در شرایطی که قرار است با برگزاری انتخابات فدراسیون در اردیبهشت سال ۹۵ تکلیف فوتبال ایران برای چهار سال آینده مشخص شود، حالا یک مشکل بسیار بزرگ پیش روی این مجموعه پدید آمده است؛ یک گرفتاری اساسی در حد اساسنامه! بعد از آشکار شدن دخالت دولت در امور فوتبال ایران پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، فیفا حکم به تعلیق فوتبال کشورمان داد. در آن زمان قرار شد یک گروه ۶ نفره موسوم به «کمیته انتقالی»، اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را تنظیم و به تصویب هیات دولت برسانند. این اتفاق در آن زمان رخ داد و گفته شد هیات‌ دولت اساسنامه مزبور را به تصویب رسانده است. با این وجود حالا وزارت ورزش مدعی است آن اساسنامه به تصویب هیات دولت نرسیده، بنابراین اعتبار قانونی ندارد.

هشدار وزارت ورزش

روز گذشته مصاحبه‌ای از حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان روی خروجی سایت این وزارتخانه آمد که موضع این نهاد دولتی در مورد اساسنامه را تا حدود زیادی روشن می‌کند. در بخشی از مصاحبه حسنی‌خو می‌خوانیم: «اساسنامه فعلی مطابق نامه سازمان بازرسی کل کشور مصوبه هیات دولت را ندارد و آنها در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان خواسته‌اند مطابق قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی، اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوبه هیات وزیران را داشته باشد. »

تصویب شد، ولی شفاهی!

در شرایط فعلی شاید بهترین کار ممکن سوال از همان نفراتی باشد که سال ۸۵ عضو کمیته انتقالی بودند و اساسنامه را از تصویب هیات دولت گذراندند. در همین راستا «ایسنا» سراغ دو نفر از آنها رفته، اما به نتیجه روشنی دست نیافته؛ به‌طوری که در برخی موارد حتی تناقض‌گویی هم به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال محمد خبیری به این خبرگزاری می‌گوید: «کمیته انتقالی پس از نگارش اساسنامه آن را در اختیار سازمان تر‌بیت ‌بدنی وقت قرار داد تا اساسنامه را به هیات وزیران ببرند. سازمان تربیت بدنی وقت پس از اعلام تصویب اساسنامه از سوی هیات دولت، نامه‌ای را در اختیار ما قرار داد. ما آن را ترجمه و به فیفا ارائه کردیم و پس از آن بود که توانستیم مجمع و انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل را برگزار کنیم. تعجب می‌کنم چرا مسوولان سازمان تر‌بیت‌‌بدنی وقت، سند تصویب اساسنامه را ارائه نمی‌کنند. آنها باید این نامه را در اختیار داشته باشند.» در همین حال حسن غفاری، دیگر عضو کمیته انتقالی می‌گوید هیچ سند مکتوبی در مورد تصویب اساسنامه وجود ندارد: «هیچ مدرکی وجود ندارد. در آن موقع شفاهی به ما گفته شد که این اساسنامه به تایید هیات وزیران رسیده است. من مدرکی مبنی بر این موضوع ندیدم. بیشتر از ۹۰ درصد مطمئنم که اساسنامه به تایید هیات وزیران رسیده.»

توضیح نمی‌دهم

آن‌طور که مشخص است همه سرنخ‌ها به محمد علی‌آبادی می‌رسد؛ رئیس سابق سازمان تربیت‌بدنی که واسطه کمیته انتقالی و دولت بوده و اعلام کرده هیات وزیران اساسنامه را به تصویب هیات دولت رسانده است. با این وجود نکته دردناک این است که علی‌آبادی تصمیم ندارد به شکل مشروح در مورد آنچه در آن سال‌ها گذشته توضیح بدهد. کفاشیان هم تمام این ماجرارا سناریوی براندازی خودش می‌داند: «اساسنامه فدراسیون فوتبال در دولتی که آن موقع مورد تایید همه بود، به تصویب رسید. اکنون هم فکر نمی‌کنم بحثی روی اساسنامه باشد، بلکه بحث آقایان روی بنده است. »