هوش هیجانی یا Emotional intelligence چیست و چه مولفه هایی دارد؟

رپرتاژ آگهی: هوش هیجانی به بیان ساده، توانایی درک احساسات خود و دیگران، تحلیل آن‌ها و استفاده از این تحلیل برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران است. مهارتهای هوش هیجانی به‌عنوان یکی از عوامل موفقیت در روابط انسانی و پیشرفت شغلی محسوب می‌شود.

به دلیل اهمیت بالای شناخت این مفهوم، در ادامه مطلب ابتدا توضیح می‌دهیم که هوش هیجانی چیست و سپس به بررسی مولفه های هوش هیجانی می‌پردازیم. اگر کنجکاو شده‌اید که اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی چیست، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

هوش هیجانی یا Emotional Intelligence چیست؟

هوش هیجانی یا Emotional Intelligence به‌اختصار EQ، به معنای توانایی شناخت، فهم، مدیریت و انطباق با احساسات خود و دیگران است. این مفهوم در دهه ۹۰ میلادی توسط دنیل گلمن مطرح شد و اهمیت بزرگی در تعیین موفقیت فردی و حرفه‌ای دارد. درواقع، مهارتهای هوش هیجانی به فهم عواطف خود و دیگران و توانایی ارتباط موثر با آن‌ها کمک می‌کند.

افرادی که در زندگی شخصی یا کاری مهارتهای هوش هیجانی بالایی دارند، با برقرار ارتباط موثر با دیگران، روابط اجتماعی سازنده‌ای می‌سازند؛ چنین افرادی به واسطه همین روابط به‌مرور در زندگی شخصی و کاری خود به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا می‌کنند. اگر به یادگیری مهارتهای هوش هیجانی در کسب‌وکار علاقه دارید، حسین طاهری کوچینگ و هکر رشد، به شما برای پرورش این مهارت‌ها در محیط کاری کمک می‌کند.

شناخت پنج مولفه هوش هیجانی؛ اولین قدم برای تقویت EQ

شناخت پنج مولفه هوش هیجانی؛ اولین قدم برای تقویت EQ

هوش هیجانی از مولفه‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها به توانایی‌های مختلف مرتبط با احساسات و عواطف اشاره دارند. شناخت مولفه های هوش هیجانی به شما کمک می‌کند تا اولین قدم‌ها برای تقویت این مهارت را با آگاهی کامل بردارید. در ادامه پنج مولفه هوش هیجانی، که جزو اصلی‌ترین مولفه‌های این مهارت محسوب می‌شود را بررسی می‌کنیم.

۱. همدلی؛ یکی از اصلی‌ترین مولفه های هوش هیجانی

یکی از اصلی‌ترین مولفه های هوش هیجانی، همدلی است. درواقع همدلی به توانایی تشخیص و درک احساسات خود و دیگران اشاره دارد. افرادی که همدلی بالا دارند، قادر به درک نیاز دیگران هستند؛ به‌همین‌دلیل قادر خواهند بود تا با دیگران همراه شوند و روابط بهتری با آن‌ها بسازند. رهبرانی که هوش عاطفی بالا دارند، با داشتن حس همدلی می‌توانند با کفش‌های دیگران راه بروند و آن‌ها را بهتر درک کنند.

مدیرانی که مهارتهای هوش هیجانی را بلدند، همیشه گوش شنوا دارند و در دسترس هستند. برای تقویت مهارتهای هوش هیجانی به‌عنوان مدیر یا کارمند یک مجموعه،‌ پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های آنلاین پخش زنده حسین طاهری را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در این دوره‌ها هرآنچه باید درباره توسعه فردی و رشد کسب‌وکار بدانید به شما آموزش داده می‌شود.

۲. مهارت‌های اجتماعی و ارتباط موثر به دنبال هوش هیجانی بالا

یکی دیگر از مولفه های هوش هیجانی، توانایی برقراری روابط اجتماعی موثر با دیگران است. افرادی که به‌خوبی می‌دانند چگونه با دیگران همکاری کنند یا بدون تنش اختلافات را از بین ببرند، مسلما هوش هیجانی بالایی دارند. مهارتهای هوش هیجانی از جنبه مولفه مهارت‌های اجتماعی، برای مدیران و رهبران سازمانی یک ویژگی بسیار مهم محسوب می‌شود.

توانایی برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران، باعث ایجاد روابط وفادارانه و معنادار در محیط‌های کاری خواهد شد. علاوه‌بر این، مدیرانی با توانایی بالا در برقراری رابطه اجتماعی، نفوذ متقاعدکننده‌‌تری بین کارکنان خود خواهند داشت. در دوره مهارت‌های کوچینگ مدیران، درباره مهارت‌هایی که یک مدیر موفق و رهبر حرفه‌ای در سازمان به آن‌ها نیاز دارد، به‌طورمفصل صحبت می‌شود.

۳. خودآگاهی؛ شناخت احساسات خود و کنترل آن‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین مولفه های هوش هیجانی، خودآگاهی (Self-Awareness) است. خودشناسی یعنی یک فرد به‌خوبی از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی دارد و احساسات خود را به‌راحتی تشخیص می‌دهد. افرادی که به خودآگاهی رسیده‌اند، برای خود مرزهایی مشخص تعیین می‌کنند؛ همچنین، پیش از هرگونه اقدام، با درک تاثیر یک رفتار بر دیگران، واکنش خود را تنظیم می‌کنند.

خودآگاهی باعث می‌شود رهبران تصمیمات احساسی نگیرند و در مواقع بحران، با کنترل احساسات خود بهترین راه‌حل را انتخاب کنند. هرچقدر تصمیمات بهتری بگیرید، بیشتر موردپذیرش دیگران واقع می‌شوید و درنهایت، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.

۴. خودتنظیمی؛ یکی از مهارتهای هوش هیجانی برای کنترل عواطف

خودتنظیمی یا Self-Regulation، به‌عنوان یکی از مولفه های هوش هیجانی به توانایی مدیریت و کنترل احساسات اشاره دارد. درواقع، خودتنظیمی یعنی درک اهمیت مکث کردن بین احساسات و واکنش نشان دادن. رهبران موفق به‌خوبی احساسات منفی خود را تنظیم و آن را به‌شیوه‌ای موثر به احساسات یا اقدامات مثبت تبدیل می‌کنند.

خودتنظیمی به آرام رفتار کردن و انعطاف‌پذیری بیشتر در انجام کارها کمک خواهد کرد. افرادی که مهارتهای هوش هیجانی دارند، به‌سرعت و بدون آشفتگی با تغییرات در محیط کار یا زندگی تطبیق پیدا می‌کنند و از شرایط جدید بهترین بهره را می‌برند.

۵. خودانگیختگی؛ یکی از ضروری‌ترین مولفه های هوش هیجانی برای پیشرفت

آخرین مورد از پنج مولفه هوش هیجانی، خودانگیختگی است. خوانگیختگی به توانایی تعیین اهداف معنادار و تلاش برای دستیابی به آن‌ها اشاره دارد. افرادی که انگیزه درونی بالایی دارند، مثبت‌اندیش هستند و با این ویژگی، روحیه دیگران را نیز بالا می‌برند. همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که یک سازمان و کارکنان آن پیشرفت نمی‌کنند، مگراین‌که مدیر آن مجموعه انگیزه درونی برای پیشرفت داشته باشد. 

پرورش مهارتهای هوش هیجانی با کمک مربیان توسعه فردی حرفه‌ای

پرورش مهارتهای هوش هیجانی با کمک مربیان توسعه فردی حرفه‌ای

داشتن مولفه های هوش هیجانی، به افراد کمک می‌کند تا ارتباطات بهتری برقرار کنند، در کارهای تیمی موفق باشند و به پیشرفت‌های بزرگ در زندگی و کار دست پیدا کنند. هوش هیجانی یک مهارت قابل‌یادگیری است و با تمرین کردن، به‌راحتی می‌توانید به فردی باهوش در زمینه هیجانات تبدیل شوید. اگر به دنبال پیشرفت کاری هستید، مسلما به مهارتهای هوش هیجانی نیاز خواهید داشت. حسین طاهری، به‌عنوان بیزینس کوچ شناخته‌شده در ایران، به شما برای تقویت این مهارت‌ها و توسعه فردی در حوزه کاری کمک می‌کند. برای اطلاع از دوره‌ها و مطالعه مطالب آموزنده ایشان، به سایت hosseintaheri سر بزنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.