کمی درباره شنوایی سنجی

اگر به بررسی رشته شنوایی سنجی بپردازیم؛ قابل مشاهده است که این رشته کم طرفدار نیست و در پیراپزشکی جزء کاربردی ترین رشته ها است. تحصیل در این رشته به دلیل پذیرش محدود، نیازمند تلاش و برنامه ریزی دقیق است. امروزه دانشگاه رفتن و انتخاب رشته کنکور تجربی، سخت شده به همین دلیل همه به دنبال اطلاعات دقیقی در این زمینه هستند تا با هدف گذاری دقیق تر پیش بروند. کاری که محمد موسوی در مشاوره کنکور تجربی موسسه کنکور پزشکی انجام می دهد.

رشته شنوایی سنجی، رشته ای نوپا در ایران و از زیر مجموعه های رشته پیراپزشکی می باشد و همانطور که از نام آن پیداست، در زمینه حس شنوایی در انسان به تحقیق و بررسی می پردازد. اولین گام در جهت آشنایی با رشته شنوایی سنجی، شناخت حیطه های کاری شنوایی سنج ها است.

images_1685714898_6479f7d2d5118.jpg

۱- پرداختن به تعادل شنوایی و تشخیص اختلالات در شنیدن

 یک شنوایی سنج به ارزیابی جزئی و کامل گوش و تعادلات شنوایی می پردازد. شنوایی سنج پس از تحقیق بر روی سلامت گوش و بررسی نوع اختلالات، ممکن است مراجعه کننده را به متخصصان خاصی ارجاع دهد.

۲- پیشگیری از بیشتر شدن اختلالات، محفاظت از گوش و حس شنوایی

شنوایی سنج پس از اینکه نوع اختلال شنوایی را تشخیص دارد، به تجویز راهکارهایی برا پیشگیری از اختلال و محافظت از گوش می پردازد. این مرحله از کار شنوایی سنج ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر اندازه که تکنیک های پیشگیری زودتر پیاده سازی شوند، محافظت بیشتری از گوش و قدرت شنوایی خواهد شد. روش های غربالگری، نمونه ای از رایج ترین روش هایی است که برای پیشگیری به کار برده می شوند.

۳- توانبخشی شنوایی

 در توانبخشی شنوایی، شنوایی سنج تلاش می کند تا با راهکارهایی علمی، اختلالات شنوایی در فرد را کنترل کند. عمده اقداماتی که در این حیطه انجام می گیرند، عبارتند از: تجویز وسیله کمک شنوایی، تربیت شنوایی و ارائه برنامه های توانبخشی به بیمار؛

۴- آموزش به افراد ناشنوا و یا کم شنوا

 زمانی که افراد دچار کم شنوایی و یا ناشنوایی باشند، برای توانایی ارتباط با دیگران می بایست آموزش های لازم در این زمینه به آنان ارائه شود. شنوایی سنج به این نوع از افراد آموزش می دهد تا قدرت لب خوانی و گفتارخوانی را بیاموزند و بتوانند زندگی بهتری را تجربه کنند.

فارغ التحصیلان رشته شنوایی سنجی که وارد محیط کار می شوند، در طول تحصیل با وظایف یک شنوایی سنج آشنا می شوند. این افراد می بایست مهارت و تسلط مناسبی بر وظایف خود داشته باشند، تا قادر به ارائه خدمات با کیفیتی باشند.

رشته شنوایی سنجی، به طور کلی ظرفیت پایینی در دانشگاه ها دارد، اما همچنان از نمونه رشته های پر طرفدار بین داوطلبان محسوب می شود. متقاضیانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و رتبه مناسبی را کسب کنند، قادر خواهند بود تا در زمان انتخاب رشته، رشته شنوایی سنجی را در اولویت های انتخاب خود قرار دهند و شانس أخذ پذیرش را داشته باشند. انتخاب رشته کنکور سراسری گروه علوم تجربی بهتر است با توجه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته انجام گیرد که می توانند از ۱۰ تکنیک جادویی انتخاب رشته کنکور ما استفاده کنید و پس از انتخاب رشته، عملکرد داوطلبان توسط سازمان سنجش ارزیابی شده و داوطلبان دارای شرایط لازم پذیرش می شوند.

یکی دیگر از راههای ادامه تحصیل در رشته شنوایی سنجی، ثبت نام رشته شنوایی سنجی بدون کنکور است. ثبت نام بدون کنکور رشته شنوایی سنجی بر مبنای سوابق تحصیلی داوطلبان امکان پذیر خواهد بود. شرط معدل داوطلبان، مهمترین شرط برای ثبت نام رشته شنوایی سنجی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است. این نوع از ثبت نام بهتر است با توجه به دفترچه راهنمای ثبت نام رشته های پیراپزشکی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام گیرد.

پردیسهای خودگردان دانشگاههای علوم پزشکی نیز نمونه ای از دانشگاههایی هستند که در رشته هایی خاص ثبت نام بدون کنکور انجام می دهد. پردیس های خودگردان دو شرط مهم برای ثبت نام بدون کنکور دارند و آن دو شرط شامل شرط معدل و شرط توانایی در پرداخت شهریه های بالا است. شهریه رشته شنوایی سنجی، مطابق بر قوانین هر کدام از دانشگاههای شهریه پرداز است. پردیس های خودگردان معمولا بالاترین شهریه را در مقایسه با سایر دانشگاههای شهریه پرداز از داوطلبان أخذ می کنند. مقطع کارشناسی رشته شنوایی سنجی دارای ۱۳۰ واحد درسی است که لیست این دروس در ادامه ارائه شده اند.

قبولی در رشته شنوایی سنجی تبریز

حال به بررسی بهترین دانشگاه برای رشته های علوم پزشکی می پردازیم. دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یکی از بهترین دانشگاه های کشور برای رشته های گروه علوم تجربی است. داوطلبان برای قبولی در رشته شنوایی شناسی دوره روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز باید رتبه مناسبی را کسب نمایند. رتبه قبولی در رشته شنوایی شناسی دوره روزانه دانشگاه تبریز برای داوطلبان دارای سهمیه های مختلف کنکور سراسری متفاوت می باشد که می توانید با استفاده از خدمات مشاوره کنکور ما جهت رسیدن به هدف بهره ببرید.

سهمیه داوطلبان در تعیین رتبه نهایی داوطلبان و همچنین قبولی یا عدم قبولی آن ها در رشته مورد نظرشان موثر است. سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه منطقه ۱، ۲ و ۳ می باشند. همچنین علاوه بر سهمیه مناطق برخی از داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصد و برخی دیگر دارای سهمیه ۲۵ درصدی می باشند.

معمولا داوطلبان دارای سهمیه ۲۵ درصد مسیر ساده تری برای قبولی در کنکور سراسری خواهند داشت. اما داوطلبان دارای سهمیه منطقه ۲ مسیر سخت تری برای قبولی در رشته مورد علاقه خود دارند.

اما داوطلبان برای قبولی در رشته شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، باید برنامه ریزی کامل داشته باشند. بنابراین آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی شناسی دوره روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای داوطلبان سهمیه های مختلف تحصیلی متفاوت می باشد ولی می توانید با استفاده از برنامه جامع توربو بدون دغدغه به نتیجه مطلوب برسید.

آخرین رتبه قبولی شنوایی سنجی تبریز

حال برای بررسی آخرین رتبه های قبولی شنوایی سنجی به بررسی نتایج چند داوطلب با سهمیه های مناطق می پردازیم. 

آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی سنجی روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهمیه منطقه ۱

تعداد داوطلبان سهمیه منطقه 1 از داوطلبان سهمیه منطقه 2 و 3 کمتر می باشد اما معمولا با توجه به امکاناتی که این گروه از داوطلبان در اختیار دارند سطح درسی نسبتا بالایی دارند. درحالی که توانایی تست زنی بالای بسیاری از این داوطلبان کار را برای قبولی داوطلبان دارای این سهمیه بسیار دشوار کرده است.

رتبه قبولی در رشته شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از سوالات اساسی بسیاری از داوطلبان میباشد. بنابراین در ادامه آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی شناسی دوره روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهمیه منطقه 1 در سال گذشته را خدمتتان عنوان خواهیم کرد

زیست

67

53

زمین شناسی

10

10

ریاضیات

43

77

فیزیک

54

38

شیمی

56

42

رتبه در منطقه 1

3469

3370

رتبه کشوری

11307

10963

آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی سنجی روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهمیه منطقه ۲

دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای داوطلبان دارای سهمیه های مختلف تحصیلی دارای ظرفیت پذیرش می باشد. تقریبا نیمی از داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری جزء منطقه 2 تحصیلی محسوب خواهند شد. بنابراین تقریبا 40 درصد صندلی های رشته های مختلف در بیشتر دانشگاه های کشور متعلق به داوطلبان دارای سهمیه منطقه 2 است.

در ادامه این مطلب آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی شناسی دوره روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای داوطلبان دارای سهمیه منطقه 2 را خدمتتان عنوان خواهیم کرد.

زیست

57

43

زمین شناسی

10

10

ریاضیات

63

57

فیزیک

54

58

شیمی

46

42

رتبه در منطقه2

5133

4505

رتبه کشوری

11173

9807

images_1685714978_6479f82218737.jpg

آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی سنجی روزانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهمیه منطقه ۳

داوطلبانی که در کنکور سراسری دارای سهمیه منطقه 3 می باشند رتبه متفاوتی نسبت به داوطلبانی که دارای سهمیه منطقه 1 و منطقه 2 می باشند نیاز دارند. اما داوطلبان دارای منطقه 3 برای پذیرش در رشته شنوایی شناسی باید رتبه کمتری نسبت به داوطلبان منطقه 1 و 2 کسب نمایند. بنابراین در ادامه آخرین رتبه قبولی رشته شنوایی شناسی دوره روزانه دانشگاه تبریز سهمیه منطقه 3 را خدمتتان عنوان خواهیم کرد.

زیست

42

زمین شناسی

10

ریاضیات

68

فیزیک

67

شیمی

43

رتبه در منطقه21

2888

رتبه کشوری

12758

بازار کار رشته شنوایی سنجی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مدارس نا شنوایان، مراکز بهزیستی، بیمارستان های دولتی و خصوصی، کلنیک ها و درمانگاه های خصوصی یا دولتی، مرکز نگه داری از سالمندان، مراکز مشاوره، مراکز نکه داری از معلولین و کودکان، خانه های بهداشت، دانشگاه های برای تدریس، کارخانه ها و مراکز صنعتی، پزشک قانونی، شرکت های وارد کننده تجهیزات شنوایی سنجی و سمعک مشغول به کار شوند؛ پس اگر به هدفی که دارید مطمئنی حتما مشاور تحصیلی صحبت کنید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.