ورق سیاه چیست؟

عمدتا ورق‌های فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تهیه و تولید می‌شوند،  محصولات تولید شده از نورد گرم شامل محصولاتی به صورت شیت، رول در انواع ساده ساختمانی، ضد سایش و آجدار می باشند و همچنین محصولات تولید شده از  نورد سرد شامل ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه می باشند.

در روند تولید ورق سیاه، فولاد در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد قرار گرفته و در ضخامت‌های بالای 1/5 میلی ‌متر که ضخامت ‌های گوناگون آن در تعیین قیمت ورق سیاه اهمیت دارد روانه بازار می گردد.

کاربرد ورق سیاه در ساختمان

کاربرد ورق سیاه در سوله سازی و صنعت ساخت ‌و ساز، اللخصوص در طراحی و اجرای سازه ‌های فلزی بسیار اهمیت دارد. از جمله کاربردهای ورق سیاه در ساختمان‌ سازی می توان به موارد زیر اشار کرد:

- پروفیل ‌های باز : این پروفیل ها با توجه به شکل ظاهریشان، پروفیل باز نامیده می ‌شوند. از این پروفیل ‌ها در ساخت میلگرد، ناودانی، تسمه، چهار پهلو، نبشی، تیرآهن، تیرآهن هاش و .... مورد استفاده قرار می گیرند.

- پروفیل‌ های Z: جهت ساخت سقف سوله‌ ها و دیگر سالن‌ های بزرگ، ایستگاه‌ های اتوبوس، ایستگاه‌ های سوخت ‌رسانی و پارکینگ از این پروفیل استفاده می شود.

- پروفیل‌ های بسته: این نوع پروفیل هم به علت شکل ظاهری که  دارد، پروفیل بسته نامیده می‌ شوند. پروفیل های بسته در ساخت لوله و قوطی، درب‌ های کرکره ‌ای، درب و پنجره،   پروفیل UPVC و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مرتبط: قیمت ورق گالوانیزه رنگی.

نکات پیش از خرید ورق گرم

لازم است خریدار اطلاعات کاملی در مورد ورق مورد نظر داشته باشد . این اطلاعات شامل وزن محصول ، ضخامت و ابعاد قابل سفارش ، نوع ورق و آلیاژ استفاده شده در آن و ... می باشد .

مشخصات ورق

از دیگر مشخصات ورق که لازم است پیش از خرید حتما به آن توجه کنید ، ابعاد و ضخامت آن است . خریدار باید با مشورت مسئول فنی ، مشخصات دقیق ورق مورد نیاز را برای پروژه اعلام کند زیرا پس از ثبت و تایید سفارش از سوی خریدار ، امکان برگشت و تغییر سفارش وجود نخواهد داشت  .

رول یا شیت بودن ورق

از نظر شکل ظاهری ، ورق ها به چهار نوع زیر تقسیم می شوند که عبارتند از :

رول یا کویل:  یکی از این دسته بندی ها ، رول ورق است . گاهی اوقات به رول ، کویل نیز می گویند . به عنوان مثال منظور از کویل گرم ، رول ورق سیاه است .

شیت برشی:  شیت برشی با برش رول ورق در اندازه های مختلف ، تولید می گردد .

شیت فابریک:  در این روش ، ورق ها مستقیم به صورت برگ یا شیت از کارخانه خارج می شوند .

پلاک و تسمه :  پلاک و تسمه با برش در ورق تولید می شود . منظور از تسمه برش ورق با عرض کم و طول زیاد است و منظور از پلاک هم  برش ورق در قطعه های کوچک و بزرگ در اشکال مستطیل ، مربع ، گونیا و … می باشد .

ابعاد ورق

ابعاد ورق از پارامتر های مهمی می باشد که پیش از خرید باید راجع به آن اطلاعات کافی داشته باشید . برای مثال ، ضخامت در ورق های رنگی و گالوانیزه برای مرحله فرمینگ (کرکره کردن ورق حائز اهمیت است . همچنین پارامتر عرض برای ورق های فرمینگ از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ابعاد مختلف ورق پس از کرکره شدن ، عرض مفید گوناگونی می دهند .

سخن پایانی

ورق سیاه، محصولی از نورد گرم است که به علت ظاهر مات و جنس خشن، به «ورق سیاه» معروف شده است؛ این ورق فولادی، در صنایع عظیم و غول‌آسا کاربردهای زیادی دارد. گفتنی است که ورق‌های سیاه، بر اساس جدول‌های گوناگونی تولید می‌شوند و در ساخت آن‌ها از عناصری مانند گوگرد، سیلیسیم، فسفر و کربن استفاده می‌شود.

شرکت پیوان ارائه دهنده ی انواع ورق از جمله ورق سیاه است؛ برای آگاهی از قیمت این محصول و قیمت دیگر محصولات فولادی مانند قیمت لحظه ای آهن و میلگرد، قیمت ورق روغنی و... وارد سایت پیوان به آدرس https://pivan.co/ شوید و یا با شماره  ۴۵۱۷۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.