یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


بی‌میلی بورس به افت
در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت ۴/ ۰ درصدی مواجه شد. با انتشار عملکرد ضعیف برخی شرکت ها، شروع موج ریزشی دیگری، نگرانی را در میان سهامداران ایجاد کرده بود. این موضوع هیجان فروش را در نخستین روز معاملاتی هفته به وجود آورد. پیش تر به پیش‌خور شدن بخش زیادی از افت قیمت‌ها اشاره شده بود که در کنار خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور همراه با رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تلاش دولت برای خروج از رکود فعلی مانع از تداوم ریزش قیمت سهام شدند. به‌عنوان نمونه، با وجود تعدیل منفی ۷۴ درصدی پیش‌بینی سود در نماد «خودرو»، روز گذشته تنها افت ۳/ ۴ درصدی را در این نماد شاهد بودیم. در این شرایط، نشانه‌های ادامه افت قیمت‌ها در بازار تا حدود زیادی تضعیف شده‌اند، که می‌تواند روزهای بهتری را به فعالان این بازار نوید دهد.



صعود دلار با تداوم رشد تقاضا
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۴۹۵ تومان معامله شد. بررسی نرخ دلار طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد که در شرایط کنونی کف قیمتی ۳۴۵۰ تومان توسط معامله‌گران شناسایی شده و بازگشت نرخ دلار به کف قیمتی مزبوردور از انتظار است که تقاضای جدیدی را وارد بازار کرده است. از سویی، نزدیک شدن به ماه آذر و افزایش تقاضای تجاری کالاهای زمستانی، عامل تقویت تقاضا شده است. از طرف دیگر، نبود انتظار کاهش نرخ ها، معامله‌گران فردایی را وارد این بازار کرده است. پیش از این نیز به تضعیف ارزش ارزهای منطقه نسبت به دلار اشاره شده بود که با ایجاد انتظار بازگشت تقاضای آربیتراژی ارز کشورمان از نرخ دلار حمایت کرد. با وجود تداوم رشد تقاضا، پیش‌بینی می‌شود همچنان نرخ دلار برای عبور از سطح ۳۵۰۰ تومانی با مقاومت مواجه باشد.



بازگشت رونق به سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت ۹۵۱ هزار تومان معامله شد. افزایش همزمان نرخ دلار و اونس طلای جهانی، رشد قیمت سکه را رقم زد. با اتمام دهه اول محرم و بازگشایی بازارها، رونق در این بازار با تاخیر زمانی صورت می‌گیرد که هم اکنون بازگشت رونق، باعث افزایش حجم معاملات سکه شده است. کاهش تقاضای سکه با آغاز ماه محرم، باعث تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) برای چهار هفته متوالی شده است. با این حال، تداوم حباب منفی سکه، علاوه بر افزایش حجم معاملات مانع از افت قیمت‌ها می‌شود. در شرایط کنونی، اونس در فضای انتظاری به سر می‌برد اما احتمال رشد آن وجود دارد. همچنین انتظار می‌رود نرخ دلار نیز نوسانات اندکی در سطح فعلی داشته باشد، که در مجموع حامی قیمت سکه هستند.



خوش‌بینی اونس به تداوم سیاست انبساطی
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۷۴ دلار معامله شد. همچنان فضای انتظاری برای نشست دوروزه فدرال رزرو بر بازار اونس حکمفرما است. در پایان این نشست دوروزه که امکان پوشش آن در این گزارش نبود، اعلامیه‌ای منتشر می‌شود که می‌تواند سیگنالی برای زمان افزایش نرخ بهره توسط این نهاد باشد. چشم انداز اقتصاد جهانی و آمارهای اقتصادی آمریکا عوامل تعیین‌کننده برای آمادگی اقتصادی آمریکا برای اتخاذ سیاست انقباضی هستند. در این شرایط به نظر می‌رسد ضعف موجود در اقتصاد جهانی، به ویژه بازارهای نوظهور که به ظن کارشناسان سیگنال وضعیت نامناسب اقتصاد جهانی است؛ همچنین آمارهای چندگانه اقتصاد آمریکا (از جمله شاخص اعتماد مصرف‌کننده ماه سپتامبر کمتر از پیش‌بینی ها) احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری را ضعیف کرده است و از قیمت اونس نزدیک به ۱۱۷۰ دلار حمایت می‌کند.



تجمیع «سپرده یکم» و «اوراق»
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲)، با رشد ۹/ ۱ درصدی مواجه شدند. به نظر می‌رسد اخبار متفاوت مبنی بر افزایش سقف وام مسکن، نوسان این اوراق در بازه ۷۰-۶۵ هزار تومانی را سبب شده است. امکان تامین بخشی از اوراق مورد نیاز وام جدید با خرید اوراق فعلی، عامل حمایتی از قیمت «تسه»ها در روزهای اخیر محسوب می‌شود. بر اساس اخبار منتشرشده، تجمیع وام ۸۰ میلیونی و ۶۰میلیونی نیز امکان‌پذیر شده است. در این خصوص، افرادی با حساب پس انداز بانک مسکن، پس از یک دوره یکساله و مطابق با شرایط وام صندوق سپرده یکم، می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان (سقف جدید وام اوراق تسهیلات مسکن) را با خرید اوراق تسهیلات مسکن تامین کنند. مثلا، در صورت دریافت وام ۲۰ میلیونی از حساب پس‌انداز، می‌توانند ۴۰ میلیون باقی مانده را با خرید «تسه»ها تامین کنند.



تداوم فشار مازاد عرضه نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۳ دلار معامله شد. نگرانی‌ها از سرایت مازاد عرضه نفت خام به مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی با تکمیل ظرفیت انبار پالایشگاه‌ ها، عامل فشار بر قیمت نفت است. برآورد موسسه نفت آمریکا (API) حاکی از افزایش موجودی نفت تجاری برای پنجمین هفته متوالی و به میزان ۱/ ۴ میلیون بشکه (بیشتر از پیش‌بینی‌ها) در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر است، اما معامله‌گران در انتظار آمار دقیق آن (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هستند. تحلیلگران معتقدند در شرایط مازاد عرضه موجود، تداوم عرضه اوپک و چشم‌انداز ورود ایران، احتمال تعادل عرضه و تقاضا پیش از سال ۲۰۱۷ دور از انتظار است. در همین راستا شرکت BP‌ نیز قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ را ۶۰ دلار پیش‌بینی کرد و اقدام به کاهش سرمایه‌گذاری کرد.