بازی پرسپولیس و استقلال قطعا خاص‌ترین مسابقه فوتبال ایران به شمار می‌آید که هواداران علاقه زیادی به مرور آمار و تاریخچه آن دارند. در این مطلب برخی از رکوردداران و رکوردسازان دربی تهران معرفی می‌شوند.

*همایون بهزادی و ایمون زاید از پرسپولیس تنها بازیکنانی بوده‌اند که در دربی هت‌تریک کرده‌اند و عیسی ترائوره اولین خارجی گلزن در دربی لقب گرفته است. مرحوم صفر ایرانپاک با ۷ گل زده (همگی برای پرسپولیس)، حسین کلانی با ۶ گل زده (همگی برای پرسپولیس) و مهدی‌هاشمی‌نسب با ۵ گل زده (۴ گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال) بهترین گلزنان این رقابت تاریخی هستند.

*پرگل‌ترین دیدار دو تیم، روز ۱۶ شهریورماه سال ۱۳۵۲ برگزار شد که پرسپولیس با ۶ گل استقلال را شکست داد. ۳ بازی در تاریخ نبردهای دو تیم نا تمام بوده (دربی چهارم، ششم و سی‌وهشتم) که هر ۳ مسابقه با نظر فدراسیون با نتیجه ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام شد؛ ضمن اینکه تنها یک بار برنده این رقابت با پنالتی مشخص شد که طی آن در روز ۱۹ اسفندماه سال ۶۷، پرسپولیس با نتیجه ۴ بر ۲ استقلال را شکست داد.

*سریع‌ترین گل دربی به نام علی سامره ثبت شده که قبل از رسیدن زمان دربی ۵۳ به دقیقه، دروازه پرسپولیس را باز کرد. حسین کلانی هم در دقیقه ۲ دربی شماره ۶، سریع‌ترین گل سرخپوشان را به استقلال زده است. دیرترین گل دربی هم توسط جری بنگستون هندوراسی در آخرین ثانیه بازی رفت امسال به ثمر رسید که بلافاصله بعد از گذشتن توپ از خط، سوت پایان بازی به صدا درآمد!

*نخستین داور دربی عبدالرضا موزون بود و بهادرخان از پاکستان، نخستین داور خارجی این بازی؛ نخستین گل‌زن این بازی هم احمد منشی‌زاده بود که در دقیقه ۸ سومین تقابل دو تیم گل زد. کامبیز جمالی در استقلال و همایون بهزادی از پرسپولیس هم اولین کاپیتان‌های دو تیم بوده‌اند. رضا وطنخواه هم از پرسپولیس نخستین اخراجی این بازی پرحاشیه نام گرفته است.

*علی پروین با ۲۰ حضور، رکورددار شرکت در این بازی است. علیرضا نیکبخت‌واحدی با ۱۹ بازی و افشین پیروانی با ۱۸ بازی، در رده‌ بعدی قرار گرفته‌اند که در این بین نیکبخت در دو تیم بازی کرده است. مهدی مهدوی‌کیا هم مشهورترین بازیکنی است که در دربی طعم شکست را نچشیده است.