افزایش 5 درصدی ظرفیت نیروگاه ری در تابستان

از همین رو نیروگاه ری یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور به شمار می‌رود که موضوع نوسازی آن به‌طور جدی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. بر این اساس چنانچه نیروگاه گازی فعلی نوسازی شود، حدود ۸ درصد به راندمان نیروگاه اضافه خواهد شد و با تبدیل به سیکل ترکیبی، راندمان آن به بیش از دو برابر و حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.

در همین راستا مدیرعامل نیروگاه ری می‌گوید: در حالی که راندمان نیروگاه‌ها باید بیش از ۵۰ درصد باشد، نیروگاه‌های قدیمی و فرسوده راندمانی حدود ۲۵ درصد دارند. از همین رو قطعا نوسازی این نیروگاه‌های فرسوده کمک شایانی به حل مساله ناترازی تولید و مصرف برق خواهد کرد که البته مسوولان هم به این موضوع واقف هستند؛ اما مشکلات و چالش‌هایی مانند بودجه و انتخاب پیمانکار در این مسیر وجود داشته و از سویی اولویت‌های دیگری برای وزارت نیرو در سال‌های گذشته مطرح بوده است؛ اما با وجود این تصمیم نهایی برای نوسازی این نیروگاه اتخاذ شده است.حمید بادرستانی خاطرنشان می‌کند: طرح نوسازی نیروگاه ری در دولت نهایی شده اما تاکنون اقدام عملیاتی در واحد‌های قدیمی نیروگاه صورت نگرفته و صرفا بخش پست به لحاظ ارتباط جانبی کمتری که با سایر قسمت‌ها دارد، توسط پیمانکاردر حال احداث است که این اقدام باعث می‌شود بعد از نوسازی واحدها، مشکلی برای انتقال انرژی تولید شده نباشد.وی در ادامه مطرح کرد: در پیک تابستان امسال یکی از واحدهای نیروگاه ری که در گذشته دچار حادثه و آسیب جدی شده بود، وارد مدار شد. به این ترتیب با افزایش ۲۵ مگاواتی تولید برق، ۵ درصد به ظرفیت نیروگاه ری نسبت به سال گذشته اضافه شد. همچنین با توجه به شعار امسال، به کمک یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار در کشور یک قطعه پوسته توربین گازی واحد آسک نیروگاه (BLADE RING) بعد از سه سال تلاش شبانه‌روزی ساخته و نصب شد که البته عملکرد این قطعه در توربین ظرف سه ماهی که در مدار تولید بوده، بسیارمناسب است.

از همین رو «دنیای‌‌اقتصاد» برای واکاوی برنامه‌ها و چالش‌‌های یکی از قدیمی‌‌ترین نیروگاه‌های کشور، سراغ حمید بادرستانی، مدیرعامل نیروگاه ری رفته که در ادامه مشروح گفت‌وگو با وی را می‌‌خوانید.

درباره وضعیت نیروگاه ری در پیک مصرف امسال توضیح دهید.

در پیک مصرف تابستان جاری با تمهیدات و بازدیدهای پیشگیرانه سعی کردیم راندمان این نیروگاه کاهش پیدا نکند و خوشبختانه در این امرموفق بودیم؛ اما با توجه به هزینه‌های بالای نوسازی و از طرفی نداشتن صرفه اقتصادی، نتوانستیم اقدام قابل توجهی در زمینه افزایش راندمان انجام دهیم.

از طرفی اقدام مهم و قابل توجه ما این بود که در پیک تابستان امسال یکی از واحدهایی را که در گذشته دچار حادثه و آسیب جدی شده بود وارد مدار کردیم و به این ترتیب با افزایش ۲۵ مگاواتی تولید برق، ۵ درصد به ظرفیت نیروگاه ری نسبت به سال گذشته اضافه شد. همچنین با توجه به شعار امسال، به کمک یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار یک قطعه پوسته توربین گازی واحد آسک نیروگاه (BLADE RING) بعد از سه سال تلاش شبانه‌روزی ساخته و نصب شد که البته عملکرد این قطعه در توربین ظرف سه ماهی که در مدار تولید بوده، بسیارمناسب است.

نیروگاه ری با چه راندمانی در پیک مصرف فعالیت می‌کند؟

نیروگاه ری به دلیل قدیمی بودن، راندمانی در حدود ۲۴ درصد دارد که شاید این میزان راندمان از لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نباشد، اما تا زمانی که جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشود، با توجه به کمبود تولید برق در پیک تابستان و پیک زمستان باید این سرمایه را حفظ و از آن بهره‌برداری کرد.

در سال ۹۹ طرح نوسازی و بهسازی نیروگاه‌های تهران مطرح شد، اما با شیوع کرونا تا حدودی این موضوع متوقف شد. نوسازی نیروگاه ری در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طرح نوسازی نیروگاه ری در دولت نهایی شده، اما تاکنون اقدام عملیاتی در واحد‌های قدیمی نیروگاه صورت نگرفته و صرفا بخش پست با توجه به ارتباط جانبی کمتری که با سایر قسمت‌ها دارد، توسط پیمانکار در حال احداث است که این اقدام باعث می‌شود بعد از نوسازی واحدها، مشکلی برای انتقال انرژی تولید شده نداشته باشیم. در رابطه با اینکه چرا طرح نوسازی نیروگاه به تاخیر افتاده باید به این نکته اشاره کرد که ما در این خصوص مسوول نیستیم، چرا که صرفا بهره‌برداری از نیروگاه ری برعهده این مجموعه بوده و عملا نوسازی واحد‌ها در حیطه وظایف و اختیارات وزارت نیرو است.

با توجه به مشکلات موجود در حوزه سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های جدید، نوسازی و بهسازی نیروگاه‌های قدیمی تا چه اندازه می‌تواند گره‌گشای مشکلات تولید برق باشد؟

در حالی که راندمان نیروگاه‌ها باید بیش از ۵۰ درصد باشد، نیروگاه‌های قدیمی و فرسوده راندمانی در حدود ۲۵ درصد دارند. از همین رو قطعا نوسازی این نیروگاه‌های فرسوده کمک شایانی به حل مساله ناترازی تولید و مصرف برق خواهد کرد که البته مسوولان هم به این موضوع واقف هستند؛ اما مشکلات و چالش‌هایی مانند بودجه و انتخاب پیمانکار در این مسیر وجود داشته و از سویی اولویت‌های دیگری در سال‌های گذشته برای وزارت نیرو مطرح بوده است؛ اما با وجود این تصمیم نهایی برای نوسازی این نیروگاه اتخاذ شده است.

یکی از مباحث مهم درباره نیروگاه‌های تهران، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی است. کدام یک از نیروگاه‌های بعثت، طرشت و ری امکان این تبدیل را دارند و چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

نیروگاه بعثت با توجه به داشتن سه واحد بخاری، امکان تبدیل به سیکل ترکیبی را ندارد؛ اما نیروگاه طرشت با داشتن یک واحد گازی از این امکان برخوردار است که البته به دلیل نبود فضای کافی با مشکلاتی برای تبدیل به سیکل ترکیبی مواجه است. در این رابطه با توجه به گازی بودن تمامی واحدهای نیروگاه ری و از طرفی وجود فضای کافی برای اجرای طرح، شرایط برای تبدیل به سیکل ترکیبی در این نیروگاه کاملا فراهم است؛ ضمن اینکه نیروگاه ری با داشتن ۲۱ واحد گازی، بزرگ‌ترین نیروگاه دولتی و از طرفی کشور به لحاظ تعداد توربین محسوب می‌شود. از همین رو مقرر شده نوسازی ۱۲ واحد آن به صورت سیکل ترکیبی انجام شود و۹  واحد دیگری که مشمول طرح نوسازی نمی‌شوند نیز در صورت نیاز، قابلیت تبدیل از گازی به سیکل ترکیبی را دارا هستند.

چرا ۹ واحد تولیدی که در طرح نوسازی قرار ندارند، برای تبدیل به سیکل ترکیبی در اولویت قرار ندارند؟ به نظر شما اولویت دادن به این واحد‌ها منجر به تسریع در اجرای طرح نمی‌شود؟

این ۹ واحد قدیمی هستند و اگر قرار باشد یک واحد بخاربرای تبدیل به سیکل ترکیبی در کنار آنها نصب شود، باید تا حدودی نوسازی شوند که نیازمند صرف هزینه بالایی است و با این شرایط اقدام اصولی این است که ۱۲ واحدی که نقشه و جانمایی آنها مشخص شده، به صورت سیکل ترکیبی اجرا شوند. ضمن اینکه با اجرای این ۱۲ واحد، حتی ممکن است دیگر نیازی به تبدیل ۹ واحد قدیمی به سیکل ترکیبی نباشد و صرفا از آنها در شرایط اضطرار و خاص برای تولید برق استفاده شود؛ بنابراین منطقی است که هزینه‌ها صرف ۱۲ واحدی شود که در طرح نوسازی قرار دارند و از ابتدا بخش بخار و گاز آنها راه‌اندازی شود.

با توجه به کمبود گاز در پیک مصرف فصل زمستان، چه تمهیداتی برای ادامه فعالیت نیروگاه در نظر گرفته‌اید؟

نیروگاه ری از نظر فنی امکان استفاده از مازوت را ندارد و تنها سوخت جایگزین گاز در این نیروگاه گازوئیل است. هر چند در سال گذشته بیش از ۹۷ درصد سوخت مصرفی این نیروگاه گاز بود اما در حال تکمیل مخازن برای استفاده احتمالی از این سوخت جایگزین در پیک زمستان هستیم. نکته حائز اهمیت اینکه مصرف بالای گازوئیل در فصل زمستان با توجه به هزینه‌های آن برای نیروگاه‌هایی همچون نیروگاه ری مقرون به صرفه نبوده و چنانچه قرار است این سوخت جایگزین در اختیار برخی نیروگاه‌ها قرار بگیرد، منطق حکم می‌کند که نیروگاه‌های با راندمان بالا از آن استفاده کنند.

چه چالش‌ها و مشکلاتی در بخش منابع انسانی پیش روی شما قرار دارد؟

 چالش اصلی در بخش منابع انسانی تسریع دراستخدام نیروی جایگزین پرسنل بازنشسته است، چرا که اعتقاد دارم دو سال قبل از بازنشستگی نیروها، باید مقدمات جذب نیروی جایگزین فراهم شود، اما متاسفانه این کار انجام نشده و به دلیل این تاخیر، امروز به سختی می‌توانیم نیروهای مورد نیاز را حتی به صورت محدود جایگزین نیروهای بازنشسته کنیم. به هر حال صنعت برق یک صنعت پیچیده است و نیروی انسانی که توسط مجموعه جذب می‌شود، برای بازدهی بالا باید چندین سال در کنار کسب تجربه، تحت آموزش قرار بگیرند. چالش دیگر این مجموعه تهیه مبلمان شهری برای واحدهای قدیمی نیروگاه است و اگر‌چه در سال‌های اخیر شرایط تا حدودی نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده، اما همچنان در این بخش نیازمند تخصیص بودجه برای ایجاد فضایی شاداب‌تر هستیم.

26- (2)