یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد بورس با پالس‌های مثبت
شاخص کل بورس با رشد ۹/ ۱ درصدی بیشترین رشد هفتگی را پس از حصول توافق هسته‌ای ثبت کرد. در این خصوص، اخبار مثبتی مانند تصویب برجام در مجلس در هفته گذشته و دستور رفع تحریم‌ها از سوی کشور‌های غربی سیگنال مثبتی را به بازار ارسال کرد. در روزهای اخیر نیز، از بسته رونق اقتصادی دولت رونمایی شد. کاهش نگرانی‌ها با حذف ریسک سیستماتیک بازار و همچنین امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور با گشایش‌های بین‌المللی و سیاست‌های دولت، رشد بیش از ۷/ ۱ درصدی شاخص در دو روز ابتدایی هفته را رقم زد. در ادامه، افزایش عرضه با شناسایی سود از معامله‌گران بازار، تا حدودی به قیمت‌ها فشار وارد کرد. در این شرایط، رشد نماد‌های بزرگ بورسی عامل حمایتی از شاخص کل در روزهای اخیر بود، دیروز نیز «پارسان» و «وغدیر» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.



صعود دلار پس از ۸ روز
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی به نرخ ۳۴۶۰ تومان معامله شد. پیش‌تر به عوامل فشار قیمتی در بازار ارز اشاره شده بود. مواردی مانند تصویب نهایی برجام و صدور دستور رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۹۵، دلار را در مدار نزولی قرار داد. انتظار تعدیل قیمت‌ها و کاهش فاصله ۴۶۵ تومانی نرخ مبادله‌ای و آزاد در ماه‌های آتی موجب شده تا از طرفی رشد نرخ دلار در مرکز مبادلات کشور و از سوی دیگر، کاهش نرخ در بازار آزاد نیز مورد انتظار باشد. به دنبال تخلیه تدریجی هیجانات ناشی از این عوامل بازار روزهای اخیر آرامش نسبی داشت. روز گذشته اما، بار دیگر افزایش تقاضا با شناسایی کف قیمتی در بازار ارز، رشد دلار را پس از ۸ روز معاملاتی رقم زد.



فشار کاهش تقاضا به سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت ۹۴۳ هزار تومان معامله شد. رشد ۱۵ تومانی نرخ دلار عامل حمایتی از قیمت سکه بود. از طرفی، اونس طلای جهانی نیز نوسانات اندکی را تجربه کرد (در ساعت تنظیم این گزارش هر اونس طلا ۱۱۷۷ دلار معامله می‌شد). با وجود رشد سکه، مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سطح ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است. کاهش تقاضای سکه در ماه محرم از عواملی بوده که واکنش کند سکه نسبت به رشد قیمتی بازارهای اثرگذار را رقم زده است. در این شرایط، انتظار نوسانات شدید قیمت دلار و اونس دور از انتظار است، این موضوع در کنار کم بودن تقاضای سکه و از سوی دیگر وجود حباب فعلی در قیمت سکه احتمال تغییرات شدید قیمتی را در این بازار کاهش می‌دهد.



نوسانات محدود در کانال ۱۱۷۰ دلار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۷۶ دلار معامله می‌شد. آمارهای چندگانه اقتصاد آمریکا و تداوم نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی به‌خصوص چین احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در سال جاری را کاهش داده است. انعکاس ضعف اقتصاد چین در دیگر کشورها (ضعف تراز تجاری ژاپن)، نگرانی‌ها درخصوص اقتصاد جهانی را تشدید کرده است. با وجود، تضعیف احتمال اتخاذ سیاست انقباضی فدرال رزرو در میان کارشناسان بازارهای جهانی، برخی از اعضای این کمیته همچنان بر احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری تاکید دارند. در این شرایط، نشست هفته آینده این نهاد می‌تواند تصویر روشن‌تری از این موضوع را ارائه دهد. رایزنی در مورد اتخاذ سیاست انبساطی در نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اتحادیه اروپا، نیز می‌تواند مطابق با روزهای اخیر ارزش یورو و به دنبال آن شاخص دلار اثرگذار باشد.



تصویب وام ۶۰ میلیونی «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند (تسه۹۲۱۲) با رشد هفتگی ۲/ ۱۲ درصدی مواجه شدند. در جلسه شورای پول واعتبار سه‌شنبه، افزایش سقف وام مسکن از محل انتشار اوارق جدید تصویب شد (انتشار اوراق از آبان ۹۴). وام‌های جدید با سقف ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان به ترتیب برای تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شده‌اند. انتظار می‌رفت، با انتشار اوراق جدید، تقاضا برای اوراق فعلی کاهش یابد. جزئیات کاملی از وام جدید منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد که خرید اوراق فعلی می‌تواند بخشی از وام جدید را تشکیل دهد. در نتیجه، می‌توان بخشی از وام جدید را از محل خرید اوراق فعلی تامین کرد و مابقی را باید به خرید اوراق جدید اختصاص داد؛ این موضوع باعث شده که متقاضیان در پی تعدیل سود وام به خرید «تسه»های فعلی ترغیب شوند.



نزول نفت در فضای انتظاری
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. فضای انتظاری پیش از نشست تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در وین و برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ذخیره نفت تجاری، روند نزولی قیمت نفت را رقم زد. در این خصوص، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) آمار دقیق را ارائه می‌دهد. همچنین، افزایش نگرانی‌ها از کاهش تقاضا به ویژه از سوی چین نیز عامل فشار بر قیمت نفت است. از سوی دیگر، فشار قیمت‌ها بر تولیدکنندگان شیل و اوپک، عامل خوش بینی به تعدیل مازاد عرضه موجود است.اثر منفی قیمت‌های کنونی نفت بر کسری بودجه اعضای اوپک می‌تواند این تولیدکنندگان را به سمت کاهش عرضه سوق دهد. همچنین، قیمت‌های پایین نفت احتمال کاهش تولیدات شیل را افزایش داده است. این موضوع احتمال افت بیشتر قیمت نفت را کاهش داده است.