انرژی هسته‌ای یک اولویت استراتژیک برای کره‌جنوبی بوده است، اما رئیس‌جمهور منتخب در سال ۲۰۱۷ سیاستی را برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای طی حدود ۴۵ سال ارائه کرد. رئیس‌جمهور یون سوک یول که در مارس ۲۰۲۲ انتخاب شد، این سیاست را کنار گذاشته و هدفی را برای فعالیت‌های هسته‌ای تعیین کرده است که حداقل ۳۰‌درصد برق را در سال ۲۰۳۰ تامین کند. یون که در ۱۶ ژانویه در رویدادی در امارات متحده عربی صحبت می‌کرد، گفت که کشورش تعهد خود را به انرژی هسته‌ای تجدید خواهد کرد. اظهارات وی در حالی بیان شد که کره‌جنوبی به کار خود در نیروگاه هسته‌ای براکه، اولین تاسیسات اتمی امارات متحده عربی ادامه می‌دهد.

کره‌جنوبی صادرکننده بزرگ فناوری انرژی هسته‌ای است و قراردادی ۲۰ میلیارد دلاری برای ساخت تاسیسات براکه در منطقه الظفره ابوظبی دارد. نیروگاه هسته‌‌‌ای براکه، یکی از نیروگاه‌‌‌های امارات و نخستین نیروگاه هسته‌‌‌ای این کشور با ظرفیت تولید ۵۶۰۰ مگاوات شامل ۴ رآکتور ۱۴۰۰ مگاواتی مدل APR، طراحی شرکت برق کره از نوع رآکتور آب فشرده پیشرفته است. این نیروگاه در سال ۲۰۲۱ پس از آنلاین شدن اولین رآکتور خود، جایزه POWER Top Plant را دریافت کرد. یون روز دوشنبه در جریان سخنرانی در کنفرانس هفته پایداری ابوظبی اظهار کرد: کره‌جنوبی هدف خود را برای عدم‌انتشار کربن در سال ۲۰۵۰ اعلام کرده است. برای دستیابی به این هدف، ما در حال کار برای بازیابی سریع سیستم انرژی هسته‌ای هستیم که برق بدون کربن تامین می‌کند.

پروژه‌های بیشتر در امارات

یون در ادامه تصریح کرد که کره‌جنوبی می‌خواهد به همکاری با امارات ادامه دهد تا ساخت‌وساز پروژه‌های آینده در این کشور را تضمین کند. اظهارات یون، با حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رهبر امارات متحده عربی، احتمالا برای هموار کردن راه برای ادامه توسعه روابط خود، به‌ویژه در مورد پروژه‌های انرژی پاک، طراحی شده است. یون افزود: اگر دو کشور در توسعه انرژی پاک با یکدیگر همکاری کنند، این نه تنها امنیت انرژی دو کشور کره‌جنوبی و امارات را افزایش خواهد داد، بلکه به ثبات بازار انرژی جهانی نیز کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که امیدوار است فعالیت کشورش در پروژه براکه بتواند این «مدل جدید همکاری» را گسترش دهد که شامل ساخت رآکتورهای کوچک‌تر، همراه با توسعه سوخت هسته‌ای و پیشرفت‌های دیگر خواهد بود. یون با اشاره به روابط کره‌جنوبی با امارات گفت: از طریق ساخت نیروگاه هسته‌‌‌ای براکه، توانستیم روابط بین دو کشور را توسعه دهیم که اکنون واقعا مانند برادر هستند. مراسم کلنگ‌‌‌زنی نیروگاه در ۱۴ مارس ۲۰۱۱ برگزار شد، از جمله افرادی که در این مراسم حضور داشتند، رئیس‌‌‌جمهور وقت کره جنوبی لی میونگ باک بود. ساخت واحد اول در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۲ شروع شد، در ماه مه سال ۲۰۱۳، ساخت‌وساز واحد دوم آغاز شد. همچنین در سال ۲۰۱۴ کشتی حامل رآکتور شماره یک براکه در محل تحویل داده شد و آماده‌‌‌سازی پایگاه برای تحویل رآکتور شماره ۳ و ۴ آغاز شد.

معکوس کردن خط‌مشی قبلی

رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی، مون جائه این، پس از فاجعه فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱، قصد داشت کره‌جنوبی را به دلیل امنیت و نگرانی‌های دیگر از انرژی هسته‌ای دور کند. طبق اعلام انجمن جهانی هسته‌ای، این کشور ۲۶ رآکتور فعال دارد که حدود ۲۳ گیگاوات برق تولید می‌کنند. یون پس از روی کار آمدن در ماه مه سال گذشته، سیاست دولت قبلی را کنار گذاشت و به نگرانی در مورد تغییرات آب و هوایی و قیمت‌های بالای سوخت‌های فسیلی، از جمله گاز طبیعی اشاره کرد. کره‌جنوبی واردکننده اصلی گاز طبیعی مایع (LNG) است.

تحلیلگران انرژی کره گفتند که انتظار دارند با افزایش تولید انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر، وابستگی کشور به LNG در سال‌جاری کاهش یابد. دولت یون قبلا اعلام کرده است که انتظار دارد طول عمر رآکتورهای موجود این کشور را افزایش دهد. نیروگاه هسته‌ای ۴/ ۱ گیگاواتی شماره یک شین هانول در ۷ دسامبر سال گذشته، پس از بیش از یک دهه تاخیر در ساخت، دوباره راه‌اندازی شد. مقامات دولتی کره گفته‌اند که انتظار دارند این واحد بتواند جایگزین حدود ۴/ ۱ میلیون تن در سال واردات LNG شود. مقامات همچنین گفته‌اند که انتظار دارند نیروگاه ۴/ ۱ گیگاواتی شماره ۲ شین هانول امسال وارد عملیات تجاری شود و به کره‌جنوبی بیست و هفتمین رآکتور فعال را تقدیم کند و به نزدیک‌تر شدن این کشور به هدف یون برای داشتن حداقل یک‌سوم تولید برق کره از انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۲۶ کمک کند.

بازدید از نیروگاه براکه

یون و شیخ محمد روز دوشنبه هفته گذشته از نیروگاه براکه واقع در صحرای غربی در امارات متحده عربی و در نزدیکی مرز با عربستان سعودی بازدید کردند. این نیروگاه، تلاش اولیه کره‌جنوبی برای ساخت کامل و نه‌تنها تامین فناوری رآکتورهای هسته‌ای در یک کشور خارجی است. پس از تکمیل، براکه دارای چهار رآکتور  APR-۱۴۰۰ ساخت کره خواهد بود که توسط شرکت کره الکتریک پاور یا KEPCO ساخته شده و دارای ظرفیت تولید ۶/ ۵ گیگاوات است. انتظار می‌رود این نیروگاه حدود ۲۵‌درصد از کل برق امارات را پس از راه‌اندازی هر چهار واحد تامین کند. واحدهای ۱ و ۲ در براکه در حال حاضر در حال سرویس‌رسانی هستند.

شرکت انرژی هسته‌ای امارات یا ENEC روز دوشنبه گفت ساخت واحد ۳ اکنون کامل شده است و واحد ۴ در حال تکمیل است. انتظار می‌رود هر دو واحد ۳ و ۴ امسال آنلاین باشند. در سال ۲۰۱۱ خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که به دنبال موافقت‌‌‌نامه‌‌‌های مالی، هزینه ساخت نیروگاه ۳۰ میلیارد دلار برآورد شده بود که شامل ۱۰ میلیارد دلار سهام، ۱۰ میلیارد دلار بدهی آژانس صادرات و اعتباری و ۱۰ میلیارد دلار بدهی‌‌‌های بانک‌هاست. همچنین، طبق اخبار شنیده شده کره‌جنوبی بابت راه‌‌‌اندازی، نگهداری و عرضه سوخت، ۲۰ میلیارد دلار دریافت کرده است.