هیجان در حد مرگ

گروه ورزش: بعد از یک وقفه نسبتا طولانی به مناسبت تعطیلات نوروزی و نیز مسابقات ملی، بازی‌های لیگ از سر گرفته شد و دیدارهای هفته بیست‌وچهارم طی سه روز به انجام رسید. با توجه به حساسیت عجیب و بی‌سابقه مسابقات لیگ امسال در بالا و پایین جدول، به نظر می‌رسد شش هفته باقی‌مانده از رقابت‌های این فصل نفس‌های بسیاری را در سینه حبس کند. در حال حاضر ۱۰تیم بالای جدول شانس قهرمانی یا کسب سهمیه دارند و خطر سقوط نیز ۵تیم پایین جدول را تهدید می‌کند. شاید فقط باشگاه سپاهان باشد که تکلیفش تا حدود زیادی روشن شده و بیم و امید افت و خیز در جدول را ندارد، وگرنه حتی نفت و گسترش فولاد با اتکا به نتایج خوب اخیر و نیز سایپا و صبا به پشتوانه امتیازاتی که قبلا جمع کرده‌اند فعلا تلاش می‌کنند بخت‌شان برای کسب سهمیه آسیایی را آزمایش کنند.

حماسه بی‌همتای پرسپولیس کامل می‌شود؟

شاید نتایج این هفته مسابقات لیگ، هیچ تیمی را به اندازه پرسپولیس خوشحال نکرده باشد. سرخپوشان در مصاف با سیاه‌جامگان اگرچه یک روز دشوار و طاقت‌فرسا را پشت‌سر گذاشتند، اما در نهایت بردی به دست آوردند که علاوه بر تثبیت جایگاه آنها در رده سوم، می‌تواند از نظر روحی و روانی هم به شدت به شاگردان برانکو کمک کند. اینکه پرسپولیس توانست با وجود نیم ساعت بازی با یک بازیکن کمتر، از باخت برابر نماینده مشهد یک پیروزی ارزشمند بسازد، قطعا اتفاق قابل‌توجهی است که از عزم بالای شاگردان ایوانکوویچ برای قهرمانی حکایت دارد. در حال حاضر سرخپوشان با ۴۲امتیاز روی پله سوم قرار گرفته‌اند. آنها توانستند با پیروزی مهم اخیر که در ورزشگاه خالی از تماشاگر به ثبت رسید، فاصله‌شان را با صدر جدول به دو امتیاز کاهش بدهند و در عوض چهار امتیاز از تیم چهارم فاصله بگیرند. پرسپولیس اگر امسال به مقام قهرمانی دست پیدا کند، اولین تیم تاریخ فوتبال باشگاهی در ایران خواهد بود که در یک فصل، بعد از قعرنشینی موفق به فتح جام شده است. سرخپوشان در پایان هفته چهارم و بعد از باخت به ذوب‌آهن به رتبه شانزدهم سقوط کردند، اما حالا خودشان را در دو قدمی صدر جدول می‌بینند. پرسپولیس در حال حاضر ۱۸هفته است که نباخته، به علاوه این تیم در تمام مسابقات این فصل حداقل یک گل به ثمر رسانده که یک رکورد حیرت‌انگیز محسوب می‌شود. اگر این رکورد را از بازی‌های پایانی فصل گذشته دنبال کنیم، در حال حاضر ۳۲بازی متوالی است که پرسپولیس در لیگ گل می‌زند. آنها در بازی با سیاه‌جامگان برای نخستین بار در این فصل موفق به زدن سه گل شدند که این مساله جایگاهشان به‌عنوان بهترین خط حمله لیگ را نیز تثبیت کرد. حالا باید دید حماسه یگانه قرمزها در پایان فصل تکمیل می‌شود و این تیم به مقام قهرمانی می‌رسد یا نه؟

در باد فینال خوابیده‌اند

نکته دیگری که این هفته پرسپولیسی‌ها را خوشحال کرد، شکست ذوب‌آهن برابر گسترش فولاد و تساوی استقلال صنعتی خوزستان برابر استقلال تهران بود. شاگردان مظلومی و گل‌محمدی از بخت‌های اصلی قهرمانی در لیگ پانزدهم به شمار می‌آیند، اما به نظر می‌رسد از زمان صعود به فینال جام حذفی، روند نتیجه‌گیری آنها در لیگ دچار نوسان شده است. خیلی‌ها تیم یحیی را مدعی اول کسب عنوان قهرمانی در مسابقات این فصل می‌دانستند. بعد از اوج‌گیری عالی در لیگ چهاردهم، همه چیز آماده نتیجه‌گیری ذوب در فصل جاری بود. اتفاقا آنها لیگ پانزدهم را هم بد شروع نکردند و از همان اوایل کار در جمع بالانشینان قرار گرفتند. با این حال از سوم آذر که ذوب با برتری برابر سپاهان به فینال جام حذفی رسید، همه چیز برای آنها عوض شد. از آن زمان به بعد شاگردان گل‌محمدی ۱۲بازی انجام داده‌اند که از این تعداد مسابقه تنها موفق به کسب ۴پیروزی شده‌اند. در این مدت ذوب‌آهن دو بار باخته و ۶ مسابقه را هم با نتیجه مساوی پشت سر گذاشته است؛ آماری ضعیف برای یک تیم مدعی قهرمانی که باعث می‌شود حتی خطر از دست رفتن سهمیه هم برای باشگاه اصفهانی حس شود. ذوب‌آهن در هفته بیست‌وچهارم برتری ۳ بر یک برابر گسترش فولاد را با باخت ۴ بر ۳ عوض کرد تا گل‌محمدی حسابی شاکی شود و «لیاقت» تیمش را زیر سوال ببرد. استقلال هم وضعیت نسبتا مشابهی دارد. شاگردان پرویز مظلومی که با برتری شیرین برابر تیم قلعه‌نویی فینالیست شدند، از آن به بعد کمی در لیگ «وا» دادند. استقلال درست بعد از پایان نیم‌فصل اول، در روز یکم دی ماه به بازی نهایی رسید. آبی‌پوشان از آن تاریخ به بعد ۹بازی در لیگ انجام داده‌اند که از این تعداد فقط ۳بازی را برده‌اند. غیر از سیاه‌جامگان که در یک بازی نسبتا یکطرفه به استقلال باخت، دو پیروزی دیگر تیم مظلومی در برابر گسترش فولاد و راه‌آهن در شرایط بسیار نزدیکی به دست آمده و شاید خیلی‌ها برد در این دو مسابقه را هم حق تیم مظلومی نمی‌دانستند. به هر حال اگر استقلال دیر بجنبد و همچنان در باد سهمیه نسیه جام حذفی بخوابد، ممکن است در نهایت تاوان سنگینی بدهد.

سایر مدعیان

استقلال صنعتی خوزستان همچنان به حضور غافلگیرکننده‌اش در بالای جدول ادامه می‌دهد. این تیم با متوقف کردن استقلال تهران علاوه بر اینکه پرسپولیس را خوشحال کرد، خودش را هم در کورس نگه داشت. باید به یاد داشته باشیم مسابقات باقی‌مانده شاگردان ویسی حداقل روی کاغذ آسان‌تر از بازی‌های پیش روی تیم مظلومی است. به علاوه دو تیم تراکتورسازی و نفت هم با توجه به نتایج خوبی که اخیرا به دست آورده‌اند، نیم‌نگاهی به کسب عنوان قهرمانی دارند. تراکتورسازی با امیر قلعه‌نویی شش بازی است که نباخته و از ۱۸امتیاز ممکن، ۱۲پوئن اندوخته است. با این تفاسیر بازی برگشت این تیم با استقلال در ورزشگاه آزادی به شدت حساس خواهد شد. نفت تهران هم با وجود همه مشکلات مالی‌اش در هفته‌های اخیر خوب نتیجه گرفته و با کسب ۴برد در ۵بازی اخیر، بالای جدول آفتابی شده است. نفت هم در ادامه مسیر یک بازی دشوار برابر پرسپولیس خواهد داشت که قطعا جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان دارد.

پایین جدول

در انتهای جدول هم رقابت فشرده و تماشایی است. غیر از استقلال اهواز که عملا سقوط کرده و با ۱۲امتیاز خودش را آماده رقابت در لیگ یک می‌کند، چهار تیم دیگر به شکلی وحشتناک با هم مبارزه می‌کنند تا دو تا از آنها بمانند و یکی هم راهی پلی‌آف شود. سیاه‌جامگان که نیم‌فصل دوم را عالی شروع کرد و از ۵بازی ۱۱امتیاز به دست آورد، با قبول سه شکست پیاپی دوباره وارد بحران شد. شرایط راه‌آهن هم شبیه همین تیم مشهدی است. آنها نیز سه بازی آخرشان را باخته‌اند و کار سختی برای بقا دارند. ملوان اگرچه با محمد احمدزاده امیدوارتر شده، اما کماکان ۱۳هفته است که نبرده و خطر را به شکل جدی احساس می‌کند. در میان فانوس به دست‌ها شاید مناسب‌ترین وضع مربوط به فولاد باشد که با کسب ۴پیروزی در ۸مسابقه اخیر کمی به وضعیت خودش سروسامان بخشید.

هیجان در حد مرگ