گروه ورزش: در آستانه بازی حساس استقلال تهران و استقلال صنعتی خوزستان، شایعه‌ای منتشر شد که حسابی اردوگاه استقلالی‌ها را به هم ریخت؛ اینکه به حکم فیفا و به‌خاطر پرونده بدهی آبی‌پوشان به رودریگو توزی، سه امتیاز از این باشگاه تهرانی کسر شده است. از زمان انتشار این شایعه، موجی از نگرانی هواداران استقلال را در بر گرفت. در پی آن بسیاری از رسانه‌ها به کندوکاو در مورد موضوع پرداختند. آن دسته از مدیران باشگاه که در آغاز روزهای کاری سال۹۵ در دسترس بودند، مجبور شدند در این مورد توضیح بدهند.

مثلا کردنوری گفت که نامه‌ای در این مورد به دست استقلالی‌ها نرسیده و هنوز منتظر هستند ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد. بهرام افشارزاده هم تا ظهر دیروز دست‌کم با سه سایت و خبرگزاری مصاحبه و پیرامون شایعه کسر امتیاز صحبت کرد. مدیرعامل باشگاه استقلال مثلا به خبرگزاری تسنیم گفته است: «اصلا چنین نامه‌ای به باشگاه نیامده و همان مکاتبات قبلی پابر جا است. سال گذشته ۵۰ هزار دلار از مطالبات این بازیکن را به حسابی که توسط او به ما اعلام شده بود فرستادیم اما به دلیل بسته بودن حساب به خاطر تحریم‌ها پول واریز نشد. در حال حاضر نیز مثل ۲ یا ۳ بازیکن خارجی دیگر که مطالباتشان را پرداخت کردیم طلب این بازیکن که حدود ۴۰۰ هزار دلار است را تا اول اردیبهشت پرداخت می‌کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد بنابراین هواداران نگران این موضوع و کسر امتیاز نباشند. »

اصل موضوع چه بود؟

اصل این داستان اما خنده‌دارتر از چیزی است که بشود تصورش را کرد. چند سالی هست که سایت‌های ورزشی ایران به پیروی از رسانه‌های اروپایی سعی می‌کنند در روز سیزده فروردین یا اول آوریل یک دروغ بزرگ طرح کنند و آن را در معرض دید مخاطبان قرار بدهند. مثلا یک خبرگزاری در همین روز مصاحبه‌ای خیالی از کارلوس کی‌روش منتشر کرد که در مجموع بامزه بود، اما شاید موفق‌ترین شوخی سیزده بدری امسال، همین دروغی بود که در مورد کسر امتیاز از استقلال مطرح شد. این خبر را ابتدا یکی از سایت‌های هواداری پرسپولیس منتشر کرد و ساعتی بعد روی همان لینک توضیح داد که همه چیز دروغ سیزده بوده است، اما ظاهرا قبل از این توضیح، اصل خبر همه جا را فرا گرفته و کاری کرده بود که استقلالی‌ها تا ۲۴ساعت بعد هم ناچار به ارائه توضیح بودند.

تلویزیون فریب خورد

یک اتفاق جالب دیگر در مورد دروغ‌های سیزده به خبری مربوط می‌شود که سایت جهانی گل منتشر کرد. این رسانه مدعی شد لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا با قراردادی ۵۰۰میلیون یورویی راهی رئال مادرید خواهد شد. گزارش خیالی مزبور که سروصدای زیادی در جهان به پا کرد، در کمال ناباوری از سوی تلویزیون ایران به‌عنوان یک خبر جدی پذیرفته شد و همان شب روی آنتن برنامه‌های خبری رفت!