کی‌روش می‌ماند؟

گروه ورزش: کارلوس کی‌روش روزهای پرتب‌وتابی را پشت سر می‌گذارد. شاید ریسمان ادامه همکاری او با فوتبال ایران هرگز تا این اندازه سست و نازک نشده بود، اما طی یک ماه گذشته اتفاقاتی رخ داد که مربی پرتغالی را به یک قدمی خروج همیشگی از کشورمان نزدیک کرد. او که حتی استعفای کتبی‌اش را هم به تاریخ اردیبهشت همین امسال به فدراسیون فوتبال ارائه داده، در انتظار تعیین تکلیفش به سر می‌برد. کی‌روش سه‌شنبه گذشته پس از جلسه با مسوولان فدراسیون فوتبال و هنگام خروج از ساختمان خیابان سئول، رو به خبرنگاران گفت: «بازی تمام شد، آنها بردند.» امروز اما جلسه سرنوشت‌ساز دیگری در راه است؛ جلسه‌ای که خیلی‌ها می‌گویند می‌تواند تکلیف کی‌روش را روشن کند و در فاصله ۵ماه به آغاز مسابقات مقدماتی جام جهانی، به ما نشان بدهد که آیا می‌توانیم روی ادامه حضور سینیور در تهران حساب کنیم یا نه؟ پنج‌شنبه و جمعه گذشته البته این پرونده ۴۸ساعت توفانی را پشت‌سر گذاشت؛ ساعات پرالتهابی که ابتدا در آن از مذاکره جدی کی‌روش با فدراسیون فوتبال الجزایر سخن گفته شد و بعد اظهارات غافلگیرکننده وزیر ورزش در تلویزیون، بار دیگر موجی از امید را برای باقی ماندن مربی پرتغالی در تیم ملی به وجود آورد.

از تیم اول آسیا به تیم اول آفریقا؟

در ۵سال گذشته همیشه خبرهایی درمورد پیشنهادهای ریز و درشت کارلوس کی‌روش در سطح رسانه‌ها منتشر شده است؛ اما این یکی انگار کمی جدی‌تر به نظر می‌رسد. از قرار معلوم رسانه‌های الجزایر خبر داده‌اند کی‌روش برای حضور روی نیمکت تیم ملی این کشور ابراز آمادگی کرده است. خبرگزاری فارس به نقل از یک روزنامه در این کشور نوشته است: «کی‌روش کارنامه خوبی دارد؛ زیرا مدتی سرمربی رئال‌مادرید و اسپورتینگ لیسبون بوده و سال‌ها به‌عنوان کمک مربی در منچستر یونایتد کار کرده است همچنین او هدایت تیم‌ملی ایران در سال گذشته در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را برعهده داشت. با این وجود الفاف رئیس فدراسیون الجزایر به نظر می‌رسد زمان بیشتری را برای بررسی رزومه این مربی نیاز دارد.» همچنین روزنامه دیگری در همین کشور نوشته است: «فدراسیون الجزایر مذاکرات خود را با سرمربی سابق رئال‌مادرید آغاز کرده؛ اما اعضای فدراسیون این کشور تمام تلاش خود را می‌کنند تا رزومه کی‌روش را با دقت بیشتری بررسی کنند تا اشتباهی که هنگام انتخاب سرمربی قبلی پیش آمد دوباره برای تیم ملی این کشور تکرار نشود.» الجزایر در حال حاضر تیم سی‌وسوم رنکینگ فیفا و تیم اول قاره آفریقا است و اگر کی‌روش به مربیگری این تیم انتخاب شود، در حقیقت از روی نیمکت تیم اول آسیا به نیمکت تیم اول قاره سیاه کوچ کرده است.

ورود وزیر، تغییر معادله

صبح دیروز اما اتفاقی رخ داد که می‌تواند بسیاری از معادلات را پیرامون روابط متزلزل فدراسیون با کارلوس کی‌روش تغییر بدهد. در شرایطی که طی دو سال گذشته از وزیر ورزش به‌عنوان جدی‌ترین مخالف کی‌روش یاد می‌شد و حتی خیلی‌ها عقیده داشتند اسدی با حمایت وزارتخانه به دبیرکلی فدراسیون رسیده تا مانعی سر راه مربی پرتغالی باشد، محمود گودرزی حرف‌های مهمی زد که امروز باید منتظر نتایجش بود. نفر اول ورزش ایران که میهمان حضوری برنامه ورزش و مردم بود، در مواجهه با سوالی پیرامون ماندن یا رفتن کی‌روش به حمایت قاطعانه از سرمربی تیم ملی کشورمان پرداخت: «کی‌روش مربی بادانشی است و امیدوارم که دانش خود را در اختیار مربیان لیگ برتری ما قرار دهد. از او خواهش می‌کنم که دانش‌افزایی کند. باید این دانش منتقل شود. آقای کی‌روش تیم ملی را دوره قبل به جام جهانی بردند و توفیق داشتند. امیدوارم دوباره این توفیق را نصیب ما کند. باید پرهیز از حواشی‌ها شود و طبق قرارداد عمل کنند. ما به این قرارداد احترام می‌گذاریم. حتی‌المقدور هم کمک می‌کنیم مشکلات حل شود. کی‌روش متخصص است. با فدراسیون هم قرارداد دارد و این قرارداد محترم است. باید طبق آن عمل کنند. ما می‌خواهیم ایشان را نگه داریم. کی‌روش باید باشد. البته ایشان هم به ارکان فدراسیون فوتبال احترام بگذارند. موظف به گذاشتن احترام هستند. این احترام متقابل باعث آرامش فضا می‌شود. به نظرم مناقشات موجود خیلی جدی نیست و مرتفع می‌شود.»

در انتظار مراسم آشتی‌کنان

دیگر بخش جالب سخنان وزیر ورزش اما جایی بود که او از احتمال ایجاد صلح بین کی‌روش و اسدی خبر داد و گفت خودش هدایت این طرح را بر عهده خواهد گرفت. اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال است که از زمان حضورش در این پست، بیشترین حجم از اصطکاک را با کی‌روش داشته است. افشین پیروانی در برنامه نود فاش کرد در نخستین جلسه برگزار شده بین این دو نفر، دبیرکل به مربی پرتغالی گفته از نظر فنی او را قبول ندارد! بعدتر هم سرمربی تیم ملی در چند نوبت به شدت از اسدی انتقاد کرد و حتی گفت او فرق زمین فوتبال و زمین سیب‌زمینی را نمی‌داند. این‌طور به نظر می‌رسید که مناقشه تشدیدشونده مزبور به این راحتی‌ها از بین نخواهد رفت؛ اما وزیر ورزش در تلویزیون گفت: «اگر دوستان قابل بدانند بنا دارم پادرمیانی کنم و اسدی و کی‌روش را با هم آشتی دهم.» اتفاقی که اگر رخ بدهد، طبعا نقش قابل توجهی در بهبود فضای حاکم بر اردوگاه تیم ملی کشورمان خواهد داشت.

رقیبی که به در شد

در روزهای آخر هفته اما اتفاق مهم دیگری هم در راستای باقی ماندن کادرفنی فعلی در تیم ملی رخ داد. واقعیت آن است که عملکرد خوب برانکو ایوانکوویچ در لیگ پانزدهم باعث شده بود خیلی‌ها از این مربی به‌عنوان گزینه جدی جانشینی کی‌روش در پایان فصل یاد کنند؛ به ویژه که برانکو محبوبیت قابل توجهی هم داشت و می‌توانست بخشی از انتقادات از مدیران فوتبال ایران به‌خاطر جدایی کی‌‌روش را کاهش بدهد. با این وجود ایوانکوویچ که از قرار معلوم حسابی از وضعیت خودش در پرسپولیس رضایت دارد، روز پنج‌شنبه قراردادش را دو سال دیگر با سرخپوشان تمدید کرد. انگشت جوهری پروفسور، خبر از رقیبی می‌دهد که از میدان به در شده و بار دیگر کی‌روش را به سرمربی بدون آلترناتیو تیم ملی تبدیل کرده است؛ کسی که اگر بنا باشد به همکاری با وی خاتمه بدهیم، باز باید یک دوره بحرانی برای یافتن جایگزین مناسب او را از سر بگذرانیم.