آیا قیمت فرش کاهش می‌یابد؟

 البته افزایش قیمت انواع فرش در سال‎های اخیر باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها خرید فرش ماشینی را به تاخیر بیندازند یا به خرید فرش دست دوم روی بیاورند. بسیاری از افراد نیز منتظر کاهش قیمت قالی یا قالیچه هستند. اما آیا قیمت انواع فرش در ماه‌های آینده کاهش پیدا می‎کند؟

برای تخمین قیمت فرش در ماه‌های آینده لازم است به بررسی عواملی بپردازیم که در قیمت این کالا اثرگذار هستند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت فرش

عوامل بسیاری در قیمت فرش تاثیرگذارند که از آن‌ها می‌توان به مواردی مانند کیفیت، طرح، برند تولیدی، تراکم فرش و... اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‎پردازیم:

ماشینی یا دست‌‎بافت

کاملاً بدیهی است که قیمت فرش ماشینی نسبت به فرش دست‎بافت ارزان‎تر باشد اما این روزها فرش دست‌بافت به‌عنوان کالایی لوکس در نظر گرفته می‌شود که امکان خرید آن تنها برای ثروتمندان فراهم است. به‌همین‎دلیل مردم متوسط جامعه مجبورند به‌جای خرید فرش دست‎بافت، دیگر کالاهای اساسی مورد نیازشان را تامین کنند.

تراکم فرش

منظور از تراکم فرش و قالیچه میزان تعداد گره‌های به‌کاررفته در هر متر مربع است که هرچه تعداد گره‎ها بیشتر باشد تراکم فرش نیز افزایش پیدا می‎کند.

به‌طورمعمول انواع فرش ماشینی به‎صورت ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه تولید می‎شوند که فرش ۱۲۰۰ شانه از بالاترین تراکم برخوردار است و به‌همین‎علت کیفیت بهتری نسبت به فرش ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ شانه دارد. اما افزایش تراکم فرش باعث افزایش قیمت آن نیز می‎شود، بنابراین برای خرید فرش ۱۲۰۰ شانه باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

جنس نخ

در گذشته تنها از نخ پشمی یا نخ ابریشم برای تولید فرش استفاده می‎شد؛ اما پیشرفت صنعت فرش ماشینی باعث شد تا جنس نخ به‎کاررفته در نسل جدید فرش‌های تولیدی تغییر کند. امروزه می‌توان از نخ اکریلیک، نخ پلی‌استر، نخ تنسل و... برای تولید فرش استفاده کرد که باعث کاهش قیمت فرش‌های تولیدی نسبت به فرش ابریشمی می‎شوند. البته کاهش قیمت با کاهش کیفیت فرش نیز همراه است و هرچه فرش مورد نظر از قیمت پایین‎تری برخوردار باشد به‌ احتمال زیاد کیفیت کم‎تری هم دارد.

طرح فرش

در ایران افزایش تقاضا با افزایش قیمت همراه است، به‌همین‌علت طرح فرش می‌تواند در قیمت آن تاثیرگذار باشد. برای مثال ترند این روزهای بازار، فرش وینتیج یا کهنه‌نما است که با قیمت بالاتری نسبت به طرح‎های قدیمی و به‌ اصطلاح از مد افتاده به‌فروش می‎رسد.

دلایل افزایش قیمت فرش چیست؟

در سال‎های گذشته قیمت انواع فرش هم مانند دیگر اقلام مصرفی چندین برابر شده که پیش‎بینی می‎شود این روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد. در این سال‌ها دلایل مختلفی باعث افزایش قیمت فرش ‎شده که از آن‎ها می‌توان به تحریم ایران توسط غرب، افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ ارز، کاهش واردات مواد اولیه از خارج از کشور و... اشاره کرد. متاسفانه با تحریم ایران میزان واردات نخ کاهش پیدا کرده و با وجود تولیدات داخلی، کمبود مواد اولیه همچنان یکی از مشکلاتی است که صنعت فرش ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. باتوجه ‌‌به شرایط فعلی ایران و اعمال تحریم‌های جدید نمی‌توان کاهش قیمت انواع فرش را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد و احتمال می‎رود مردم انواع گلیم‎فرش یا قالیچه را جایگزین فرش ماشینی کنند.

البته با کاهش قدرت خرید مردم، انواع فرش ارزان‎قیمت نیز روانه بازار شده‎اند که با قیمت کمتری به فروش می‎رسند اما کیفیت پایینی دارند و پس از مدت کوتاهی از چرخه مصرف خارج می‎شوند. بنابراین توصیه می‎کنیم به جای خرید فرش بی‎کیفیت اما ارزان‌قیمت، فرش دست دوم باکیفیتی را جایگزین کنید.

فرش دست دوم بخریم یا نه؟

در کشورهای توسعه‌یافته خرید و فروش لوازم کارکرده یا دست دوم کاملاً مرسوم است و اکثر افراد ترجیح می‌دهند به‌جای خرید کالای نو، کالای دست دومی را دوباره به چرخه مصرف بازگردانند. مهم‌ترین دلیل خرید کالای دست دوم در خارج از کشور مربوط به مسائل زیست‎محیطی است که در کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌نیافته، اکثر مردم بی‌تفاوت از کنار آن گذر می‌کنند. اما خرید کالای دست دوم می‌تواند با دلایل دیگری مانند صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز انجام شود.

فرش دست دوم بخریم یا نه؟

در ایران اکثر افراد خرید کالای نو را در اولویت قرار می‌دهند حتی اگر کیفیت کالای دست دوم بیشتر باشد! دلیل این نگرش، بیشتر مربوط به نگرانی‌هایی است که افراد در رابطه با مسائل بهداشتی دارند و برای مثال به‌هیچ‎وجه حاضر به استفاده از پوشاک استوک نیستند! اما فرش جزء لوازم شخصی نیست و از نظر بهداشتی هیچ مشکلی برای استفاده از فرش دست دوم وجود ندارد. البته منظور از فرش دست ‌دوم، فرشی پاره، کثیف یا سوخته نیست. شما می‌توانید انواع فرش دست دوم را با کیفیتی در حد نو خریداری کنید که احتمالاً به دلیل مهاجرت یا تغییر دکوراسیون منزل به فروش می‌رسند.

همچنین قیمت فرش دست دوم در مقایسه با قیمت انواع فرش نو بسیار کم‎تر است؛ برای مثال اگر بودجه‌تان برای خرید فرش 6 متری 700 شانه کفایت می‌کند می‌توانید با انتخاب فرش دست دوم در حد نو، فرش 6 متری 1200 شانه‌ای را جایگزین کنید!

قیمت فرش نو و دست دوم در فروشگاه‌های اینترنتی

در سال‎های اخیر امکان خرید اینترنتی فرش فراهم شده و می‎توان انواع قالی، قالیچه، گلیم‌فرش، موکت و... را پس از مقایسه قیمت در چند فروشگاه اینترنتی مختلف خریداری کرده و درب منزل تحویل گرفت. اما خریداران فرش دست دوم هنوز هم مجبورند خرید خود را به شیوه سنتی یا حضوری انجام دهند و خلأ بزرگی در حوزه خرید و فروش آنلاین فرش دست دوم وجود دارد. البته بهتر است بگوییم «وجود داشت!» زیرا با پیندو خرید اینترنتی فرش دست دوم به سادگی آب‎خوردن است و می‌توانید با چند کلیک، فرش در حد نویی را خریداری کرده و در کوتاه‎ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

پیندو پلتفرمی برای ثبت آگهی خرید و فروش کالای نو در سرتاسر کشور است که در آن می‎توانید قیمت فرش را با نمونه‌های مشابه در دیجی‌کالا مقایسه کرده و خرید ارزان‌قیمتی را تجربه کنید. همچنین در پیندو امکان ثبت آگهی رایگان برای فروشندگان فراهم است و با وجود انتشار آگهی در دیجی‌کالا میزان بازدید آگهی شما افزایش پیدا کرده و می‌توانید محصولات مورد نظرتان را در کوتاه‎ترین زمان ممکن به فروش برسانید.

برای خرید و فروش فرش نو و دست دوم، اپلیکیشن پیندو را از طریق گوگل‎پلی دانلود کنید و تجربه لذت‌بخشی را در خرید و فروش آنلاین به دست آورید.  لینک دانلود:

https://play.google.com/store/apps/details?id=ir.pindo.fletcher&hl=fa&gl=US

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.