یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



قفل شاخص در میانه ۶۵ هزار واحدی
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت اندک ۷ واحدی مواجه شد. بسیاری از کارشناسان آینده روشنی برای اقتصاد کشور در دوران پساتحریم پیش‌بینی می‌کنند و انتظار بهبود وضعیت کنونی اقتصاد داخلی وجود دارد. در شرایط کنونی اما، افت قیمت جهانی کالا (به ویژه نفت) در ماه‌های اخیر همراه با ضعف اقتصادهای بزرگ جهانی مانند چین، وضعیت نامناسب اقتصاد داخلی را تشدید کرده‌اند. بنابراین، انعکاس این دوگانگی در بورس به‌عنوان آیینه اقتصاد، قفل شاخص در کانال ۶۴ هزار واحدی را رقم زده است (حرکت در کانال ۶۴ هزار واحدی برای سیزدهمین روز متوالی). در این میان، با وجود افت اندک شاخص کل، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها بر تغییرات این نماگر) رشد ۲/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد. با وجود افت‌و‌خیز‌های قیمتی نمادهای بزرگ، امید به بهبود، فضای مثبتی در بازار سهام ایجاد کرده است.


بازار ارز



تثبیت دلار در کانال ۳۴۰۰ تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۷ تومانی به قیمت ۳۴۰۵ تومان معامله شد. با تداوم افزایش تقاضا، سرانجام دلار توانست بالای ۳۴۰۰ تومان تثبیت شود. در حالی که روزهای گذشته نیز، این افزایش تقاضا در نوسانات روزانه مشاهده می‌شد، اما صرافی بانک‌ها با افزایش عرضه سعی در حفظ قیمت‌ها زیر سطح قیمتی ۳۴۰۰ تومان داشتند. روز گذشته صرافی بانک‌ها با عرضه ارز در قیمت‌های بالاتر از ۳۴۰۰ تومان سعی در کاهش نوسانات قیمتی داشتند (کاهش فاصله قیمتی نسبت به دیگر عرضه‌کنندگان دلار). عبور قیمتی دلار از سطح روانی ۳۴۰۰تومانی و همچنین تداوم عرضه از سوی صرافی بانک‌ها احتمال نوسانات شدید قیمتی را کاهش می‌دهد. گرچه هفته گذشته نیز این بازارسازها در جهت کاهش مقدار نوسانات، قیمت‌های عرضه ارز را تا حدودی افزایش دادند، اما، موج افزایش تقاضا مانع از تحقق این مهم شد.

بازار سکه



تداوم خوش‌بینی سکه به دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد دو هزار تومانی به قیمت ۹۱۹ هزار تومان معامله شد. با وجود ثبات نسبی قیمت اونس طلا، دلار با رشد قیمتی از سطح ۳۴۰۰ تومان گذشت. حدود دو ماه است که سکه حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را تجربه می‌کند. همان طور که پیش تر اشاره شده بود، خوش‌بینی‌ها نسبت به رشد قیمتی اونس طلای جهانی و در ادامه به بازار ارز باعث تداوم وجود حباب در قیمت سکه شده است. روز گذشته نیز، امیدواری به ادامه رشد قیمتی دلار در میان معامله‌گران بازار سکه رشد اندک حباب قیمتی را رقم زد (مقدار حباب سکه در شرایط کنونی ۱۵ هزار تومان است). با این حال، انتظار کاهش نوسانات قیمتی با عبور قیمت دلار از سطح مزبور وجود دارد. نوسانات شدید قیمتی اونس طلا نیز دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی



واکنش جزئی طلا نسبت به آمارها
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۲۱ دلار معامله می‌شد. انتظار می‌رفت با بازگشایی بازارهای آمریکا، رونق بیشتری به بازار اونس بازگردد، اما همچنان نوسانات اندک بازار طلا، حاکی از این است که در این بازار حالت انتظاری همچنان غالب است. آمارهای متناقض تجاری چین و آلمان، نوسانات اندکی را در بازار طلا رقم زدند. آمار تجاری چین، مازاد تجاری را نشان می‌دهد اما کاهش صادرات (۱/ ۶ درصد) و واردات (۳/ ۱۴ درصدی) بیشتر از پیش بینی‌ها بود. از سوی دیگر، آمار قدرتمند تجاری آلمان (بیشترین رکورد ثبت شده ارزش تجاری) باعث رشد شاخص بازارهای سهام اروپا شد که بازار رقیبی برای اونس محسوب می‌شوند. کارشناسان در انتظار نشست فدرال رزرو هستند. بااینکه افزایش نرخ بهره، مستقیما به آمارهای اقتصادی آمریکا وابسته است، اما کارشناسان احتمال تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی چین بر زمان افزایش نرخ بهره را نیز دور از انتظار نمی‌دانند.

بازار اوراق مسکن



کانال شکنی «تسه»ها در مسیر صعودی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۴/ ۲درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۸۴۷ تومان معامله شدند. بازار مسکن در دو سال اخیر روند رکودی را تجربه می‌کند، در نتیجه، قیمت‌ها تقریبا روند باثباتی داشته‌اند. از سوی دیگر، انتظار خروج تدریجی بازار مسکن از رکود همراه با محرک‌های ایجادشده برای این بازار، مانند افزایش سقف وام مسکن وجود دارد. در نتیجه، با شناسایی کف‌های قیمتی در این بازار، معاملات بازار مسکن در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. بر این اساس، انتظارات برای کاهش قیمتی در این بازار نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است. در این شرایط، متقاضیان وام مسکن به جای سپرده‌گذاری یکساله برای دریافت وام‌های جدید رو به دریافت وام‌های کنونی با جذابیت مقدار سود کمتر آورده‌اند. این موضوع باعث رشد بیش از ۵ درصدی «تسه» در دو روز اخیر شده است.


بازار نفت



نفت در نوسان آمارهای اقتصادی
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. در شرایطی که مازاد عرضه همچنان بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند، آمارهای منتشرشده روز گذشته تحرکاتی را در بازار نفت رقم زد. آمار تجاری چین و رشد اقتصادی ژاپن، نگرانی‌های کاهش تقاضا را تشدید کرد (افت ۴/ ۱۳ درصدی واردات ماه آگوست نفت چین و کاهش ۲/ ۱ درصدی رشد اقتصادی سه ماهه دوم ژاپن). در حالی که آمار تجارت آلمان (رشد بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها و بیشترین ارزش تجاری ثبت شده از ۱۹۹۱) تاحدی آرامش را به بازار نفت بازگرداند. تحلیلگران با توجه به اقدامات دولت چین، سقوط شدید بازارهای این کشور را محتمل نمی‌دانند. به گفته مدیرعامل روز نفت، رشد املاک چین نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی این کشور رو به ثبات است. در نتیجه عمده نگرانی‌ها در بازار نفت ناشی از عرضه قدرتمند بوده تا ضعف تقاضا.