برای صادرات به عراق، مهم‌ترین اقدامی که در بازاریابی صادراتی، بعد از تحقیقات بازار و تعیین استراتژی باید انجام دهید این است که تجار عراق را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید. 

۱۰ روش عملیاتی که شرکت‌های ایرانی و خارجی موفق در بازار عراق، برای پیدا کردن مشتری در عراق استفاده می‌کنند عبارتند از:

بسته به اینکه محصول شما چیست و چه میزان برای بازاریابی صادراتی محصولاتتون در عراق، می‌خواهید وقت و هزینه صرف کنید، می‌توانید از تعدادی از این روش‌ها و یا از همه این روش‌ها استفاده کنید.

  1. به عراق سفرکنید و به‌صورت میدانی به بازارهای عمده فروشی عراق بروید و با پرس و جو، تجار سرشناس عراقی که دفترکارشان در بازارهای عمده فروشی عراق هست را پیدا کنید و با آن‌ها ارتباط بگیرید.

  2. شهرک‌های صنعتی در عراق، عمدتا انبار شرکت‌های پخش و واردکنندگان عراق است؛ با مراجعه به مناطق صناعی و شهرک‌های مخازن عراق، می‌توانید تجار سرشناسی را که دفتر کارشان در مناطق صناعی و مخازن است را پیدا کنید.

  3. تجار عراق برای مذاکره با شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق از نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبر عراق بازدید می‌کنند و برخی از شرکت‌های بازرگانی عراق و تجار عراق به‌ویژه تجاری که نمایندگی انحصاری کل عراق محصولات و برندهای خارجی هستند با هدف پیدا کردن نماینده فروش در سایر استان‌های عراق، در این نمایشگاه‌ها غرفه می‌گیرند. در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق شرکت کنید و غرفه داشته باشید. اگر به هر دلیل در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق غرفه نگرفتید، به‌عنوان بازدیدکننده در این نمایشگاه‌ها شرکت کنید. در راهروهای نمایشگاه قدم بزنید و تجار عراقی را شناسایی کنید و ارتباط بگیرید.

  4. تجار عراق برای تأمین محصولات مورد نیازشان از نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبرکشورهای مختلف به ویژه ایران که یکی از شرکای تجاری اصلی عراق است، بازدید می‌کنند. در نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبر ایران شرکت کنید؛ غرفه داشته باشید و آمادگی این را داشته باشید که تجار خارجی و به‌ویژه تجار عراق از غرفه شما بازدید کنند؛ و اگر به هر دلیلی در نمایشگاه‌های بین‌المللی و معتبر ایران غرفه نگرفتید، به عنوان بازدید کننده در این نمایشگاه ها حضور پیدا کنید، در راهرو‌های نمایشگاه قدم بزنید و تجار عراقی رو شناسایی کنید و ارتباط بگیرید.

  5. ترخیص کارهای ایرانی در گمرکات مرزی با تعدادی از تجار عراق در ارتباط هستند یا اینکه اگر با تاجری ارتباط مستقیم ندارند با ترخیص کار سمت عراق تاجر در ارتباط هستند. از طریق ارتباط با ترخیص کارانی که در مرزهای تجاری ایران با عراق کار می کنند، می توانید با تعدادی از تجار عراق ارتباط بگیرید.

  6. همانطورکه شما به عنوان یک تولیدکننده و یا بازرگان، برای پیدا کردن تجار عراق تلاش می‌کنید، تجار عراق هم برای تأمین کالاهای مورد نیازشان دائماً به دنبال یافتن تولیدکنندگان معتبر هستند.  یکی از اقدامات تجار عراق، جستجو در دایرکتوری‌ها  و یلوپیج‌ها و بانک های اطلاعات توانمندی های صادراتی کشورهای هدفشان به‌ویژه ایران است.

تسهیلگران

در دایرکتوری‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایران، به‌ویژه آن‌هایی که تخصصی در بازار عراق توزیع می‌شود، آگهی تبلیغاتی درج کنید، اطلاعات شرکت و محصولات و اطلاعات تماس خود را درج کنید و شرکت و محصولات خود را در این دایرکتوری‌ها معرفی کنید.

نکته مهم این که در بخش اطلاعات تماس‌تان در دایرکتوری‌ها و یلوپیج‌ها شماره موبایل متصل به واتساپ یا تلگرام را قید کنید تا مسیر ارتباط تجار عراق با شما راحت‌تر باشد.

  1. خیلی وقت‌ها تجار عراق با سرچ در گوگل به دنبال محصول شما یا نام مجموعه شما می‌گردند. اما موفق به یافتن نمی‌شوند. یا شرکت شما را پیدا نمی‌کنند، یا وبسایت شرکت شما را پیدا نمی‌کنند، یا اگر پیدا می‌کنند نمی‌توانند با وبسایت شما ارتباط برقرار کنند یا اطلاعات تماس شما را پیدا کنند یا یک شماره موبایل متصل به شبکه های اجتماعی در وبسایت شما یا پیج شما پیدا کنند.

برای موفقیت در صادرات به عراق، باید وبسایت شما به‌روز باشد، چند زبانه باشد، یوزر فرندلی باشد، رنکینگ بالایی داشته باشد، واطلاعات تماستان باید به‌راحتی در دسترس باشد. صفحات مجازی مختص شرکت شما در شبکه های اجتماعیقوی باشد. قابل توجه است که تجار عراق در فیس بوک بیشتر فعال بوده و اخیرا در اینستاگرام نیز فعال شده‌اند.

8. یکی از استراتژی‌های دسترسی به تجار عراق که نقطه شروع صادرات بسیاری از شرکت‌های ایرانی به عراق بوده و هست، حضور پررنگ محصولات شما در استان‌های مرزی ایران با عراق است.

شهرهای مرزی ایران با عراق ویترین خوبی برای محصولات و برندهای شما برای بازار عراق هستند.

و شما میتوانید از طریق تقویت نمایندگی‌های خود در شهرها و استان‌های مرزی ایران با عراق، این امکان را ایجاد کنید که محصولات شما به بازار عراق شارش کند و این امکان را تسهیل می‌کند که تجار عراق، شما را پیدا کنند و با شما یا نماینده شما در استان مرزی ارتباط بگیرند.

  1. برای پیدا کردن تجارعراق به اتاق‌های بازرگانی یا اتاق‌های صنایع (با توجه به محصول تان) و اتحادیه های بازرگانی و رجال الاعمال عراق مراجعه کنید. از روابط عمومی آنها بخواهید تجار سرشناس حوزه محصول شما را معرفی کنند.

  2. شرکت‌های بازرگانی و واردکنندگان عمده عراق، محصولات و برندهایی که نمایندگی دارند را تبلیغ می‌کنند، تیزرهای تلویزیونی که درتلویزیون‌های عراق پخش می‌شود، بیلبوردهای جاده‌ای، تبلیغات محیطی داخل شهر، تبلیغات مکتوب شرکت‌های بازرگانی عراق در نشریات عراق فضاهایی هستند که می‌توان رد پای تجار عراقی را پیدا کرد.

  3. در نشست‌های تجاری B2B و اعزام هیأت های تجاری به عراق و پذیرش هیأت‌های تجاری از عراق و به‌ویژه در شو روم‌های تجاری شرکت کنید و با تجار سرشناس عراق که در این رویدادها حضور دارند ارتباط بگیرید.

طبق اعلام رسمی سازمان توسعه تجارت ایران، با اعطای مجوز شماره 168013 آن سازمان به "مؤسسه تسهیلگران تجارت فکرفردا" جهت اعزام هیأت بلند پایه تجاری از ایران به بغداد، سومین شو روم تجاری ایران در عراق در تاریخ ۱۷ لغایت ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ در شهر بغداد برگزار می‌شود.  طبق اعلام اصغر عباسپور، رئیس مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا، شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران جهت حضور در این شوروم تجاری از یارانه اعزام هیأت تجاری نیز برخوردار خواهند بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت WWW.FFTF.IR مراجعه و یا با دبیرخانه این رویداد، به شماره تلفن‌ 66563118-021 (مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا) تماس حاصل نمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.