جست‌وجوگران جام

گروه ورزش: پرونده هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال امروز با برگزاری سه دیدار بسته می‌شود که بدون شک مهم‌ترین آنها رویارویی تیم‌های اصفهانی با سرخابی‌های تهران است. مسابقاتی که می‌تواند حتی درسرنوشت نهایی لیگ هم تا ثیر بسزایی داشته باشد.

پرسپولیس - سپاهان اصفهان

حساس ترین بازی هفته هجدهم تقابل پرسپولیس و سپاهان است که از آن به‌عنوان «دربی ایران» یاد می‌شود. پرسپولیس برای اینکه شانس خود را برای قرار گرفتن در بین تیم‌های مدعی از دست ندهد، چاره‌ای جز پیروزی در این دیدار ندارد. شاگردان برانکو ایوانکوویچ که همه تمرکزشان را روی قهرمانی در لیگ گذاشته‌اند به خوبی می‌دانند سه امتیاز دیدار برابر تیم‌های مدعی به اندازه ۶ امتیاز ارزش دارد و به همین خاطر می‌توان تصور کرد این تیم با تمام قوا مقابل زردپوشان اصفهان که این روزها حال و هوای خوبی ندارند، صف‌آرایی خواهد کرد. پرسپولیسی‌ها البته نیم‌نگاهی هم به دیدار ذوب‌آهن - استقلال دارند. تساوی این دو تیم و برتری سرخپوشان مقابل سپاهان بهترین نتیجه‌ای است که می‌تواند پرسپولیسی‌ها را به جمع سه تیم بالای جدول نزدیک کند. تمام اینها را که کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که هر نتیجه‌ای به غیر از پیروزی در دیدار مقابل سپاهان نتیجه‌ای ضعیف برای برانکو و تیمش ارزیابی می‌شود، چراکه این بازی برای آنها جنبه انتقامی هم دارد. قرمزها بازی رفت را با نتیجه سنگین ۴بر۲ باختند و حالا باید جبران مافات کنند. سپاهانی‌ها بر خلاف سال‌های گذشته امسال نتایج خوبی در لیگ برتر کسب نکرده‌اند. این تیم در نقل‌وانتقالات نیم‌فصل بازیکنی جذب نکرد، اما لوسیانو پریرا مندز برزیلی ملقب به شیمبا که نتوانست در نیم‌فصل اول بازی کند در نیم‌فصل دوم برای سپاهان به میدان خواهد رفت. او بدون شک می‌تواند جانشین خوبی برای شریفی باشد که برای گذراندن خدمت سربازی به تراکتورسازی رفته است.

سپاهانی‌ها که سال گذشته به طرز عجیبی در روز آخر قهرمان لیگ شدند، این بار ۱۰ امتیاز با تیم صدرنشین فاصله دارند و برای اینکه حداقل سهمیه آسیا را کسب کنند باید پرسپولیس را که یکی از مدعیان بالای جدول است، شکست دهند. سپاهان برای اینکه به دوران اوج خود بازگردد، باید از بازی با پرسپولیس کارش را آغاز کند. جالب اینکه استیماچ، سرمربی سپاهان زمانی درتیم ملی کرواسی شاگرد همین برانکو ایوانکوویچ بوده. او که یکی از بازیکنان تیم ملی کرواسی در جام جهانی ۱۹۹۸بوده، در این تیم زیر نظر میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ بازی می‌کرد. استیماچ امروز دوباره با برانکو تجدید دیدار می‌کند. دو بازیکن امروز می‌توانند چهره‌های جنجالی بازی باشند. خلعتبری که پرسپولیسی‌ها از او شاکی هستند و بنگر که همیشه بابرخورد تند سپاهانی‌ها مواجه شده. در این میان مسوول کانون هواداران پرسپولیس احتمال برخورد تند با خلعتبری را رد نمی‌کند. او به سایت کاپ گفته: «هواداران پرسپولیس بی جهت کسی را تهدید نمی‌کنند و از بازیکنی ناراحت نمی‌شوند. بعد از اینکه باشگاه پرسپولیس با هزینه بسیار زیاد خلعتبری را از باشگاه‌های اماراتی به ایران آورد او راهی سپاهان شد اما این هم باعث ناراحتی هواداران پرسپولیس نیست. متاسفانه در بازی قبلی که در اصفهان برگزار شد خلعتبری بعد از گلی که به پرسپولیس زد رفتار بسیار زشتی از خود نشان داد که هواداران پرسپولیس را ناراحت کرد.» اصغر باقریان مدیرعامل باشگاه سپاهان این تهدید‌ها را پای جوسازی پرسپولیسی‌ها قبل از بازی بزرگ می‌گذارد: «شاید بابت شادی گلی که خلعتبری انجام داد، ناراحت هستند، اما آیا این دلیل می‌شود که ما بخواهیم یک فوتبالیست را تهدید کنیم. بازیکن گل می‌زند و حق دارد شادی گل کند. خلعتبری دوره‌ای در پرسپولیس حضور داشته و برای این تیم هم عملکرد خوبی را برجای گذاشته است. دیگر این مسائل چیست؟من نمی‌دانم هواداران پرسپولیس می‌خواهند چه کار کنند، اما درخواستم این است که احترام همدیگر را نگه داریم و در کنار هم از فوتبال لذت ببریم. ضمن اینکه نظرم بر این است این اقدام، یک جنگ روانی قبل از بازی است.» این مسابقه از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود. جالب اینکه اسم سوشا مکانی بعد از آن همه جنجال در لیست ۱۸ نفره پرسپولیس گنجانده شده است!


ذوب‌آهن اصفهان - استقلال

ذوب‌آهن با توجه به شکست استقلال خوزستان در دربی اهواز می‌تواند با برتری مقابل استقلال به رده دوم جدول صعود کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی که در هفته‌های هجدهم و نوزدهم به ترتیب مقابل استقلال و پرسپولیس صف‌آرایی می‌کنند، این شانس را دارند که با پیروزی در همین 2 بازی ضمن پیشی گرفتن از دو مدعی قهرمانی در فصل جاری شانس صدرنشینی‌شان را دوچندان کنند. مهم‌ترین دغدغه گل‌محمدی در این بازی مصدومیت دو، سه بازیکن کلیدی این تیم از جمله کاوه رضایی است. هر چند که این بازیکن در تمرینات یکی، دو روز اخیر شرکت کرده، اما چندان آماده نیست. در شرایطی که ذوب‌آهنی‌ها تلاش می‌کنند تا فاصله چهار امتیازی‌شان را با استقلال کم کنند، استقلالی‌‌ها با خیال راحت به مصاف این تیم خواهند رفت. چرا؟ چون در صورت شکست مقابل ذوب‌آهن هم در صدر جدول می‌مانند، اما بدون شک شاگردان پرویز مظلومی برای اینکه ثابت کنند لیاقت صدرنشینی را دارند، دوست ندارند مقابل ذوب‌آهن شکست بخورند. استقلالی‌ها که تنها شکست خود در فصل جاری را مقابل همین ذوب‌آهن متحمل شده‌اند، با هدف انتقام گرفتن در این بازی گام به میدان می‌گذارند، حتی اگر خسرو حیدری مصدوم و حنیف عمران‌زاده محروم را در اختیار نداشته باشند، البته خبر خوش برای استقلالی‌ها بازگشت سیدمهدی رحمتی است که در غیاب او استقلال چهار امتیاز از دو بازی کسب کرد. و البته اتفاق عجیب در اردوی این تیم خط خوردن برهانی از لیست تیم برای سفر به اصفهان است. این بازی از ساعت 14:30 در ورزشگاه فولاد شهر آغاز می‌شود. در دیگر بازی امروز هم پدیده و سایپا از ساعت 14:30 در مشهد به مصاف هم می‌روند.