یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


روزهای آرام بورس تهران
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۳۰ واحدی مواجه شد. بررسی روند شاخص در روزهای گذشته همچنان از ادامه حرکت خنثی این نماگر در کانال ۶۵ هزار واحدی حکایت دارد؛ میانگین تغییرات شاخص در این هفته ۲/ ۰ درصد بوده است. روز گذشته نیز در حالی‌که با فشار افت اندک قیمت سهام، شاخص روی مدار منفی قرار داشت، اما، بار دیگر اهرم رشد قیمتی نمادهای بزرگی مانند «همراه» به رشد دماسنج بازار در لحظات پایانی کمک کرد (اثر ۶۶ واحدی بر رشد شاخص). همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، انتظار بازگشایی نمادهای بزرگی از صنایع پالایشی، بانکی و همچنین فلزات اساسی وجود دارد. در این شرایط، بازگشت این نمادها، می‌تواند روند آرام حرکت شاخص را برهم زند. در این میان، نماد «شبریز» با پیغام ناظر بازار آماده بازگشایی بود اما کشف قیمت برای انجام معاملات صورت نگرفت.



بازگشت قیمتی به بازه تعادلی
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به قیمت ۳۳۵۰ تومان معامله شد. روز سه‌شنبه، دلار به بالاترین سطح خود در هشت روز گذشته (۳۳۷۰ تومان) معامله شد. در پی این افزایش قیمت شاهد افزایش عرضه ارز به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. این موضوع باعث شد، در ساعات پایانی سه‌شنبه قیمت‌های ارز روند کاهشی را در پیش گیرد. در نتیجه، روز چهارشنبه نیز معامله‌گران احتیاط بیشتری برای خرید به خرج دادند که کاهش تقاضا و در کل کاهش حجم معاملات ارز را به دنبال داشت. با این حال، به نظر می‌رسد عواملی که باعث افزایش قیمت ارز در روز سه‌شنبه شده بودند(از جمله افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی) پابرجا هستند. در این شرایط، نرخ ارز مبادله‌ای(۲۹۸۶ تومان) فاصله خود را تا سطح ۳۰۰۰ تومانی کاهش داد(ادامه حرکت تدریجی ارز در جهت یکسان‌سازی).



سکه در یک قدمی ۹۰۰ هزار تومانی
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت ۸۹۸ هزار تومان معامله شد. در این شرایط، رشد اندک قیمتی اونس طلا مشاهده شد. از سوی دیگر، افزایش عرضه در بازار ارز افت قیمتی دلار را رقم زد. در اثر انعکاس این تغییرات شاهد رشد ۲ هزار تومانی مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) هستیم. این موضوع به خوش‌بینی‌های موجود در میان فعالان بازار سکه نسبت به رشد قیمت‌ها در بازارهای اثرگذار اشاره دارد. رشد ۳ درصدی قیمت سکه از ابتدای مرداد نیز مشاهده می‌شود. در نتیجه، عوامل مزبور باعث ایجاد فضای امیدواری برای ادامه رشد قیمت سکه شده است که کاهش مقدار عرضه در این بازار را به دنبال داشته است. با این حال، نزدیک شدن قیمت‌ها به سطح ۹۰۰ هزارتومانی می‌تواند به‌عنوان مانعی در برابر رشد قیمت‌ها عمل کند.



رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا
روز گذشته ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۲۱ معامله ‌شد. روز سه شنبه، با انتشار گزارش رشد ساخت و‌ساز‌مسکن آمریکا، که رشد قابل توجهی در بخش مسکن این کشور را نشان می‌دهد، شاخص دلار افزایش یافت که بر قیمت طلا اثر منفی گذاشت. در حالی‌که بازار سهام چین روز چهارشنبه (پس از افت ۱/ ۶ واحدی روز سه شنبه) وضعیت بهتری را تجربه کرد، اما شاخص بازار سهام در سایر کشورهای آسیای شرقی همچنان روی مدار نزولی قرار داشتند. در این شرایط، کاهش شاخص بورس چین، نگرانی‌ها برای خروج بیشتر سهامداران را تشدید کرده است. که این موضوع می‌تواند (باوجود اعلام بانک مرکزی چین) احتمال مداخله دولت چین در ارزش یوآن را بالا ببرد. این موضوع رشد تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن از سوی افراد محافظه کار را به دنبال داشته است.



قفل قیمتی در کانال ۷۲ هزار تومانی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۱۴/ ۰ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۴۱۴ تومان معامله شد. در هفده روز معاملاتی اخیر اوراق مزبور تنها یک روز قیمت پایین‌تر از سطح ۷۲ هزار تومان را تجربه کرده‌اند. این موضوع به جذابیت قیمتی اوراق در شرایط کنونی با وجود فشار عوامل منفی تاکید دارد. افزایش سقف وام مسکن، در ماه‌های اخیر باعث شده بخشی از تقاضای خرید مسکن به سمت این وام‌ها حرکت کند، در نتیجه، تقاضا برای «تسه»ها کاهش داشته است. به نظر می‌رسد که سود واقعی تسهیلات مسکن در قیمت‌های کنونی «تسه»ها حدود ۲۰‌درصد است. در کنار این موضوع به عقیده کارشناسان قیمت‌های کنونی مسکن به کف خود نزدیک شده است. این عوامل باعث شده است برخی همچنان خرید مسکن را در شرایط کنونی به صبر یکساله برای وام‌های جدید ترجیح دهند.



سیگنال مثبت نفت WTI
دیروز ساعت ۱۶، نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۲ دلار معامله ‌شد. انتشار گزارش وضعیت مسکن آمریکا و پیش بینی کارشناسان از کاهش حجم ذخایر نفت خام آمریکا (WTI) موجب افزایش قیمت نفت در ساعات پایانی روز سه شنبه شد. در این میان، طبق گزارش سازمان مسکن آمریکا، ساخت خانه‌های جدید در ماه ژوئن ۸/ ۱۲ درصد نسبت به ماه پیش از آن رشد داشته است که همراه با سایر آمارهای منتشرشده در ماه گذشته، خوش بینی نسبت به وضعیت اقتصادی آمریکا را تقویت کرده است. علاوه بر این کارشناسان در نظرسنجی رویترز، کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا را پیش بینی کرده‌اند. این عوامل کاهش فاصله قیمتی نفت برنت و WTI را در روز گذشته رقم زد. با این حال آغاز فصل تعمیرات پالایشگاه‌ها، انتظار کاهش تقاضای نفت را افزایش داده، این موضوع بار دیگر بر قیمت‌ها فشار آورده است.