یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


خوش‌بینی به رفع تحریم‌ها زیر فشار نفت
شاخص کل بورس تهران با افت ۹۴ واحدی (معادل ۱۵/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۲۱۶ واحد متوقف شد. مطابق نخستین روز معاملات هفته، شرکت‌های نفتی در میان نمادها با بیشترین اثر منفی بر شاخص حضور داشتند. ادامه شیب تند نزول نفت در بازارهای جهانی نگرانی از افت سودآوری شرکت‌های وابسته به نفت را مشابه با روند تاریخی در سال گذشته به وجود آورده است. در حالی نگرانی از افت قیمت جهانی کالاها فشار خود بر بورس را نگه داشته است که انتظار می‌رود در نشست امروز شورای حکام آژانس انرژی اتمی پیش‌نویس قطعنامه بسته شدن پرونده PMD کشورمان بررسی شود. با رفع شبهات موجود درخصوص برنامه اتمی ایران انتظار برای رفع تحریم‌های بین‌المللی از هفته ابتدای ژانویه وجود دارد که می‌تواند محرکی برای خروج تدریجی بورس تهران از رکود فعلی باشد.




تلاش برای کاهش سفته‌بازی
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به قیمت ۳۶۳۵ تومان معامله شد. مسوولان اقتصادی کشور نظیر رئیس‌کل بانک مرکزی در هفته‌‌های اخیر به رشد نرخ دلار با افزایش تقاضای زائران (حجم زیاد مسافران برای شرکت در مراسم اربعین) اشاره کرده بودند. بر این اساس، پس از حذف تقاضای مسافرتی انتظار نزول تدریجی نرخ دلار در بازار وجود داشت. به نظر می‌رسد فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار ارز در روزهای اخیر تا حدودی مانع از برآورده شدن انتظارات شده است. به این ترتیب،‌ شاهد برخورد جدی با دلالان در بازار ارز به منظور کاهش تلاطم نرخ‌ها هستیم. در نتیجه آرامش نسبی بازار، افت اندک نرخ دلار رقم خورد. با وجود فعالیت سفته‌بازان، به نظر می‌رسد دیگر موارد تقاضای ارز، مانند افزایش تقاضای فصلی در ماه پایانی میلادی و احتمال حضور تقاضای آربیتراژ از نرخ ارز حمایت می‌کند.



سکه در یک قدمی ارزش ذاتی
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت ۹۱۸ هزار تومان معامله شد. افت اندک نرخ دلار و همچنین افت قیمت طلای جهانی در نخستین روز هفته بازار جهانی بر قیمت سکه فشار وارد کرد. واکنش نسبتا کند سکه نسبت به تغییرات قیمتی در بازارهای اثرگذار به خصوص اونس طلای جهانی، عاملی در جهت تخلیه تدریجی حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بود. با پایان ماه‌های محرم و صفر (کاهش تقاضای فصلی سکه)، از ابتدای هفته جاری شاهد کاهش تدریجی حباب سکه و نزدیک شدن سکه به ارزش ذاتی هستیم (فاصله هزار تومانی سکه با ارزش ذاتی). در شرایط کنونی اونس طلا در انتظار برای نتیجه نشست فدرال در روزهای آتی است. از سوی دیگر، احتمال افزایش نرخ دلار در بازار ارز نیز کاهش یافته است.




قفل فدرال رزرو بر اونس طلا
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی با نوساناتی در محدوده ۱۰۶۹ دلار معامله می‌شد. همچنان مهم‌ترین کانون توجه این بازار، نشست دوروزه فدرال رزرو است که از امروز آغاز و نتیجه آن فردا شب منتشر می‌شود. اجماع کلی بر افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصد نرخ سود توسط این بانک مرکزی میان کارشناسان به وجود آمده است. موضوعی که در صورت وقوع نه تنها بر طلا، بلکه بر سایر کالاها نیز اثر منفی می‌گذارد. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند اثر این سیاست انقباضی یکجانبه از سوی آمریکا در قیمت کالاها دیده شده است و نباید منتظر شوک عجیبی در نرخ‌ها باشیم. از سوی دیگر، سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) درباره نحوه ادامه سیاست‌های انبساطی مورد توجه معامله‌گران طلا است که در صورت اثرگذاری بر نرخ برابری یورو به دلار، قیمت اونس را نیز متاثر می‌کند.



استقبال از سقف جدید تسهیلات
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۹/ ۰درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۶۰ تومان معامله شدند. ابلاغ نهایی وام جدید مسکن و حذف ابهامات در این خصوص تقاضای «تسه‌»ها را در روزهای اخیر افزایش داده است. سود کنونی وام مسکن در قیمت‌های فعلی اوراق حدود ۷/ ۲۲ درصد ارزیابی می‌شود. افزایش قیمت «تسه»ها سود وام مسکن را نیز با خود همراه می‌سازد، با وجود اثرات اندک تغییرات قیمتی بر سود واقعی وام، اما رشد بیش از حد قیمتی می‌تواند جذابیت فعلی وام را در مقابل سایر وام‌ها تحت تاثیر قرار دهد. بخشی از مبلغ وام جدید مسکن را می‌توان با خرید اوراق پیشین تامین کرد، مابقی وام باید از طریق خرید اوراق تسهیلات با تاریخ انتشار آبان ۹۴ به بعد تامین شود. این اوراق (تسه۹۴۰۸) روز گذشته ۷۲ هزار و ۳۸۴ تومان معامله شدند.




سقوط نفت اوپک به کف ۱۱ ساله؟
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۳۴ دلار معامله می‌شد. در سمت دیگر، قیمت سبد نفتی اوپک که یک روز با تاخیر منتشر می‌شود به کانال ۳۳ دلاری وارد شده که به احتمال زیاد روز گذشته با شکست این قیمت به کمترین مقدار در ۱۱ سال اخیر رسیده است. در این شرایط، همچنان نگرانی از مازاد عرضه در بازار نفت فشار سنگینی بر قیمت‌ها وارد می‌کند. موسسه مورگان استنلی پیش‌بینی کرده است سال آینده یک میلیون بشکه در روز به تولیدات اوپک افزوده می‌شود. در این راستا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت کشورمان نیز شانس تعویق در افزایش تولیدات پس از اجرای برجام را صفر اعلام کرده است. از سوی دیگر، رویترز احتمال لغو قانون ممنوعیت صادراتی نفت آمریکا را در جلسه پایان هفته سنا بالا دانسته که می‌تواند مازاد عرضه نفت را تشدید کند.