یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

تراکم مجامع در هفته نیمه تعطیل

شاخص کل بورس تهران با رشد هفتگی 1/ 3 درصدی در رقم 68 هزار و 828 واحدی متوقف شد. هفته جاری بسیاری از نمادهای بزرگ مانند برخی بانک‌‌ها و پالایشگاه‌ها مجامع عمومی سالانه خود را در شرایط نسبتا مبهمی برگزار می‌کنند. در این میان، نمادهای پالایشی صورت‌های مالی برای سال مالی 93 را هنوز منتشر نکرده‌اند (به دلیل عدم دریافت قیمت‌های مصوب از سوی شرکت ملی پالایش و پخش). از سوی دیگر، الزام تقسیم سود 10 درصدی بانک سینا از سوی بانک مرکزی، تا حدودی نگرانی‌هایی را برای سهامداران دیگر نمادهای بانکی به وجود آورده است (سال گذشته در گروه بانکی، حدود 70 درصد سود نقدی تقسیم شده بود). در این شرایط، امیدواری‌هایی برای رفتار منطقی سهامداران پس از تعیین تکلیف توافق هسته‌ای وجود دارد و انتظار می‌رود پس از اتمام فصل مجامع، بازار سهام وضعیت مناسبی را در پیش گیرد.




بازار ارز

برآیند صفر در هفته پرنوسان

هر دلار آمریکا بدون تغییر هفتگی به قیمت ۳۲۶۰ تومان معامله شد. این در حالی است که هفته گذشته با افزایش امیدواری‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای و در ادامه، با شوک اعمال‌شده ناشی از انتشار خبر توافق به بازار ارز، دلار در کمتر از ۳۲۰۰ تومان نیز معامله شد. با این حال، با تخلیه هیجانات و با افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین، رشد قیمتی دلار تا نزدیکی ۳۳۰۰ رقم خورد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده بود، انتظار ایجاد شوک ناشی از توافق به بازار ارز وجود داشت، با این حال، با کاهش سفته‌بازی و حرکت بازار ارز به سمت معاملات واقعی در ماه‌های اخیر، حتی پس از شوک مزبور، رسیدن به ثبات نسبی حالت محتملی بود. بر این اساس، در معاملات این روزهای ارز نیز انتظار بازگشت آرامش و نوسانات اندک قیمت دلار وجود دارد.




بازار سکه

فشار اونس بر قیمت سکه

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۸۸۵هزار تومان معامله شد. در معاملات هفته گذشته، نوسانات قیمت دلار، قیمت سکه را نیز با خود همراه ساخت. با این حال، با افزایش تقاضا برای عید فطر شاهد بیشتر شدن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه بودیم (حباب منفی قیمت سکه مثبت شد).‌ از سوی دیگر، در بازار طلای جهانی افت شدید قیمتی در روزهای پایانی هفته مشاهده شد. به این ترتیب، افت همزمان قیمت دلار و اونس در روز پنج‌شنبه، ریزش ۱۵ هزار تومانی سکه را به دنبال داشت. اونس همچنین، در روزهای تعطیلی بازارهای داخلی، نزول بیشتری را تجربه کرد و حتی انتظار افت بیشتر قیمت‌ها نیز وجود دارد. بر این اساس و با توجه به فروکش کردن تقاضای مقطعی (عید فطر) احتمال ریزش قیمت سکه نیز بالا به نظر می‌رسد.






بازار طلای جهانی

هجوم «خرس‌ها» به بازار طلا

هر اونس طلای با افت هفتگی ۵/ ۲ درصدی به قیمت ۱۱۳۳ دلار معامله شد. بر اساس سخنرانی رئیس کل فدرال رزرو، در صورتی که آمارهای اقتصادی آمریکا،‌ بر اساس انتظارات و مطابق روند کنونی باشد، افزایش نرخ سود تا پایان سال جاری حتمی است؛ بنابراین شاهد تقویت دلار در برابر سایر ارزها بودیم. از سوی دیگر، پارلمان یونان با وجود سختگیرانه بودن توافق انجام‌شده در هفته گذشته این طرح را پذیرفت. بنابراین به دنبال فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین کاهش نگرانی‌ها در حوزه یورو، روز جمعه افت قیمتی اونس طلا به کمترین قیمت پنج سال اخیر را شاهد بودیم (هرچند در ادامه با افزایش تقاضا در قیمت‌‌های پایین، رشد اندکی مشاهده شد). با این حال، در نظرسنجی هفتگی کیتکو، ۱۳ نفر (از ۱۹ کارشناس) مسیر نزولی را برای طلا پیش‌بینی کردند که بر انتظار افت بیشتر قیمت‌ها تاکید می‌کند.





بازار اوراق مسکن

روزهای آرام اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲)، با افت هفتگی ۱/ ۰درصدی به قیمت ۷۴ هزار تومان معامله شدند. کاهش نرخ سود بانکی و همچنین تصویب افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار از جمله عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها در ماه‌های ابتدایی سال ۹۴ بود. این موارد باعث کاهش میانگین قیمت این اوراق از قیمت‌های بیشتر از ۸۰ هزار تومان در ماه‌های پایانی سال ۹۳ به ۷۴ هزار تومان (از ابتدای سال ۹۴) شده است. در این میان، می‌توان به جذب سپرده بیش از ۱۰۲ میلیارد تومانی وام‌های بانک مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم اشاره کرد؛ متقاضیان برای دریافت این وام‌ها باید سپرده یکساله را نزد این بانک داشته باشند. با این حال، کمتر بودن نرخ سود واقعی «تسه»ها در قیمت‌های فعلی در کنار شرایط سخت دریافت وام‌های جدید، همچنان جذابیت خرید «تسه»ها را حفظ کرده است.





بازار نفت

سومین هفته نزولی بازار نفت

در پایان معاملات هفتگی، هر بشکه نفت خام آمریکا با کاهش ۵/ ۳درصدی به قیمت ۸۹/ ۵۰ دلار معامله شد. این سومین هفته نزولی قیمت‌ها در بازار نفت است که با توجه به کُند شدن روند کاهشی قیمت‌ها، احتمالا در هفته جاری نیز مسیر متعادل‌تری را شاهد خواهیم بود. احتمال افزایش صادرات نفت کشورمان و رشد شاخص دلار آمریکا، مهم‌ترین عوامل کاهش قیمت نفت در هفته گذشته محسوب می‌شدند. شاخص دلار توانست به دنبال امیدواری به افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو تا پایان سال، بیشترین رشد هفتگی از ماه مه را به ثبت رساند. توافق هسته‌ای کشورمان نیز گرچه نگرانی‌هایی را ایجاد کرد، اما زمان‌بر بودن افزایش تولیدات کشور، اثرگذاری این موضوع بر قیمت‌ها را محدود کرد. از سوی دیگر، به گزارش بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل آمریکا هفت مورد دیگر کاهش یافت (عاملی مثبت برای نفت).