یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام




بازگشت شاخص به ابتدای سال
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۲۱۱ واحدی
(معادل 34/ 0 درصد) همراه شد و بار دیگر در رقمی کمتر از ابتدای سال قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها در محاسبه این شاخص) نیز با افت نیم درصدی همراه بود که نشان می‌دهد تعداد نمادهای منفی در معاملات دیروز بیشتر از شرکت‌های مثبت بود. برخی اخبار نگران‌کننده از مذاکرات هسته‌ای (بررسی متمم تمدید 10 ساله تحریم‌های کشورمان توسط مجلس سنای آمریکا) باعث قرار گرفتن مجدد سهامداران در صف‌های فروش شد. به‌طوری که شاهد چرخش اقبال از سوی گروه‌هایی مثل خودرو و بانک به‌عنوان پیشتازان دو روز ابتدایی هفته بودیم. با این حال، حجم پایین معاملات سهام تاکید می‌کند نوسانات شدید قیمت‌ها در این بازار دور از انتظار است. دیروز همچنین از 37 گروه بورسی، فقط 8 صنعت با رشد شاخص همراه شدند.

بازار ارز



کف شکنی دو ماه دلار
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به قیمت ۳۲۹۵ تومان معامله شد. دلار در سال ۹۴، فقط در روزهای پس از انتشار بیانیه لوزان، قیمت‌های پایین‌تر از ۳۳۰۰ تومان را به خود دیده بود. این در حالی بود که سایر روزها به دنبال ابهامات به وجود آمده درخصوص بیانیه مزبور رشد قیمتی دلار رقم خورد. در این شرایط، نزدیک شدن به مهلت تعیین‌شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای (۱۰تیرماه) بر شدت جو انتظاری بازار ارز افزوده است. بنابراین، مقدار تقاضای داخلی و همچنین مقدار تقاضای ارز حواله‌ای نیز افت پیدا کرده است. در این میان، مثبت ماندن تراز تجاری از ابتدای سال نیز بر تقویت سمت عرضه در مقابل تضعیف سمت تقاضا تاکید دارد. همچنین انتظار تشدید کاهش تقاضا با شروع ماه مبارک رمضان نیز بر افت قیمت‌ها اثرگذار بوده است.

بازار سکه



همگامی سکه با دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۰۸ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، گرچه طلای جهانی تغییر محسوسی را تجربه نکرد، اما افت دلار سبب فشار بر قیمت‌های سکه شد. بنابراین، مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) همچنان در سطوح بیش از ۱۰ هزار تومانی باقی ماند. پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد که نبود تقاضای قابل توجه در این بازار نمی‌تواند موجب تغییر علامت حباب سکه شود. در این شرایط، انتظار نمی‌رود بازار ارز نوسان شدیدی را تجربه کند، اما هرگونه تغییری به سرعت در بازار سکه منعکس می‌شود. از سوی دیگر، درباره بازار طلای جهانی انتظار کاهش قیمت‌ها وجود داشت (علت بخشی از افت قیمت سکه در روزهای ابتدایی هفته)، بنابراین ریزش‌های احتمالی قیمت اونس طلا نیز اثرگذاری محدودی بر بازار سکه خواهد داشت.


بازار طلای جهانی



جدال عوامل متضاد در بازار طلا
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۸۰ دلار معامله می‌شد. بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای حل بحران یونان مهم‌ترین رویداد بازارهای جهانی بود. به‌طوری که افزایش نگرانی‌ها در این خصوص سبب افت بازارهای جهانی سهام شد. این موضوع گرچه باعث افزایش تقاضای طلا از سوی افراد محافظه‌کار شد، اما با کاهش ارزش یورو در مقابل دلار بر قیمت فلز زرد فشار وارد کرد. به این ترتیب، نااطمینانی زیادی در بازار آتی ارز ایجاد شد. امروز نشست فدرال رزرو (FOMC) برگزار می‌شود که نتیجه آن پایان وقت چهارشنبه منتشر می‌شود. نتایج این نشست به دقت توسط معامله‌گران طلا مورد رصد قرار می‌گیرد. با این حال، کارشناسان معتقدند این نشست نیز نتیجه محسوسی به همراه نخواهد داشت؛ توصیه‌های اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز بر احتیاط بیشتر این بانک برای افزایش زودهنگام نرخ سود تاکید می‌کند.


بازار اوراق مسکن



نشانه‌های تحریک تقاضا در بازار «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد
2/ 0 درصدی به قیمت 74 هزار و 702 تومان معامله شدند. این در حالی بود که در بسیاری از سررسیدها، قیمت‌های بیش از 75 هزار تومان نیز تجربه شد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد تقاضای فصلی در بازار مسکن در حال شکل‌گیری است که باعث تقویت قیمت «تسه»ها شده است. به نظر می‌رسد تسهیلات جدید وام مسکن با اقبال چندانی از سوی متقاضیان مسکن مواجه نشده است و همچنین، بر اساس گزارش‌ها، تسهیلات با سود 21 درصدی سایر بانک‌ها به جز مسکن، به علت کمبود منابع مالی این بانک‌ها عرضه نمی‌شود. بنابراین، «تسه»های فعلی که همچنان تقاضای خود را حفظ کرده‌اند. با این حال، ورود به ماه مبارک رمضان در پایان هفته جاری می‌تواند تقاضای مسکن و در نتیجه قیمت «تسه»ها را مجددا کاهش دهد.


بازار نفت



فشار عوامل منفی بر بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا با افت حدود ۷۰ سنتی و به قیمت ۳/ ۵۹ دلار معامله می‌شد. نگرانی از سمت عرضه و رشد شاخص دلار آمریکا مهم‌ترین عوامل این کاهش قیمت محسوب می‌شدند. کشورهای عضو اوپک، ماه‌ها است بیش از سقف تعیین‌شده ۳۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کنند. در این میان، آخرین اخبار نشان از افزایش تولیدات لیبی به ۵۰۰ هزار بشکه در روز دارد. همچنین برخی دیگر نگران افزایش تولیدات کشورمان در صورت لغو تحریم‌های بین‌‌المللی هستند. از سوی دیگر، سازمان ملل متحد مذاکراتی درباره صلح میان یمن و عربستان انجام داده است که نگرانی‌ها درخصوص اختلال در عرضه بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت دنیا را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، بی‌نتیجه ماندن مذاکرات یونان و اتحادیه اروپا موجب رشد ارزش دلار در مقابل یورو و افت بیشتر قیمت نفت شد.