خودکفائی و صرفه‌جویی در کلرپارس با تکیه بر توان متخصصان داخلی

ابوالفضل باباپور در خصوص این پروژه‌ها گفت: یکی از پروژه‌ها افزایش ظرفیت مجموعه با رویکرد جایگزینی الکترولایزرهای نسل جدید با نسل قدیم بود که اجرای آن برای کلرپارس ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برآورد شده بود اما متخصصان مجموعه توانستند با ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار این پروژه را با موفقیت اجرا کنند.

وی با اشاره به توانمندی‌های بالای متخصصان داخلی، گفت: دو پروژه دیگر این حوزه، احداث واحد تغلیظ سود ۳۰ درصد به ۵۰ درصد و ساخت کلریناتور با پوشش سربی بود که هزینه اجرای آن نزدیک به ۲ میلیون دلار استعلام شد اما متخصصان مجموعه توانستند با ۹۰۰ هزار دلار این پروژه‌ها را نیز اجرایی کنند.

باباپور ساخت تجهیزات در کلرپارس را یکی از راهبردهای این مجموعه برای کاهش هزینه‌ها و اتکا به توان داخلی مجموعه دانست و توضیح داد: بعضی از تجهیزاتی که ما در کلرپارس آن‌ها را طراحی کردیم و به مرحله ساخت رساندیم برای اولین بار در کشور ساخته می‌شد که می‌توانیم در این زمینه به ساخت و نصب اجکتور مایع که فناوری آن در انحصار کشورهای اروپایی بود و ساخت و نصب راکتور سرب کاری شده واحد پارافین کلره و تجهیزات آن که موجب قطع وابستگی در این حوزه به کشور هندوستان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت کلرپارس طراحی و ساحت کلریناتور گلس لاین واحد پارافین کلره، ساخت مبدل حرارتی نیکلی، ساخت برج خالص سازی دوم آب اکسیژنه، ساخت و نصب فیلتر ۱۲۴۵ واحد پرکلرین، ساخت پمپ تیتانیومی و پروانه کمپرسور و بازسازی برج‌های جذبی گرافیتی را از دیگر تجهیزات ساخته‌شده در این مجموعه معرفی کرد.

شرکت کلرپارس از شرکت‌های وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در تبریز است که یکی از عمده تولیدکنندگان مواد مهم پاک‌کننده، کلر، پرکلرین، آب اکسیژنه، آب ژاول، پارافین کلره، سود سوزآور بوده و علاوه برای اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴۰۰ نفر، نیازهای کشور را در حوزه محصولات تولیدی خود تأمین و محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر می‌کند.

محصولات کلرپارس در صنایعی نظیر آب و فاضلاب، شوینده و بهداشتی، نیروگاه‌ها، دارویی و غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه نفت و گاز، رنگ‌سازی، کاغذسازی و نساجی کاربرد دارد.

این شرکت در سال ۱۳۶۶ توسط وزارت نیرو برای تأمین کلر شرکت‌های آب و فاضلاب در تبریز طراحی و عملیات اجرایی آن با همکاری شرکت دنورا از ایتالیا از سال ۱۳۷۲ با ساخت‌وساز و نصب تجهیزات آغاز شد و در نهایت در نیمه دوم سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید و در سال‌های اخیر موفق به کسب افتخارات متعدد از قبیل واحد نمونه استاندارد کشوری، صادرکننده نمونه استانی، واحد نمونه کیفی استان، واحد نمونه صنعت استان، واحد نمونه تولیدی و شیمیایی، واحد نمونه دانش‌بنیان و برگزیده جشنواره ملی حاتم شده است که این افتخارات تنها بخش کوچکی از موفقیت‌های این مجموعه است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.