مهدی قمشی افزود: اگر شرایط کشور به سمت زیر نرمال باشد و بارش‌‌‌ها خوب نباشد باید از اکنون برنامه‌‌‌ریزی کنیم، یعنی در مناطقی که پیش‌بینی می‌شود با خشکسالی مواجه باشیم باید به اندازه مصارف حوضه آب داشته باشیم و اولویت‌‌‌بندی شود. در مورد آب شرب، بهداشت و صنایع نمی‌توانیم محدودیت اعمال کنیم، مسائل زیست‌محیطی هم با سلامت جامعه بشری و طبیعت گره‌خورده و باید حق‌آبه‌‌‌اش تامین شود، بنابراین خود به خود مدیریت را باید به سمت کشاورزی ببریم و کاهش مصرف داشته باشیم. باید هماهنگی بین دستگاهی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت کشور، استانداری و نیروی انتظامی داشته باشیم تا مساله مصرف آب این بخش را مدیریت و نظارت کنند و به سمت الگوی کم‌‌‌مصرف یا کاهش سطح کشت بروند و سعی کنند آب را در حوضه مدیریت  کنند تا به تلاطم اجتماعی نرسد و مردم هم تکلیف خود را بدانند.

استاد دانشکده مهندسی آب و محیط‌زیست دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: پیش‌بینی این است که ما فقط در حوضه کرخه مشکل خواهیم داشت و بقیه کشور در حد خودش آب دریافت خواهد کرد. ولی اینکه این پیش‌بینی چقدر محقق شود مشخص نیست، زیرا پیش‌بینی‌‌‌های اقلیمی حداکثر ۷۰‌درصد محقق می‌شود و ۳۰‌درصد خطا دارد، همان‌گونه که سال‌های قبل هم این اتفاقات افتاده به طوری که پیش‌بینی‌‌‌ها ترسالی بوده اما خشکسالی داشته‌‌‌ایم، در هر صورت مجبوریم اعتماد کنیم و امید داشته باشیم که تحقق یابد. در صورت درست بودن پیش‌بینی کرخه مشکل دارد بنابراین استان‌‌‌های همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان که در حوضه کرخه هستند، چالش خواهند داشت. باید همه دستگاه‌‌‌ها مدیریت کنند تا به انتهای حوضه که هورالعظیم است صدمه جدی وارد نشود و همه بتوانند به صورت نسبی از حوضه بهره‌‌‌مند شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت هوا و جبهه‌‌‌های ابری به نحوی است که در بهمن و اسفند هم بارش‌‌‌های خوبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حوضه‌‌‌هایی هم که کاهش آورد داشته‌‌‌اند از حد نرمال زیاد فاصله ندارند و مناطق  بسیاری بالای نرمال هستند که امیدواریم همین وضعیت حفظ شود و در ادامه فصل بارش هم باران‌‌‌های خوبی دریافت کنند. قمشی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ۹۰‌درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود. در کشور ما به‌صورت جهانی، هدررفت آب بخش کشاورزی زیاد و حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد و راندمان به‌کارگیری آب در حوزه کشاورزی حدود ۳۰‌درصد است، در حالی که حد قابل قبول باید به ۵۰ تا ۵۵‌درصد برسد. اگر راندمان را بالا ببریم و با بالا بردن الگوی کشت و راندمان، ۱۵ تا ۲۰‌درصد از مصرف کشاورزی کم کنیم بدون اینکه لطمه‌‌‌ای به کشاورزان وارد شود می‌توانیم بحران آب را حل کنیم.

وی همچنین به موضوع آب در تهران اشاره و تصریح کرد: مساله تهران بیشتر شرب است. با توجه به آب‌‌‌هایی که منتقل می‌شود فعلا مشکلی ندارد اما از نظر تامین آب شرب و بهداشت یکی از استان‌‌‌های بحرانی کشور است، یعنی اگر بحرانی‌‌‌ترین استان را از نظر شرب و بهداشت اعلام کنیم حتما تهران است. کمترین آب را نسبت به جمعیت دارد و برای تامین نیاز شهر باید فکر جدی شود، در هر صورت فعلا از اطراف تهران انتقال صورت گرفته و مشکلی نیست؛ به شرطی که در اطراف از مدیریت آب کشاورزی نهایت استفاده شود.