فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی(IEA)، در این خصوص اظهار کرد: از وزیران خواسته شده است که چشمان خود را به روی نیاز به ایجاد گسترده‌‌‌ای از شبکه‌‌‌های برق جدید بگشایند تا کشورها بتوانند به اهداف آب و هوایی دست یابند. او هشدار می‌‌‌دهد که به معادل کل شبکه جهانی برق که حدود ۸۰ میلیون کیلومتر شبکه در سراسر جهان است، باید تا سال ۲۰۴۰ اضافه شود یا کل شبکه بازسازی شود تا اهداف آب و هوایی و اطمینان از تامین برق قابل اطمینان به خوبی محقق شود. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌‌‌های آتی، تقاضا برای برق افزایش یابد؛ زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان به جایگزین‌‌‌های کم کربن برای تجهیزات سنتی مانند پمپ‌‌‌های حرارتی و همچنین وسایل نقلیه الکتریکی روی می‌‌‌آورند و شرکت‌هایی که در صنایع به شدت آلاینده فعالیت می‌‌‌کنند، از جمله فولادسازان، به دنبال تولیدبرق پاک در واحدهای خودشان هستند تا به کربن‌‌‌زدایی آنها کمک کنند.

از طرف دیگر، قانون کاهش تورم که توسط جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور ایالات متحده معرفی شد، سرمایه‌گذاران را تشویق کرده است که از پروژه‌‌‌های تجدیدپذیر در آمریکا حمایت کنند، در حالی که اروپا نیز تلاش می‌‌‌کند به نیاز روزافزون برق خود پاسخ دهد. این نگرانی وجود دارد که این تلاش‌‌‌ها ممکن است به دلیل اتصال ضعیف بین نیروگاه‌‌‌های تولید برق و محل زندگی مصرف‌کنندگان و همچنین ایجاد مشکل در اتصال به شبکه‌‌‌های ملی به یکدیگر، با مشکل مواجه شود.

همچنین توسعه‌‌‌دهندگان انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، بارها از چالش‌‌‌ها و مشکلاتشان برای اتصال پروژه‌‌‌های جدید به شبکه شکایت کرده‌‌‌اند و دولت را به عدم‌دوراندیشی در خصوص آینده صنعت برق متهم کرده‌‌‌اند. به عنوان مثال در بریتانیا، برخی از پروژه‌‌‌ها ۱۵سال است که با انتظار مواجه هستند و شبکه ملی این کشور در تلاش است تا تاخیرها در بهره‌‌‌برداری از این پروژه‌‌‌ها را کاهش دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد پروژه‌‌‌های تجدیدپذیر با حداقل ۳۰۰۰ گیگاوات برق، در انتظار اتصال به شبکه‌‌‌های ملی خود هستند که این میزان حدود پنج برابر ظرفیت تولید برق خورشیدی و بادی است که در سال ۲۰۲۲ در سطح جهان اضافه شده است.

بیرول در گفت‌‌‌وگویی با گاردین خاطرنشان کرد: دولت‌‌‌ها باید توجه خود را به این موضوع بیشتر کنند. اگر ما برق پاک می‌‌‌خواهیم، نه تنها به تولید برق پاک نیاز داریم، بلکه باید شبکه‌‌‌هایی نیز برای انتقال آنها بسازیم. این همواره نقطه ضعف برنامه‌‌‌های انتقال انرژی پاک دولت‌‌‌ها بوده است. همچنین نگرانی‌‌‌هایی در مورد کاهش سرمایه‌گذاری در ایجاد شبکه‌‌‌های جدید در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، به استثنای چین وجود دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که تاخیر در سرمایه‌گذاری و اصلاحات در شبکه، اتکا به گاز و انتشار کربن را افزایش می‌‌‌دهد و هدف محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌‌‌گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن را «دور از دسترس» قرار می‌‌‌دهد. در این بیانیه آمده است که مصرف برق جهان در دهه آینده باید ۲۰‌درصد سریع‌تر از دهه قبل رشد کند تا به اهداف تعیین شده برسد. این آژانس گفت که دولت‌‌‌ها باید از گسترش زنجیره تامین و آموزش‌‌‌های مضاعف در خصوص ارتقای شبکه‌‌‌ها حمایت کنند و سیستم‌‌‌های برنامه‌ریزی آنها نیز بهبود یابند.

هماهنگی بهتر بین برنامه‌‌‌ریزان ارتقای شبکه و پروژه‌‌‌های تجدیدپذیر، بهبود فرآیندهای برنامه‌‌‌ریزی برای تعامل با جامعه و همچنین افزایش استفاده از ابزارهای دیجیتال برای مقابله با وقفه توزیع برق، زمانی که منبع تغذیه تجدیدپذیر با تقاضا مطابقت ندارد، از دیگر توصیه‌‌‌های سازمان است. در بریتانیا، شبکه ملی این کشور سال گذشته برنامه‌‌‌هایی را برای ارتقای شبکه برق به ارزش ۵۴میلیارد پوند برای تطبیق با رشد صنعت باد فراساحلی که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری از دهه ۱۹۶۰ است، ارائه کرد. با این حال، با توجه به مزایده‌‌‌های شکست‌خورده بخش انرژی در ماه‌‌‌های گذشته، ما شاهد حتی یک قرارداد ایمن مزارع بادی دریایی جدیدی در این کشور نبودیم که این امر انتقاد دولت ریشی سوناک را برانگیخت.

بیرول ماه گذشته هشدار داد که کشورها و شرکت‌هایی که قصد توسعه تولید برق مبتنی بر سوخت فسیلی خود را دارند، خطرات اقتصادی بسیار ناسالم و غیرعاقلانه‌ای را متحمل خواهند شد، زیرا سرمایه‌گذاری آنها در این بخش ممکن است سودآور نباشد. در سال ۲۰۲۲، سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز، زغال‌‌‌سنگ و تامین سوخت کم کربن تنها حوزه‌‌‌ای است که در مجموع کمتر از سطوحی است که قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ مشاهده شده بود. قیمت سوخت بسیار بالاست که درآمد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را برای تامین‌‌‌کنندگان به همراه دارد. درآمد خالص تولیدکنندگان نفت و گاز جهان در سال ۲۰۲۲ دو برابر شد و به ۴ تریلیون دلار بی‌‌‌سابقه رسید. بیرول گفت: اگر طبق معمول شاهد اختلال فیزیکی در بازار نفت باشیم، باید برای آرامش بازارها نیز حاضر شویم.