ماجرای کارشکنی عربستان سعودی در فوتبال و تقاضای آنها از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انجام بازی با ایران در زمین بی‌طرف همچنان موضوع داغ این روز‌های فوتبال کشورمان است. در همین خصوص ۲ نفراز مسوولان سابق ورزشی ایران واکنش نشان داده‌اند. ابتدا رئیس دو دوره سازمان تربیت بدنی و رئیس اسبق کمیته ملی المپیک در ارتباط با رای صادر شده از سوی AFC در پرونده اختلافی ایران و عربستان توضیحاتی را ارائه کرد.

سید مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌و‌گو با ‌«ایسنا» دراین خصوص اظها‌ر کرد: «این موضوعی سیاسی است. سعودی‌ها به دنبال این هستند که بگویند در ایران ناامنی وجود دارد. درحقیقت باید بدانیم که AFC در دست آنها است و با برخوردهای سیاسی فو‌تبا‌ل را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.» وی درباره اینکه دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل ایران نیز در جلسه AFC حضور داشته نیز بیا‌ن‌ کرد: «دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل هم کاری نمی‌تواند بکند. وقتی فرمان دست آنها است ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. رئیس فدراسیون فو‌تبا‌ل یا دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل نیز هر کاری که بخواهند انجام دهند فایده‌ای نخواهد داشت.» وی با اشاره به اینکه اصراری ندارد مسوولان فدراسیون فو‌تبا‌ل وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند، گفت: «AFC تصمیمات را پشت پرده می‌گیرد و در حقیقت ما نمی‌توانیم توطئه آنها را خنثی کنیم.»

فوتبال ایران در مناقشه با عربستان موفق عمل نکرد

اما عضو پیشین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه نیز دیروز با ناموفق توصیف کردن مذاکرات فدراسیون ایران با AFC بر سر مناقشه ایجاد شده با عربستان از نتایج حاصله انتقاد کرد.حمیدرضا آصفی در این باره گفت: «اصل اینکه عربستانی‌ها مناقشات سیاسی را به فوتبال تسری داده‌اند نادرست است. ایران کشوری است که دارای امنیت بسیار بالایی است. اقدام AFC در ورود به این موضوع نیز غیرحرفه‌ای است. متاسفانه باید بگویم که فدراسیون‌های ورزشی ایران نیز به دلیل عدم برخورداری از مشاوره‌های دیپلماتیک کمتر پیش آمده که در چالش‌های بین‌المللی موفق ظاهر شوند و این ضعف بزرگی برای ورزش ایران است. فدراسیون فوتبال ایران نیز در این موضوع دچار نقص‌هایی است. معتقدم نباید چنین رویه‌ای مورد پذیرش قرار گیرد آن هم با ادعای موهوم ناامنی در ایران. نباید پذیرفت که میزبانی رقابت‌های ورزشی در کشور دیگری برگزار شود، چرا که این روند، رویه‌ غلطی را ایجاد خواهد کرد که بعدها برای ورزش ایران و خصوصا فوتبال مشکلات جدی‌تری را به وجود خواهد آورد، چرا که امکان هم‌گروهی تیم ملی فوتبال ایران با عربستان بسیار زیاد است و این معضل و تبعاتش، آن زمان گریبان فوتبال ملی ایران را بیشتر خواهد گرفت. دبیرکل فدراسیون فوتبال سعودی پس از اعلام رای AFC اظهارنظری داشته که قابل‌توجه است و باید از آن بهره گرفته شود. اولا اینکه این مقام عربستانی از کجا می‌داند که ممکن است تا ۲۵ اسفند چالش سیاسی کنونی ایران و عربستان حل نشود؛ ثانیا اینکه اگر دبیرکل فدراسیون فوتبال عربستان به این موضوع اطمینان دارد پس معنی آن این است که آنها دنبال حل این موضوع نیستند و حتما باید AFC در جریان این موضع‌گیری قرار بگیرد و فدراسیون فوتبال ایران نیز از آن استفاده کند. در هر حالتی نباید اجازه داد بحث میزبانی در کشور ثالث عملی شود، چرا که ممکن است کشورهای کوچک‌تر عربی نیز بعدها چنین ادعاهایی را مطرح کنند و آن زمان است که چالش‌های ورزشی در فوتبال ایران بزرگ‌تر خواهد شد. AFC و فیفا نیز ناظرانی دارند که می‌توانند با استناد به گزارش‌های آنان نسبت به ادعاهای مطرح شده اشراف حاصل کنند.» آصفی با اشاره به تلاش‌های احتمالی فدراسیون فوتبال برای حل این موضوع گفت: «از ماحصل رایزنی‌های فدراسیون فوتبال بی‌اطلاعم، اما نتیجه‌ای که امروز حاصل شده، نتیجه موفقی نیست و این نشان می‌دهد که ممکن است راه درست انتخاب نشده باشد. آنچه پیش آمده تغییر آن به نظر سخت می‌رسد اما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا از حداقل روزنه‌ها نیز برای تغییر نظر AFC استفاده شود.»