قیمت اوراق). همچنین با تصویب شورای پول و اعتبار مقدار وام مسکن نیز افزایش یافت. با وجود انتظار فشار قیمتی ناشی از این موضوع، اما شرایط موجود برای وام‌های جدید (مانند نیاز به سپرده یک‌ساله برای دریافت وام ۸۰ میلیونی بانک مسکن و همچنین سود ۲۱ درصدی وام در سایر بانک‌ها) همچنان قیمت‌های کنونی«تسه»ها را جذاب نگه داشته است؛ سود «تسه»ها در قیمت‌های فعلی کمتر از ۲۰ درصد است.

بازار نفت

چرخش قیمت نفت پس از ۱۱ هفته
نفت خام آمریکا با افت هفتگی 9/ 1 درصدی، پس از 11 هفته رشد متوالی تغییر مسیر داد. نکته قابل‌توجه آنکه پس از رسیدن قیمت‌ها به نزدیکی سطح 60 دلاری (اواسط اردیبهشت‌ماه)، بازار نفت وضعیت متعادلی پیدا کرده است (متوسط قیمت در این مدت 5/ 59 دلار است). در شرایطی که وضعیت تقاضای نفت و محصولات آن بهبود نسبی پیدا کرده (اوپک در نشست هفته گذشته تولیدات خود را با توجه به بهبود چشم‌انداز تقاضا در نیمه دوم سال تغییر نداد؛ همچنین فصل مسافرت‌ها در آمریکا نیز تقاضای بنزین را افزایش داده است)، سمت عرضه نیز نشانی از ضعف ندارد مثلا به اعتقاد موسسه گلدمن ساکس، قیمت‌های 60 دلاری برای بازگشت تولیدکنندگان شیل به بازار مناسب است. این در حالی بود که بر اساس آخرین آمار، تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل، 4 دستگاه دیگر کاهش یافت (26 هفته کاهش متوالی).