کدام صندوق طلا بهتر است؟

رپرتاژ آکهی: صندوق‌های طلای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که مسلماً باید سرمایه خود را در بهترین صندوق‌ها قرار دهید؛ اما برای اینکه بدانید کدام صندوق طلا بهتر است، ابتدا باید با مفاهیم اولیه و مزایا و معایب این صندوق‌ها آشنا شوید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله در بورس محسوب می‌شود که دارایی‌های خود را در گواهی سپرده سکه طلا، گواهی سپرده شمش طلا و اوراق بهادار مبتنی بر سکه و شمش طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. خرید طلا به‌صورت فیزیکی، دارای هزینه‌های معاملاتی بالا و ریسک‌های نگهداری فیزیکی ازجمله سرقت است؛ اما صندوق سرمایه‌گذاری طلا، هزینه‌های معاملاتی بسیار پایین‌تری داشته و شمارا از دغدغه‌های محافظت و نگهداری از طلا و سکه، رها می‌کند.

صندوق سرمایه گذاری طلا چگونه کار می کند؟

سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، درواقع مالک مقدار مشخصی طلا می‌شوند. البته این طلا به‌صورت فیزیکی نگهداری نشده و در قالب گواهی سپرده سکه طلا یا شمش طلا در انبار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، نگهداری می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا معمولاً بیشتر سرمایه خود را در بازار گواهی سکه سرمایه گذاری می‌کنند؛ اما بخشی از آن را نیز در سایر دارایی‌های باثبات‌تر مانند سهام و اوراق بهادار دولتی قرار می‌دهند. این کار به‌منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات قیمت طلا انجام می‌شود. وقتی قیمت طلا کاهش می‌یابد، صندوق‌های طلایی که بخشی از سرمایه خود را در سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، زیان کمتری متحمل می‌شوند. به همین دلیل، بااینکه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تا حد زیادی به قیمت طلا بستگی دارد؛ اما سایر عوامل مانند عملکرد بازار سهام و اوراق بهادار دولتی نیز در آن مؤثر است.

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

خرید صندوق طلا، مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

1. سرمایه‌گذاری با پول اندک:

برای خرید کمترین مقدار طلا و سکه در بازار، حداقل نیاز به 5 الی 30 میلیون سرمایه‌دارید؛ اما برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، نیاز به سرمایه زیادی نخواهید داشت. شما می‌توانید با حداقل سرمایه، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را خریده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

2. استفاده از مدیریت حرفه‌ای:

این صندوق‌ها توسط تیمی از کارشناسان و تحلیلگران خبره اداره شده و به‌طور مداوم بازار طلا را رصد می‌کنند. آن‌ها با توجه به شرایط بازار، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق طلا را کاهش می‌دهند.

3. قیمت واقعی خریدوفروش:

 در بازار سنتی به دلیل وجود واسطه‌ها، تفاوت قیمت هنگام خرید و زمان فروش سکه و طلا وجود دارد. در معاملات صندوق طلا، قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین‌شده و تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش در صندوق طلا، بسیار ناچیز است.

4. هزینه معاملاتی کمتر:

 هنگام خرید طلا به‌صورت فیزیکی، باید کارمزدی بالای ۱ یا ۲ درصد پرداخت کنید؛ اما هزینه معاملاتی خرید واحدهای این صندوق، حدود 0.2 درصد است.

5. خرید آنلاین:

معامله در این صندوق‌ها به‌صورت آنلاین و از طریق کد بورسی انجام‌شده و نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا کارگزاری نیست.

6. امنیت در خرید و نگهداری:

هنگام خرید طلا به‌صورت فیزیکی، شما باید مراقب سرقت یا مفقودی آن باشید. ممکن است حتی هنگام خرید، با طلای تقلبی مواجه شوید. خرید صندوق طلا توسط بانک مرکزی، تضمین‌شده و دغدغه‌های شمارا در این زمینه رفع می‌کند.

7. ضامن نقد شوندگی:

در زمان رکود یا رونق بازار طلا، ممکن است خریدوفروش آن نیز دشوار باشد. با خرید واحدهای صندوق طلا، واحدهای سرمایه‌گذاری خود را هر زمان که بخواهید، معامله کرده و به پول نقد تبدیل می‌کنید.

ضامن نقد شوندگی صندوق طلا چیست؟

ضامن نقد شوندگی صندوق طلا چیست؟

ضامن نقد شوندگی، اهمیت بسیاری در انتخاب صندوق طلا، دارد. برای اینکه بدانید کدام صندوق طلا ضامن نقد شوندگی دارد، بهتر است کمی بیشتر با این مفهوم آشنا شوید. نهاد ها یا سازمان‌هایی وجود دارند که در قبال دریافت حق‌الزحمه‌ای اندک، تعهد می‌دهند در صورت درخواست سرمایه‌گذاران برای فروش واحدهای سرمایه‌گذاری، وجه نقد حاصل از فروش را در اسرع وقت به‌حساب آن‌ها واریز کنند. به این فرآیند «ضامن نقد شوندگی» گفته‌شده و برای سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر ایجاد می‌کند که در صورت نیاز به‌نقد کردن واحدهای سرمایه‌گذاری خود، با مشکل مواجه نخواهند شد.

معمولاً بانک‌ها، شرکت‌های بیمه یا صندوق‌های تأمین سرمایه مختلف، ضامن نقد شوندگی صندوق‌ها می‌شوند. سایر مزیت‌های وجود ضامن نقد شوندگی، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، معمولاً بانک‌ها به‌عنوان ضامن نقد شوندگی عمل می‌کنند.

معایب صندوق طلا

بااینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا مزایای زیادی نسبت به خرید فیزیکی طلا دارند؛ اما نباید از ریسک‌های آن نیز غافل شد. از مهم‌ترین معایب صندوق‌ طلا، وابستگی زیاد آن‌ به قیمت طلا است. قیمت طلا یک دارایی پر نوسان است و ممکن است در کوتاه‌مدت، به‌سرعت تغییر کرده و باعث نوسان در ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا بشود.

ویژگی های بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

برای اینکه تشخیص دهیم کدام صندوق طلا بهتر است، باید ویژگی‌های بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا را بدانیم. به ویژگی‌های زیر دقت کنید:

  • هرچقدر کل ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) صندوق طلا، بیشتر باشد، به معنای بزرگ‌تر بودن آن است.

  •  معمولاً هر چه سابقه صندوق طلا بیشتر باشد، بهتر است.

  • قیمت واحدهای صندوق باید به‌روز باشد تا سرمایه‌گذاران در معاملات خود ضرر نکنند.

  • هرچه تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق، بیشتر باشد؛ اعتبار آن صندوق نیز بالاتر خواهد بود.

  •  هر چه میزان بازدهی صندوق طلا در دوره‌های زمانی مختلف بیشتر باشد، بهتر است.

با در نظر گرفتن ویژگی‌های ذکرشده، صندوقی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر باشد.

چگونه در صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه در صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، باید حتماً کد بورسی داشته و بالای 18 سال باشید. می‌توانید آنلاین در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنید. برای خرید غیرحضوری و آنلاین، کد بورسی خود را دریکی از کارگزاری‌های بورس ثبت کرده و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری، اقدام به خرید واحدهای صندوق طلا کنید. مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، به‌صورت زیر است:

1. دریافت کد بورسی: برای دریافت کد بورسی، به سامانه سجام و یکی از کارگزاری‌های بورس مراجعه کرده و مدارک موردنیاز را ارائه دهید.

2. انتخاب صندوق طلا: با توجه به شرایط و اهداف خود، یکی از صندوق‌های طلا را انتخاب کنید. «کاریزما» با سال‌ها تجربه، امکانات و مزایای ویژه‌ای در این خصوص دارد.

3. خرید واحدهای صندوق: از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری، اقدام به خرید واحدهای صندوق طلا کنید.

4. نظارت بر عملکرد صندوق: به‌صورت روزانه، عملکرد صندوق را از طریق سایت صندوق یا سامانه معاملاتی کارگزاری، بررسی کنید.

اطلاعات مربوط به صندوق‌های طلا، مانند قیمت صدور، قیمت ابطال، تعداد واحدهای در اختیار سرمایه‌گذاران، مدیران سرمایه‌گذاری صندوق و همچنین اساسنامه صندوق، در سایت این صندوق‌ها منتشرشده و در اختیار شما قرار می‌گیرد. پیشنهاد می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، با مشاوران و متخصصان کارگزاری‌های معتبر، مشورت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.