خطرهای مسیر گنجنامه برای عابران پیاده و ورزشکاران

در این مسیر که قبلاً تا این حد تردد در آن صورت نمی‌گرفت و خانواده‌ها هم برای گذران اوقات خوش در مسیر به تفریح و استراحت نمی‌پرداختند حوادث ناگواری هم رخ نمی‌داد، اما از زمانی که افزایش خودروها و استقبال مردم زیاد شده و مسیر گنجنامه هم توسعه پیدا نکرد و فکری برای مسیر بازگشت خودروها نشد، مشکلات دو چندان شد.

حالا بگذریم از این مساله که باید تدبیری برای مسیر بازگشت خودروها گنجنامه برنامه‌ریزی شود و یکی از مشکلات اصلی گردشگری در شهر همدان در فصول پربازدید، همین موضوع است، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که غیر از حوادثی اعم از تصادف خودروها با هم و ترافیک چه خطرات دیگری در مسیر وجود دارد که مدیران شهری و حاکمیتی در همدان باید به آن توجه کنند.

اولین و یکی از مهمترین خطراتی که در مسیر گنجنامه وجود دارد، حرکت عابران پیاده در قالب ورزشکار، یا مردم عادی است. ورزشکاران زیادی در بخش‌ها پیاده‌روی، دو و میدانی، کوهنوردی، دوچرخه‌سواری و ... مشغول فعالیت هستند که یکی از مهمترین مسیرها برای بالابردن توان جسمی را مسیر گنجنامه انتخاب کرده و می‌کنند.

resized_306763_100

این مسیر اگرچه بسیار جذاب است و احساس خوبی به ورزشکار می‌دهد اما به دلیل ناایمن بودن، حرکت خودروها در هر دوطرف، باریک‌بودن محور در برخی از جاهای مسیر، دید ناکافی رانندگان خودروها و راکبان موتور و دوچرخه‌سواران باعث می‌شود برای همه خطراتی را به همراه داشته باشد.

تا به حال وقایق زیادی برای موتورسواران، دوچرخه‌سواران، عابران پیاده، دوندگان و ... حادث شده که متاسفانه برخی از آن‌ها قابل جبران نبودند.

دومین خطر، پارک‌کردن خودروها در مکان‌های ناایمن و نشستن مردم کنار خودروهاست. در واقع غیر از جاهایی که شهرداری در نظر گرفته، مردم، برخی دیگر از مکان‌ها را به تشخیص خود انتخاب و در آنجا به استراحت و تفریح می‌پردازند که این بسیار خطرآفرین است.

غیر از وظایفی که نهادهای حاکمیتی در موضوع مسیر گنجنامه بر عهده دارند و باید به آن توجه کنند، مردم هم باید مواردی را در نظر داشته باشند که سلامت آن‌ها در خطر نیافتد.

بدیهی‌ست وقتی در یکی از مهمترین مناطق گردشگری کشور و پایلوت گردشگری غرب کشور، مرکز تفریحی توریستی احداث می‌شود، دولت باید امکان دسترسی مردم به این مناطق را سهل کند. البته که در این فرایند باید موضوعات محیط‌زیستی و ... مورد توجه قرار گیرد اما مهمترین مساله این است که مردم بتوانند از اوقاتی که دارند و برای سفر و گردش گذاشته‌اند حداکثر استفاده را ببرند.

photo_2015-10-07_14-04-39

دهکده تفریحی توریستی گنجنامه، که در انتهای مسیر جاده‌ای گنجنامه قرار دارد، محلی است که بسیاری از همشهری‌ها، هم‌استانی‌ها، گردشگران و ... از امکانات ورزشی، اقامتی، تفریحی و ... آنجا استفاده می‌کنند و لذت می‌برند، بنابراین باید رسیدن به این منطقه برای افراد به سهولت انجام شود.

فکرش را بکنید یک خانواده می‌خواهد از تله کابین گنجنامه در یک روز تعطیل استفاده کند، یا از سورتمه ریلی، یا تیرول، بانجی جامپینگ و یا غار آکواریوم و ... چقدر باید از مصائب مختلف را از مسیر تحمل کند تا بتواند به مقصد برسد.

آن‌هایی که آرامش را برای خود و خانواده می‌خواهند، فکر را بکنید تصمیم بگیرید یک شب در ویلاهای کوهستانی اقامت کنند، وقتی وارد مسیر گنجنامه می‌شود از آن احساس خوش‌آیندی که دارند کاسته می‌شود.

مخلص کلام اینکه، باید گنجنامه همدان به عنوان یکی از مهمترین نقاط تاریخی و تمدنی ایران، هم در سطح ملی و هم استانی مورد توجه مدیران وزارت میراث، شهرداری، استانداری، فرمانداری و ... قرار گیرد. نمی‌شود مردم استان‌های دیگر را به همدان دعوت کرد، اما برنامه‌ای برای تردد راحت آن‌ها در مسیر گنجنامه نداشت.

این برنامه باید به گونه‌ای مدون شود که هم سلامت ورزشکاران در مسیر رعایت شود، هم مردم علاقمند به طبیعت بتوانند در مسیر بنشینند و لذت ببرند.

سایت گنجنامه : ganjname

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.