راهنمای خرید ویدئو پروژکتور ارزان قیمت خانگی

 این موضوع تا حد زیادی به اتاقی که دستگاه را در آن قرار می‌دهید و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. مثلا اینکه آیا می‌خواهید آن را به عنوان سینمای خانگی و به‌طور ثابت تنظیم کنید؛ یا برای سفرهای کمپینگ در فضای باز و ارائه‌های تجاری، در تصمیم‌گیری شما موثر خواهد بود. همه اینها در حالی است که وقتی صحبت از خرید ویدئو پروژکتور ارزان قیمت می‌شود؛ باید بتوانید از میان ویژگی‌ها و کیفیت‌های مختلف، گزینه‌های ضروری‌تر را انتخاب کرده و در نتیجه به پیچیدگی ماجرا افزوده می‌شود.

انتخاب یک ویدئو پروژکتور ارزان

در این نوشته سه نکته مهم و ضروری را درباره انتخاب یک ویدئو پروژکتور ارزان بررسی کرده و سپس به سوالاتی در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

روشنایی تصویر

هرچه یک ویدئو پروژکتور روشن‌تر باشد؛ در محیط‌هایی با نور محیطی بیشتر یا از فواصل طولانی‌تر، بهتر عمل می‌کند. اگر قصد دارید دستگاه را نزدیک به پرده نمایش یا دیوار و در فضایی تاریک روشن کنید؛ میزان روشنایی ممکن است چندان اهمیتی نداشته باشد. در مقابل برای کسانی که می‌خواهند یک پروژکتور نسبتا همه‌کاره و قدرتمند در فضاهایی با نور بیشتر داشته باشند؛ توجه به میزان روشنایی دستگاه ضروری است. در واقع انتخاب یک ویدئو پروژکتور با روشنایی کمتر در شرایط خاص، می‌تواند راه‌کار خوبی برای انتخاب گزینه‌ای ارزان قیمت اما مناسب باشد.

توجه کنید که پروژکتورها روشنایی را بر حسب لومن اندازه‌گیری می‌کنند. هرچه تعداد لومن‌های یک دستگاه بیشتر باشد؛ نور بیشتری خواهد داشت. به‌طور خلاصه برای یک پروژکتور خانگی که در محیط‌های تاریک استفاده می‌شود؛ ممکن است با کمتر از ۱۰۰۰ لومن نیز کار شما به‌خوبی انجام شود. با این حال پروژکتورهای روشن‌تر برای محیط‌هایی با مقدار نور محیطی بیشتر مناسب‌تر خواهند بود. مثلا در یک اتاق بزرگ‌تر از معمول یا اتاقی با نور محیطی بیشتر، ویدئو پروژکتور شما چیزی نزدیک به ۲۰۰۰ لومن روشنایی می‌خواهد؛ در حالی که اتاق‌های بسیار بزرگ یا کاملا روشن ممکن است حتی بیشتر از این نیاز داشته باشند. در کل برای استفاده روزمره، ما چیزی نزدیک به ۱۵۰۰ لومن را توصیه می‌کنیم.

نسبت کنتراست تصویر

نسبت کنتراست تصویر

نسبت کنتراست به معنای نسبت روشنایی بخش‌های سیاه و در مقابل بخش‌های سفید است. هرچه نسبت کنتراست بیشتر باشد؛ تاریکی بخش‌های تیره تصویر عمیق‌تر و رنگ سفید تصویر روشن‌تر خواهد بود. بالا بودن این عدد برای تلویزیون‌ها و پروژکتورها خوب است؛ چراکه وجود جزئیات بیشتر در یک تصویر، تجربه تماشای فراگیرتری را ایجاد می‌کند.

نسبت کنتراست مناسب برای پروژکتورهای خانگی ضروری است. در اتاق‌های تاریک، کنتراست تصویر بیشتر از اتاق‌هایی با نور زیاد است.

توجه کنید که فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با صحنه‌های تاریک بیشتر، به نسبت کنتراست بالاتری برای تمایز واضح این تصاویر نیاز دارند. بنابراین بیشتر پروژکتورهای سینمای خانگی در مقایسه با گزینه‌های اداری و تجاری با نسبت کنتراست بالاتری طراحی می‌شوند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که نسبت کنتراست تنها معیار برای سنجش کیفیت تصویر نیست. به عنوان مثال پروژکتوری با نسبت کنتراست 5000:1 لزوما دو برابر بهتر از نسبت کنتراست 2500:1 نیست.

به‌طور خلاصه ما نسبت کنتراست حداقل 1000:1 را برای خرید ویدئو پروژکتور ارزان قیمت خانگی توصیه می‌کنیم. البته بسیاری از پروژکتورها نسبت بالاتری دارند؛ که این نسبت بالاتر به قیمت آنها می‌افزاید.

وضوح تصویر

مانند تلویزیون‌ها، تلفن‌های هوشمند و مانیتورها، پروژکتورها نیز تصاویر را به شکل پیکسل نمایش می‌دهند؛ و پیکسل‌های بیشتر همیشه بهتر هستند. این روزها بسیاری از پروژکتورها دارای وضوح HD هستند؛ که برابر با 1920 در 1080 پیکسل است. البته بسیاری از پروژکتورها نیز با وضوح کمتر و دسته‌ای هم با وضوح 4K یعنی 4096 در 2160 پیکسل ارائه می‌شوند؛ که البته اغلب قیمت بالایی دارند. تنها توصیه‌ای که در این زمینه می‌توان داشت این است که دستگاهی با بالاترین وضوح ممکن در محدوده بودجه خود پیدا کنید.

مهم‌ترین سوالات پیش از خرید ویدئو پروژکتور

مهم‌ترین سوالات پیش از خرید ویدئو پروژکتور

قبل از خرید ویدئو پروژکتور خانگی بهتر است این سه فاکتور را در نظر بگیرید:

قیمت ویدئو پروژکتور چقدر باید باشد؟

قیمت ویدئو پروژکتور از زیر 3 میلیون تومان تا بیش از 100 میلیون تومان متغیر است. این محدوده قیمت گسترده باعث شده تا پروژکتورهایی با حدود قیمت 10 تا 15 میلیون تومان، همچنان به عنوان دستگاهی ارزان یا حداقل مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر گزینه‌ها در نظر گرفته شوند. به‌طور خلاصه سازنده یا نام تجاری پروژکتور می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد؛ اما این مسئله بیشتر تحت تاثیر کیفیت پروژکتور و وضوح ارائه شده در آن است. به عنوان مثال پروژکتوری که نیاز به استفاده در تاریکی داشته و فقط تصویری با وضوح 480 پیکسل نمایش می‌دهد را می‌توان حتی با قیمت 3 میلیون تومان نیز خریداری کرد. این در حالی است که یک ویدئو پروژکتور 4K که تصویری کاملا واضح در هر شرایطی و از همه زوایا تولید می‌کند؛ ممکن است حدود 30 میلیون تومان یا بیشتر قیمت داشته باشد.

یک ویدئو پروژکتور به چند لومن روشنایی نیاز دارد؟

لومن اصطلاحی است که میزان نور خروجی از پروژکتورها و سایر دستگاه‌های مشابه را توصیف می‌کند. به‌طور خلاصه حداقل میزان مورد نیاز برای ایجاد یک تصویر باکیفیت در محیط سینمای خانگی هزار لومن است. به‌طور کلی هرچه لومن بالاتر باشد؛ کیفیت تصویر بهتر است. البته توجه به این نکته مهم است که اگر حمل و نقل راحت و قیمت را بر کیفیت اولویت دهید؛ پروژکتورهای ارزان‌تر با تعداد لومن کمتر نیز اغلب می‌توانند خوب باشند. در واقع معمولا شما به تجربه سینمای خانگی 4K از یک پروژکتور قابل حمل، برای سرگرم کردن کودکان در حین کمپینگ در چادر نیاز نخواهید داشت.

نسبت پرتاب نور مناسب در پروژکتور چقدر است؟

نسبت پرتاب نور فاصله مورد نیاز بین یک پروژکتور و صفحه یا پرده نمایش آن، برای تولید یک تصویر واضح یا با کیفیت بالا است. نسبت پرتاب نور یا فاصله پرتاب، یک عدد کاملا مستقل از تعداد لومن و وضوح پروژکتور است. به عنوان مثال دو پروژکتور با تعداد مشابه لومن و وضوح تصویر، می‌توانند نسبت پرتاب متفاوتی داشته باشند. پروژکتورهای استاندارد یا پرتابی طولانی معمولا به حداقل 2 متر فاصله بین پروژکتور و صفحه نمایش نیاز دارند؛ تا تصویری 80 اینچی یا بزرگ‌تر را نمایش دهند. این در حالی است که پروژکتورهای پرتاب کوتاه می‌توانند یک تصویر 100 اینچی را در فاصله بسیار کمتر از صفحه ایجاد نمایند. طبیعتا هرچه نسبت پرتاب نور دستگاه انتخابی کوتاه‌تر باشد؛ می‌توانید از آن در فضاهای کوچک‌تری استفاده کنید. با این حال این گزینه می‌تواند موجب افزایش قیمت ویدئو پروژکتور شده و شما را از هدف خرید ویدئو پروژکتور خانگی ارزان قیمت دور کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.