هرچند صاحبان کارخانه‌ها و شرکت‌ها، امروزه تردیدی برای استفاده از تجهیزات نظافتی مکانیزه‌ ندارند اما بعضی اوقات در انتخاب ابزار مناسب برای تمیز کردن فضاهای کوچک و بزرگ مانند سالن‌ها، محوطه‌ها، انبارها و... تردید دارند.

«نظافت محل کار به ترتیبی که هیچ‌گونه گردوغباری در سالن‌ها و تجهیزات باقی نماند» یا «نظافت (پاکیزه‌سازی): از بین بردن آلودگی، زباله و ضایعات و اجرای برنامه‌های منظم نظافت؛ از محیط کار تمیز اطمینان حاصل کنید.» آیا این عبارات، برای شما آشنا نیستند؟! اینها، توضیح واژه Seiso در مدل معروف ژاپنی ۵S یا «آراستگی محیط کار» است؛ مدلی که نتیجه سال‌ها تحقیق درباره افزایش بهره‌وری در محیط کار با ۶۰ سال قدمت است و البته شرکت‌های معتبر، هنوز به آن استناد می‌کنند.

اسکرابر یا سوییپر، کدام را بخرم؟

آراستگی محیط با اسکرابر و سوییپر

اسکرابر و سوییپر، دو دستگاه نظافتی مکانیزه هستند که به شما کمک می‌کنند تا یکی از Sهای مدل آراستگی محیط کار یعنی نظافت را در عمل پیاده کنید. با استفاده از این تجهیزات، هم هزینه نیروی انسانی‌ را کاهش می‌دهید، هم در مصرف آب و مواد شوینده صرفه‌جویی می‌کنید و هم موجب ارتقای کیفیت و سرعت نظافت می‌شوید. نتیجه، افزایش بهره‌وری در کسب‌وکار شماست. با این حال، اگر هنوز در انتخاب بین اسکرابر و سوییپر مردد هستید، این مطلب را تا پایان، دنبال کنید و تصمیم‌ درخشانی برای درخشندگی فضای کاری‌تان‌ بگیرید.

اسکرابر و سوییپر، هر دو دستگاه‌های نظافت صنعتی مکانیزه هستند که کاربرد مشترک آنها، نظافت کف و سطوح از آلودگی است، با این وجود، برخی کارکردهای آنها متفاوت است. اگر از تفاوت‌ها و قابلیت‌های هرکدام آگاه باشید، انتخاب دستگاه نظافتیِ مناسب و متناسب با محیط کار، دشوار نیست.

چرا سوییپر بخریم؟

سوییپر که به جاروی شهری، جاروی خیابانی و جاروی محوطه نیز معروف است، قابلیت‌های زیر را داراست:

۱- سرعت بالا در جاروی گردوغبار و زباله‌های خشک در محیط‌های صنعتی و شهری

۲- خاک‌روبی در سطوح آسفالت، سیمان، بتن و مانند آن

۳- قابلیت کاربرد در کارخانه‌ها، انبارها، محیط‌های تولیدی، پارکینگ‌ها، پیاده‌روها؛ به‌ویژه محوطه‌های وسیع‌تر.

سوییپر دارای برس‌های مرکزی و جانبی، موتور، فیلتر و مخزن زباله است. روش کار سوییپر به این صورت است که برس‌های جانبی آلودگی محیط را جمع‌آوری کرده و برس مرکزی، زباله‌های گردآوری‌شده را به مخزن زباله که معمولا بزرگ و قابل نگهداری برای حجم وسیع زباله است، منتقل می‌کند.

 

چرا اسکرابر بخریم؟

چرا اسکرابر بخریم؟

اسکرابر یا کف‌شوی یا زمین‌شوی صنعتی نیز قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1- شستشو و خشک کردن همزمان سطوح و کف زمین، جرم‌زدایی و رفع آلودگی با ترکیب آب و مواد شوینده شیمیایی

2- توانایی نظافت و پاکیزگی آلودگی‌های سرسخت مانند روغن، گریس، چربی و نظایر آن علاوه بر زباله‌های معمولی

3- قابلیت استفاده در کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی، انبارها به‌ویژه صنایع غذایی، سالن‌های ورزشی، کارخانجات دارویی، مجتمع‌های تجاری، کف پارکینگ، رستوران‌ها و انواع محیط‌های دارای آلایندگی سرسخت.

اسکرابرها با استفاده از برس‌زنی در سطح زمین، از طریق موتور مکش، آلودگی‌های موجود در کف محیط را از بین می‌برند. روش کار اسکرابر به این صورت است که آب تمیز، هنگام شستشو و چرخش برس‌های دستگاه، روی آن پاشیده شده و برس به سرعت، آلودگی‌های سخت و عمیق را جدا می‌کند. انواع برس‌های اسکرابر، برای شستشوی سطوح مختلف، مناسب هستند.

کدام‌یک را بخرم سوییپر یا اسکرابر؟!

اکنون تصمیم‌گیری برای پاسخ به سوال: «اسکرابر بخریم یا سوییپر»، آسان‌تر‌ است. پاسخ معما در نوع آلودگی است. پس:

  • اگر بیشتر به دنبال جمع‌آوری گردوغبار و زباله‌های سبک یا پسماندهای خشک در محیط‌های وسیع‌تر هستید، سوییپر صنعتی، دستگاه نظافتی مناسب برای شماست.

  • اگر قصد حذف زباله‌های سخت مانند لکه‌های چربی، روغن، گریس و آلاینده‌های خشک و تر در محیط‌های کوچک و نسبتا بزرگ را دارید، اسکرابر صنعتی، گزینه مناسبی برای شماست.

  • اگر دغدغه زدودن گردوغبار و زباله‌های خشک و سبک و نیز آلودگی‌های عمیق، چسبیده و مایع علاوه بر جامد را  دارید، اسکرابر و سوییپر، هردو موردنیاز شماست.

 باتری دار یا کابلی؟

فارغ از نوع آلودگی، مسئله بعدی انتخاب بین انواع این دستگاه‌هاست. اسکرابرها و سوییپرها، از نظر منبع تغذیه، انواع خاص خود را دارند. بر این اساس، اسکرابرها، باتری‌دار (شارژی) و کابلی هستند. اسکرابرها یا کف‌شوهای باتری‌دار برای فضاهای پررفت‌وآمد مناسب‌ترند چون استفاده از اسکرابرهای کابلی در محیط‌های شلوغ، از نظر برخورد افراد با کابل و زمین خوردن آنها خطرناک است. ضمنا اسکرابرهای کابلی، قیمت پایین‌تری دارند و به دلیل لزوم اتصال به برق، در فضای محدود قابل استفاده هستند اما مزایای آنها نسبت به اسکرابرهای باتری‌دار، سهولت بیشتر برای هدایت توسط کاربر، وزن کمتر و سرعت بیشتر در نظافت است.

از طرف دیگر، سوییپرهای صنعتی از نظر مولد انرژی، انواع شارژی (24، 36 و 48 ولت)، بنزینی یا دوگانه‌سوز (گاز و بنزین) و دیزلی (با سوخت گازوئیل) را شامل می‌شوند. برای نظافت محیط‌های وسیع یا سطح آلودگی بالا، سوییپرهای 36 یا 48 ولت مناسب است. سوییپر بنزینی برای نظافت محیط‌هایی با متراژهای 10 تا 30 هزار مترمربع گزینه خوبی است. سوییپر دیزلی نیز برای جاروی مساحت‌های بالاتر از 20 هزار مترمربع کاربرد دارد.

 

سرنشین ‌دار یا دستی؟

سرنشین ‌دار یا دستی؟

این دو دستگاه نظافتی، از نظر هدایت‌پذیری یا کاربری، دارای مدل‌های دستی و سرنشین‌دار با ابعاد کوچک‌ و بزرگ‌ هستند. در این میان، 99 درصد اسکرابرهای خودرویی از نوع باتری‌دار شامل 24 ولت، 36 ولت و 48 ولت هستند که هرکدام کارکردهای خاص خود را دارند. در محیط‌های وسیع و بدون سقف، معمولا مولد انرژی اسکرابر، دیزلی است. اسکرابر سرنشین‌دار با سوخت فسیلی از نظر انرژی و کارکرد، محدودیت ندارد و تا وقتی مخزن سوخت تامین شود، می‌توان از کف‌شوی صنعتی استفاده کرد. اسکرابر سرنشین دار در مدل‌های  CT۱۱۰BT۸۵و CT۸۰BT۷۰ از پرفروش‌ترین کف‌شوهای صنعتی هستند. همچنین سوییپر مکانیکی یا دستی که توسط اپراتور حرکت می‌کند، دارای اندازه کوچک و بدون آلودگی محیطی است.

 از خودرویی تا دستی؟ از شارژی تا برقی؟

در مجموع، مدل‌های دستی و کوچک‌تر اسکرابر و سوییپر، برای نظافت محیط‌هایی با متراژ کمتر و مدل‌های خودرویی و بزرگ‌تر برای محوطه‌ها، سالن‌ها یا انبارهای بزرگ و وسیع، کاربرد دارد. بنابراین:

  • برای محیط‌های شلوغ با آلودگی سخت، اسکرابر باتری‌دار و برای فضاهای کوچک با سرعت و سهولت نظافت، اسکرابر کابلی یا برقی مناسب‌ است. همچنین اسکرابر سرنشین‌دار دیزلی، برای فضاهای وسیع گزینه خوبی است.

  • سوییپر سرنشین‌دار و شارژی با ولتاژ بالاتر برای محیط‌های وسیع و دارای گردوخاک زیاد مناسب است. همچنین نوع بنزینی و دیزلی برای متراژهای بیش از ۱۰ هزار متربع و نوع دستی با ابعاد کوچک برای متراژهای کمتر کاربرد دارد.

  • در مجموع، برای محیط‌هایی با ابعاد مختلف و آلاینده‌های متفاوت، انواع اسکرابرها و سوییپرهای دستی و سرنشین‌دار، با منبع تغذیه شارژی و کابلی یا سوخت‌های بنزینی و گازوئیلی نیاز است.

مقایسه قیمت اسکرابر و سوییپر

مقایسه قیمت اسکرابر و سوییپر

نکته مهم دیگر برای انتخاب بین اسکرابر یا سوییپر، قیمت آنهاست. معمولا قیمت اسکرابرهای صنعتی با توجه به عملکرد آنها از سوییپرهای صنعتی بیشتر است، با این حال، ویژگی‌هایی مانند برند و مدل دستگاه، قدرت موتور، منبع تغذیه، نحوه هدایت و... متناسب با نوع محیط و آلودگی، بر قیمت آنها موثر است. برای اینکه خیال‌تان از انتخاب‌تان راحت باشد، شرکت‌های معتبر و تخصصی‌ ارائه‌دهنده و فروش دستگاه‌های نظافتی، مانند آوین صنعت، قبل از خرید، مشاوره لازم را به شما می‌دهند تا خودتان به این سوال پاسخ دهید: «اسکرابر یا سوییپر؛ کدام را بخرم»: یکی یا شاید هردو؟!

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.