سفر پرماجرای استقلال

گروه ورزش: در حالی که از مدت‌ها پیش اعلام شده بود تیم فوتبال استقلال برای برگزاری یک اردوی تدارکاتی در تعطیلات نوروزی راهی سوئد می‌شود و با یک تیم باشگاهی در لیگ این کشور مصاف می‌دهد، در آستانه اعزام آبی‌پوشان به اروپا، مشکلات عجیبی در مسیر برگزاری این سفر به وجود آمد. ابتدا گفته شد ممکن است استقلالی‌ها اصلا به سوئد نروند؛ اما بعدتر و با مطرح شدن بحث جریمه نقدی احتمالی، مدیران این باشگاه از به تعویق افتادن اردو سخن گفتند!

چرا نمی‌روند؟

استقلالی‌ها برای لغو سفرشان به سوئد در مقطع فعلی، بهانه‌های خاص خودشان را دارند. بهرام افشارزاده، مدیرعامل این باشگاه به «ایسنا» می‌گوید: «ما چند مصدوم به همراه چند بازیکن ملی‌پوش داریم که نمی‌توانستیم در این اردو از آنها استفاده کنیم. در ضمن چند بازیکن هم مشکل خروجی داشتند که در تلاش بودیم مشکل آنها را حل کنیم. ما برای حضور در این اردو نیاز به حضور همه بازیکنان داشتیم تا بتوانیم بهره لازم را از این اردو ببریم. در کل وقتی دیدیم شرایط برای استفاده کامل از اردو وجود ندارد با هماهنگی لازم این اردو را لغو کردیم و سفر استقلالی‌ها به سوئد منتفی است.» حالا سوال اینجاست که مگر این اردو از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی نشده بود؟ پس چرا مدیران استقلال که می‌دانستند عید۹۵ باید بازیکنان‌شان را از کشور خارج کنند فکری به حل رفع مشکل خروجی آنها نکردند؟ از سوی دیگر مگر از یک سال پیش مشخص نبود که تیم ملی بزرگسالان همزمان با تعطیلات نوروز دو بازی رسمی دارد و احتمالا مثل دفعات قبلی چند بازیکن از استقلال هم به اردو دعوت خواهند شد. پس چرا برنامه سفر به سوئد بدون این ملاحظات چیده شد که حالا دوستان ناچار به لغو آن شوند؟

تصمیم عجیب‌تر

در همین حال مدیران استقلال احتمالا با انگیزه فرار از جریمه نقدی احتمالی، تصمیم گرفته‌اند سفر به سوئد را به خردادماه و زمان پایان لیگ موکول کنند؛ تصمیمی عجیب‌تر که سوالات دیگری را پیش می‌آورد. چنان‌که از اسم این پروژه برمی‌آید، قرار بوده سفر به سوئد یک اردوی «تدارکاتی» باشد. با این اوصاف باید پرسید بعد از پایان لیگ چه تدارکی ممکن است برای استقلال وجود داشته باشد و آنها بناست برای چه مسابقه‌ای خودشان را آماده کنند؟ سوال دیگر این است که آبی‌ها با کدام مربی و بازیکن قصد دارند راهی چنین سفری بشوند؟ به عبارت دیگر از کجا معلوم است که کدام‌یک از اعضای کادرفنی و نیز بازیکنان استقلال برای فصل بعد هم در این تیم ماندگار خواهند بود که به این بهانه راهی سفر سوئد شوند؟ آیا بهتر نیست پیش از این قبیل برنامه‌ریزی‌ها، چنین ملاحظاتی در نظر گرفته شود تا مدیران محترم نزد طرف خارجی بدقول نشوند؟

برنامه پرسپولیس پابرجاست

دیروز اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید در مورد اینکه ممکن است سفر نوروزی پرسپولیس به عمان هم به دلایل مشابه لغو شود. این تیم نیز کلی ملی‌پوش دارد و البته بازیکنان خارجی‌اش هم برای گذران تعطیلات به کشورشان بازگشته‌اند. با این وجود از قرار معلوم مدیران باشگاه مصمم هستند تیم‌شان را به این سفر ببرند. خبرگزاری فارس در همین رابطه نوشته است: «با وجود حضور ۷ بازیکن پرسپولیس در اردوی تیم ملی فوتبال کشورمان و اینکه ۲ بازیکن خارجی این تیم به تیم ملی کشورشان ملحق خواهند شد، اما اردوی سرخپوشان در کشور عمان کماکان به قوت خود باقی است. قرار است قرمزها از ۵ تا ۱۱ فروردین ۹۵ برای برپایی اردو به عمان بروند که این اردو همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.»