راهنمای جامع کاربردهای اسید فسفریک و خرید آن

 

رپرتاژ آگهی: یکی از اسیدهای ضعیف که در طیف گسترده‌ای از صنایع استفاده می‌شود، اسید فسفریک (Phosphoric acid) نام دارد. این ماده در کشاورزی و صنایع غذایی به وفور یافت می‌شود؛ برای مثال حدود 90 درصد از میزان تولیدی این ماده، در صنایع کشاورزی برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق تر کاربردهای اسید فسفریک و راه های خرید آن رد بازار ایران می‌پردازیم.

اسید فسفریک چیست؟

این اسید به شکل خالص به شکل کریستال سفید رنگ جامد با فرمول H3PO4 است. این ماده عمدتا برای تولید کودهای فسفاته مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در محصولات غذایی، صابون‌ها، شوینده‌ها، خمیردندان‌ها، محصولات دارویی و غیره نیز استفاده می‌شود.

راهنمای خرید اسید فسفریک:

شرکت های بسیاری در ایران این اسید پرمصرف را در بسته بندی های مرسوم (گالن 35 کیلویی، مخزن 1650 کیلویی و ...) به فروش میرسانند. یکی از فروشگاه هایی که این محصول را در بسته بندی های کوچکتر به فروش می رساند شیمی استور است. شیمی استور یک فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی است که محصولات مختلف شیمیایی را در تمامی گریدها در وزن های مختلف عرضه میکند. علاوه بر این امکان خرید عمده نیز در این فروشگاه وجود دارد که با قیمت های به صرفه عرضه می شود. برای خرید اسید فسفریک از شیمی استور می توانید به وبسایت این فروشگاه مراجعه کنید.

کاربردهای اسید فسفریک:

این ترکیب کاربردهای بسیاری در زندگی روزمره ما دارد. برای مثال آن را می‌توان در محصولات خوراکی، دارویی، مراقبت شخصی، دندانپزشکی و زدودن زنگ‌ها استفاده نمود. در ادامه کابردهای این محصول را در بخش های مختلف بررسی خواهیم نمود. 

کاربرد اسید فسفریک در کشاورزی:

بخش عمده‌ای از خرید اسید فسفریک مربوط به بخش کشاورزی است. در واقع می‌توان گفت که 80 درصد از آن در کشاورزی برای تولید کود کاربرد دارد. این ترکیب در قالب کود، به کود پایه معروف است و بدون آن تکثیر و رشد سلولی امکان‌پذیر نیست. گیاهان برای رشد ریشه‌های جدید، گل‌ها، دانه‌ها و میوه‌ها به عنصر فسفر نیازمندند. بدون فسفر، ساقه‌ها و ریشه‌ها رشد نمی‌کنند و گلدهی و جوانه زنی کند می‌شود. از این رو برای رهایی از تمامی ‌این مشکلات، استفاده از کودهای تولیدی توسط این ترکیب به ویژه برای خاک‌هایی که کمبود فسفر دارند، ضروری است. کیفیت به دست آمده از محصولاتی که از این کود استفاده می‌کنند، بسیار بالا است.کاربرد اسید فسفریک در کشاورزی

فسفر به بلوغ گیاه کمک می‌کند و رشد ریشه‌ها را فراهم می‌کند. این موضوع برای مناطق خشک بسیار مهم است. زیرا در یک زمین خشک، گیاه ممکن است در رشد و بلوغ ریشه‌ها مشکل داشته باشد و فسفر می‌تواند این مشکل را به صورت کامل حل کند. همچنین این اسید را می توان به عنوان تنظیم کننده pH خاک مورد استفاده قرار داد.

تولید کودهای فسفاته:

این ماده در کشاورزی نقش مهمی‌دارد و برای تولید کودهای فسفاته استفاده می‌شود؛ همچنین می‌تواند به مدیریت خاک و کنترل آفات کمک کند. البته این ترکیب به تنهایی به عنوان کود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ زیرا بسیار خورنده است. اما به صورت بالقوه می‌تواند میکروارگانیسم‌های مهم را از بین ببرد و خاک را برای رشد بیش از حد اسیدی کند. در عوض به عنوان یک پیش ماده برای تولید سایر کودهای فسفاته استفاده می‌شود. فسفر موجود در فسفات‌ها توسط گیاهان برای جذب، ذخیره و تبدیل به انرژی خورشید به مولکول‌های زیستی استفاده می‌شود. به همین دلیل کودهای فسفاته رشد گیاه را تقویت می‌کنند و تولید محصول را به حداقل می‌رسانند. از این رو خرید اسید فسفریک 85% توسط تولیدکنندگان کودهای فسفاته بسیار رایج است.

مدیریت pH خاک:

بیشتر خاک‌ها به دلیل عوامل مختلفی مانند آب و هوا و نوع خاک، دارای محدوده pH مختلفی هستند. از این ماده به عنوان عاملی برای تنظیم و مدیریت اسیدیته خاک استفاده می‌کنند.

کنترل آفات:

این اسید ضعیف به خودی خود به عنوان آفت کش استفاده نمی‌شود؛ اما پیش ماده ای در ساخت ارگانوفسفرها است. این ترکیبات برای کشتن حشرات با ایجاد اختلال در سیستم عصبی آنها، کار می‌کنند. از این رو به عنوان یک حشره کش موثر جهت کنترل آفات استفاده می‌شوند.

اسید فسفریک در صنایع غذایی:

پردازش، ذخیره سازی و فروش بسیاری از محصولات غذایی و نوشیدنی در مقیاس بزرگ تنها به دلیل نگهدارنده‌هایی مانند اسید فسفریک امکان پذیر است. pH این ترکیب در بسیاری از مراحل فراوری مواد غذایی می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده طعم و عامل اتصال عمل ‌کند. اگر در محصولات غذایی از نگهدارنده‌ها استفاده نشود، غذاها و نوشیدنی‌ها به سرعت فاسد می‌شوند.

اسید فسفریک در صنایع غذایی

این ترکیب از رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند کپک و باکتری جلوگیری کرده و به تثبیت بافت محصولات گوشتی فراوری شده کمک می‌کند.

این اسید در افزایش طعم‌ها نیز موثر است و به عنوان اسیدی ضعیف، زمانی که در آب حل می‌شود به صورت کامل به هیدرونیوم و یون‌های مزدوج تجزیه نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان آن را به غذاها افزود تا بدون تغییر شدید شیمیایی، طعم آنها را بهبود بخشید.

اسید فسفریک خوراکی:

این ماده به نوشیدنی‌های گازدار اضافه می‌شود تا طعم ترش و تندی به آنها بدهد و از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کند. همچنین به عنوان یک عامل اتصال دهنده برای گوشت‌های فراوری شده مانند ژامبون‌ها و سوسیس‌ها استفاده می‌شود و به آنها در حفظ محتوای آب، شکل ظاهری، حفظ بافت، طعم و رنگ کمک می‌کند. این اسید به عنوان افزودنی غذایی و تنظیم کننده اسیدیته در پنیر، گوشت فراوری شده، مربا و غیره حضور دارد.

حذف زنگ زدگی:

رسوب قهوه‌ای مایل به قرمز که روی آهن و فولاد تشکیل می‌شود، تنها با مواد شیمیایی قوی حذف می‌شود. فسفریک اسید در بین سایر اسیدها، بیشترین کاربرد را در حذف زنگ زدگی دارد. این واکنش معمولا شامل تبدیل اکسید آهن قرمز رنگ به یک ترکیب سیاه رنگ به نام فسفات آهن است. جالب است بدانید که این ماده‌ی سیاه رنگ به راحتی از فلز جدا می‌شود.

محصولات مراقبت شخصی:

این اسید ضعیف به صورت گسترده در محصولات پاک کننده، عطرها، محصولات حمام، محصولات مراقبت از مو، رنگ‌ها و محصولات آرایشی یافت می‌شود. در واقع در این محصولات به تنظیم pH و فعالیت باکتری‌ها کمک می‌کنند.

دندانپزشکی:

این اسید برای پاکسازی دندان‌ها استفاده می‌شود و در شوینده‌های دهان حضور دارد.

 

خطرات اسید فسفریک:

اگرچه این ترکیب به عنوان افزودنی غذایی استفاده می‌شود؛ اما می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند. استنشاق آن در طولانی مدت می‌تواند باعث برونشیت‌های همراه با سرفه، خلط و مشکلات تنفسی شود. اگر پوست شما برای طولانی مدت در معرض این ماده باشد، خطر ابتلا به درماتیت در آن افزایش می‌یابد. البته اگر بیماری‌های مزمن ریوی یا پوستی دارید، این خطرات بیشتر است. شکل غلیظ این ترکیب به راحتی می‌تواند پوست را بسوزاند، به همین دلیل انجام اقدامات ایمنی ضروری است. البته این ترکیب در سطوح پایین سمی ‌نیست؛ اما می‌تواند در طولانی مدت اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

نتیجه‌گیری:

کاربردهای اسید فسفریک، به عنوان اسید در صنایع غذایی، کشاورزی و غیره مشهود است. این ماده به عنوان تنظیم کننده pH، تولید کودها، آفت‌کش‌ها، افزودنی و نگهدارنده استفاده می‌شود. برای خرید اسید فسفریک 85% و 53% در دو گرید خوراکی و صنعتی به سایت شیمی استور مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.