وستینگهاوس در خصوص این قرارداد اظهار کرد که این توافق از امنیت انرژی اسلواکی و تنوع سوخت هسته‌ای این کشور حمایت می‌کند. اسلواکی دارای پنج رآکتور هسته‌ای فعال (Bohunice سه و چهار، و Mochovce یک، دو و سه) است و یک واحد دیگر نیز در دست احداث است. نیروگاه‌های هسته‌ای منبع اصلی تولید برق در اسلواکی هستند. در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۹‌درصد از کل تولید برق در کشور از این منبع تامین شده است. در مقام مقایسه، نیروگاه‌های برق‌آبی ۷/ ۱۳‌درصد از تولید برق در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین میزان تولید برق را از منابع تجدیدپذیر به خود اختصاص داده است.

همه واحدهای هسته‌ای اسلواکی شامل رآکتورهایVVER-۴۴۰  مدل V-۲۱۳ هستند، یک رآکتور آب تحت فشار که بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسط طراحان شوروی سابق توسعه یافت. همه رآکتورهای اسلواکی متعلق به Slovenské Elektrárne بوده و توسط این شرکت اداره می‌‌‌شوند. رآکتور پرانرژی آب-آب (WWER) یا VVER مجموعه‌‌‌ای از طرح‌‌‌های رآکتور آب تحت فشار است که توسط شرکت OKB Gidropress ساخته شده است. ایده چنین رآکتوری در موسسه کورچاتوف توسط ساولی مویزویچ فینبرگ ارائه شد.

توان خروجی این نوع رآکتورها از ۷۰ تا ۱۳۰۰ مگاوات است که طرح‌هایی از آن تا ۱۷۰۰ مگاوات در حال توسعه هستند. اولین نمونه اولیه VVER-۲۱۰ در نیروگاه هسته‌ای نوووورونژ ساخته شد. شرکت سوخت TVEL یک شرکت چرخه سوخت هسته‌ای متعلق به روساتوم که دفتر مرکزی آن در مسکو واقع شده است، مدت‌‌‌ها تامین‌کننده سوخت این رآکتورها بوده است. با این حال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بسیاری از اپراتورهای انرژی هسته‌‌‌ای در کشورهای اتحادیه اروپا که قبلا به سوخت عرضه‌شده توسط روسیه متکی بودند، به دنبال تامین‌‌‌کنندگان جایگزین هستند.

انجمن جهانی هسته‌‌‌ای گزارش داد که Slovenské elektrárne یادداشت تفاهمی با فراماتومه شرکت انرژی هسته‌‌‌ای فرانسوی در ژوئن سال‌جاری امضا کرد تا با همکاری یکدیگر بر روی توسعه سوخت هسته‌‌‌ای ۱۰۰‌درصد اروپایی برای رآکتورهای VVER-۴۴۰ کار کنند. مشخص نیست که آیا معامله با وستینگهاوس این برنامه را تغییر می‌دهد یا خیر. وستینگهاوس یک تامین‌کننده پیشرو سوخت هسته‌ای در سراسر جهان است که مجموعه متنوعی را در انواع مختلف رآکتورهای هسته‌ای ارائه می‌کند. این شرکت دارای تاسیسات تولیدی در سوئد، انگلستان و ایالات متحده است.

تاریک چوهو، مدیر بخش سوخت هسته‌ای وستینگهاوس می‌گوید: ما بسیار خوشحالیم که در تنوع بخشیدن به سوخت اسلواکی و تقویت همکاری دیرینه خود با Slovenské elektrárne مشارکت می‌کنیم. ما تنها سوخت جایگزین کاملا غربی را برای این نوع رآکتورها ارائه می‌‌‌کنیم و متعهد به حمایت از ناوگان عملیاتی صنعت برق اسلواکی هستیم. برانیسلاو استریچک، مدیرکل Slovenské Elektrárne نیز خاطرنشان کرد: ایمن‌سازی و تضمین تامین سوخت هسته‌ای برای نیروگاه‌های ما گام مهمی در تقویت امنیت انرژی اسلواکی خواهد بود. نیروگاه‌‌‌های هسته‌‌‌ای یک رکن مهم در ترکیب انرژی کشور ما هستند، بنابراین من آن را برای تضمین تنوع عرضه سوخت هسته‌‌‌ای و عملکرد پایدار آنها ضروری می‌‌‌دانم.

تقریبا ۵۹‌درصد از برق تولید شده در اسلواکی توسط انرژی هسته‌ای تامین می‌شود و این ‌درصد ممکن است در آینده افزایش یابد. شرکت Slovenské elektrárne اخیرا اعلام کرده است که اولین گام را به سمت ساخت یک رآکتور ماژولار کوچک برداشته است. در ماه ژوئن، این شرکت یک تفاهم‌نامه همکاری را با وزارت اقتصاد، فولاد کوشیسه ایالات متحده، سازمان انتقال برق اسلواکی، VUJE، سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای جمهوری اسلواکی و دانشگاه فنی اسلواکی در براتیسلاوا، برای جایگزینی حداقل برخی از نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز آن با فناوری رآکتورهای کوچک مدولار امضا کرد.

این شرکت در ادامه افزود: اولین گام برای تحقق مشارکت تعریف‌شده در این تفاهم‌نامه، درخواست کمک برای تامین مالی یک مطالعه امکان‌سنجی در پروژه Phoenix است، که برنامه‌ای است که توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌شود. کمک‌های مالی برای مطالعات امکان‌سنجی مشترک عمدتا برای کشورهای منطقه اروپای مرکزی و شرقی در نظر گرفته شده است. مطالعه امکان‌سنجی به Slovenské elektrárne این امکان را می‌دهد تا مناسب بودن رآکتورهای کوچک مدولار را در شرایط کنونی اسلواکی ارزیابی و اقدامات لازم را برای ساخت احتمالی آینده آنها پیشنهاد کند.

در مقایسه با سایر کشورهای اروپای مرکزی، سهم ایالات متحده در بازار اسلواکی نسبتا پایین است. رقبای اروپایی در حال حاضر موقعیت خوبی در بازار این کشور دارند. نمایندگان تجاری عمده در اسلواکی نشان داده‌اند که همواره از تامین‌کنندگان آمریکایی تجهیزات صنعت برق و انرژی استقبال می‌کنند زیرا شرکت‌های اروپایی (عمدتا آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی) نسبت به شرایط بازار محلی در این کشور حساس نیستند. بازار اسلواکی فرصت‌‌‌های خوبی را برای شرکت‌های آمریکایی فراهم می‌کند تا تجهیزات و فناوری تولید برق و گرما را از زیست توده، بیو گاز، گاز محل دفن زباله، گاز فاضلاب، فتوولتائیک، باد، آب و منابع زمین گرمایی تامین کنند. اسلواکی طرح حمایتی جدید را در رابطه با انرژی پاک و تولید مشترک تصویب کرد که با هدف اصلاح قانون حمایت از منابع انرژی تجدیدپذیر و نیروگاه‌های حرارتی و برق ترکیبی با راندمان بالا ارائه شد.

همچنین در سال ۲۰۲۰ وزارت اقتصاد اسلواکی اعلام کرد که قصد دارد اولین مناقصات را برای تولیدکنندگان جدید انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار کند. این در حالی بود که همه مناقصه‌‌‌گران موفق داخلی و خارجی از مشتریان بالقوه شرکت‌های آمریکایی بودند. بر اساس آن وزارت اقتصاد پیشنهادهای تاسیسات فتوولتائیک با ظرفیت نصب شده از ۱۰۰ کیلووات تا ۲ مگاوات را پذیرفت، در حالی که ظرفیت نصب شده برای تاسیسات زیست توده، بیو گاز، گاز محل دفن زباله، گاز فاضلاب، بادی، آبی و تاسیسات انرژی زمین گرمایی می‌توانست از ۵۰۰ کیلووات تا ۱۰ مگاوات باشد.