نیروگاه GSRC) Gulf SRC) واقع در حدود ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک، نخستین پروژه برق مستقل گازسوز است که توسط این دو شرکت تحت سرمایه‌گذاری مشترکشان با نام شرکت توسعه مستقل نیرو (IPD) ساخته شده است. شرکت گلف انرژی ۷۰ درصد از سهام IPD را در اختیار دارد، در حالی که میتسویی تنها ۳۰ درصد را در اختیار دارد. دو واحد ۶۶۰ مگاواتی اول در نیروگاه GSRC به ترتیب در ماه‌های مارس و اکتبر ۲۰۲۱ به صورت آنلاین راه‌اندازی شدند. میتسوبیشی پاور که کارخانه را تحت یک قرارداد کلید در دست تحویل داد، اعلام کرد که واحد سوم و چهارم امسال با وجود مشکلات مرتبط با کووید و محدودیت‌‌های زنجیره تامین تکمیل شده‌اند. تاکاشی توزاوا، معاون ستاد انتقال انرژی و نیرو و مدیرکل ارشد بخش بازرگانی GTCC در صنایع سنگین میتسوبیشی، شرکت مادر میتسوبیشی پاور، خاطرنشان کرد که این پروژه همچنین بدون حادثه و طبق برنامه اولیه قرارداد تکمیل شد. به گفته وی، تکمیل پروژه با ۸۰۰۰ ساعت کاری واقعی به دست آمد. همچنین هر یک از چهار واحد نیروگاه GSRC شامل یک توربین گازی M۷۰۱JAC، یک توربین بخار، یک ژنراتور بخار بازیابی حرارت و یک ژنراتور هستند.

میتسوبیشی پاور در این خصوص اظهار کرد: واحد اول به مدت ۵/ ۱ سال، واحد دوم به مدت یک سال و واحد سوم به مدت شش ماه در حال بهره‌برداری تجاری بوده‌اند و هر سه دارای نرخ بهره‌برداری بالایی هستند. در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، توربین گازی M۷۰۱JAC نخستین واحد به ۸۰۰۰ ساعت کارکرد واقعی (AOH) دست یافت که یک معیار قابل اعتماد در صنعت نیرو را ایجاد کرد. در همین حال، ساخت‌و‌ساز در دومین نیروگاه ۲۶۵۰ مگاواتی M۷۰۱JAC، ایستگاه گلفPD (GPD‌) در استان رایونگ، در حدود ۱۷۶ کیلومتری جنوب بانکوک در حال انجام است.

GSRC و GPD مجموعه‌ای از نیروگاه‌های مستقل هستند که IPD در سال ۲۰۱۳ ساخت آنها را برنامه‌ریزی کرد. پروژه GPD در استان رایونگ برای تکمیل در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و واحدهای ۱ و ۲ قرار است در سال ۲۰۲۳ آنلاین شوند. هر دو پروژه غول‌پیکر IPD دارای قراردادهای خرید برق ۲۵ ساله با اداره برق تایلند (EGAT) هستند، که یک شرکت خدمات عمومی دولتی است که توسط وزارت انرژی تایلند اداره می‌شود.

تایلند برای رشد تقاضای انرژی آماده می‌شود

این دو پروژه بخشی از موج پروژه‌های مستقل نیروگاهی هستند که تایلند برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خود برای برق در حال ساخت آنها است، که پیش‌‌بینی می‌شود با رشد اقتصاد این کشور به دلیل شکوفایی بخش صادرات افزایش یابد. بر اساس گزارش دفتر سیاست و برنامه‌ریزی انرژی وزارت نیرو (EPPO) تایلند، تقاضای برق از جانب اداره برق تایلند با نرخ رشد متوسط مرکب ۵/ ۲ درصدی در دهه گذشته افزایش یافته است که از ۱۴۸.۸۵۵ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۱۱ به ۱۹۰.۴۶۸ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۱ رسیده است. در جدیدترین طرح توسعه برق تایلند، مصرف برق این کشور در سال ۲۰۳۷ به ۳۶۷۴۵۸ گیگاوات ساعت خواهد رسید. مجموع ظرفیت تولید برق قراردادی تایلند تا نوامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۰۸۹۴ مگاوات بوده است که ۵/ ۳۱ درصد آن توسط EGAT و ۳۰ درصد توسط IPP تولید شده است. از طرف دیگر تایلند به دنبال افزایش ۵۶۴۳۱ مگاواتی برای تامین تقاضای آینده و جایگزینی نیروگاه‌های بازنشسته است.

بیشتر این ظرفیت جدید که بالغ بر ۲۰۷۶۶ مگاوات است از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد، اما این کشور حداقل تامین ۱۵۰۹۶ مگاوات برق را از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی پیش‌بینی کرده است. در حالی که تایلند یک تولیدکننده نفت و گاز طبیعی است، افزایش تقاضای گاز از صنعت برق، بخش‌های صنعتی و نیروگاه‌های جداسازی گاز، این کشور را مجبور کرده است تا میزان واردات گاز طبیعی مایع (LNG) خود را افزایش دهد. شرکت تابعه Gulf LNG و یک شرکت وابسته HKH دارای دو مجوز از هشت مجوز حمل و نقل LNG هستند که توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی تایلند صادر شده است. گلف انرژی همچنین در حال توسعه یک پایانه LNG است، پروژه‌ای که پیش‌بینی می‌کند تایلند را در تبدیل شدن به یک هاب منطقه‌ای LNG پشتیبانی کند.