بازی اتاق‌ها!

گروه ورزش: سرانجام روز موعود فرا رسید و مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار شد. در شرایطی که بر اساس مقررات موجود، دیروز دوران ریاست ۸ساله کفاشیان بر فدراسیون به پایان می‌رسید، خیلی‌ها باور نمی‌کردند که انتخابات روز شنبه به خوبی برگزار شود و فوتبال ایران تیم مدیریتی جدیدش را بشناسد. بسیاری بر این باور بودند که در لحظه آخر ممکن است اتفاقاتی مثل انداختن رای سفید به صندوق و به حد نصاب نرسیدن آرای نامزدها باعث بی‌ثمر ماندن مجمع انتخاباتی شود، اما هیچ‌کدام از این مسائل پیش نیامد و فرد برنده معرفی شد.

تاج با اکثریت قاطع

مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال صبح دیروز از حوالی ساعت۹ شروع شد و تقریبا سه ساعت بعد رای‌گیری برای انتخاب رئیس پایان پذیرفت. بر این اساس مهدی تاج با کسب ۵۰رای از ۷۳رای ماخوذه، به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال در ۴سال آینده برگزیده شد. این در حالی بود که دو رقیب تاج، یعنی آجورلو و عزیزمحمدی به ترتیب ۱۵ و ۶ رای به دست آوردند تا فرد برگزیده مجمع، با حمایتی قاطع و کم‌نظیر به این عنوان دست یافته باشد. همچنین دو رای از آرای ماخوذه هم باطل اعلام شدند.

سایه کفاشیان بر سر فوتبال

همان‌طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال به معنای پایان یافتن تسلط هشت ساله علی کفاشیان بر این حوزه نبود. او که مطابق قانون نمی‌توانست در این دوره ثبت‌نام کند، به‌عنوان نایب‌رئیس اول دو تن از نامزدهای اصلی ریاست یعنی آجورلو و تاج مطرح شد. با رای آوردن تاج، او در یک قدمی ابقا در ساختمان خیابان سئول، تنها با یک رده تنزل سازمانی قرار گرفت و در نهایت با کسب ۶۴رای از اعضای مجمع، رسما روی این صندلی مهم نشست. به این ترتیب به احتمال فراوان او همچنان به‌عنوان تئوریسین اصلی و مرد پشت پرده فدراسیون به کارش ادامه خواهد داد، بی‌آنکه نگران موانع قانونی و حتی ادامه اصطکاک با وزارت ورزش باشد!

سازمان لیگ بلاتکلیف ماند

پیش از انتخابات، تاج از کفاشیان به‌عنوان نایب‌رئیس اولش نام برده بود که او رای اعتماد گرفت و کارش را در سمت جدید شروع خواهد کرد. همچنین الهه عرب‌عامری هم که در برنامه‌های هر سه نامزد به‌عنوان نایب‌رئیس بانوان معرفی شده بود، با کسب ۴۶رای این سمت را از آن خودش کرد. با وجود این محمود اسلامیان که نایب‌رئیس دوم پیشنهادی تاج بود، موفق به کسب آرای لازم نشد و با فاصله کمی از دستیابی به این سمت محروم ماند. اسلامیان ۳۵رای به دست آورد تا تعیین تکلیف در مورد پست نایب‌رئیسی دوم فدراسیون به مجمع بعدی موکول شود. با توجه به اینکه نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال به‌طور خودکار به‌عنوان رئیس سازمان لیگ منصوب می‌شود، با رای نیاوردن اسلامیان سازمان لیگ هم فعلا بلاتکلیف باقی مانده است و تا اطلاع ثانوی به شکل سابق اداره خواهد شد.

اظهارات تند نامزد شکست‌خورده

بعد از انتخاب مهدی تاج اما، برخی از افراد حاضر در مجمع نسبت به شرایط برگزاری این انتخابات اعتراض کردند و آن را سازماندهی‌شده دانستند. به‌عنوان مثال مصطفی آجورلو که یکی از نامزدهای شکست‌خورده بود در این زمینه گفت: «یک ماهی است که به وزیر ورزش گفته‌ام از تاج حمایت می‌کنند و به شما که دنبال فوتبال پاک هستید، این موضوع را می‌گویم. به شما دستور داده شده که از تاج حمایت کنید. وزیر ورزش دنبال فوتبال پاک است و ممکن است در دانشگاه خوب درس داده باشد اما در انتخابات دخالت کردند و جا دارد باز هم از مردم عذرخواهی کنم. صاحبان رای حق دارند که رای بدهند اما دخالت دولت غیرقابل قبول است. امیدوارم فوتبال پاک شود که این پاکی هم از مسوولان شروع می‌شود که دست‌های پنهان آنها در کارها دخیل بوده است. ۸ سال پیش احمدی‌نژاد در انتخابات دخالت کرد و امروز هم دولت تدبیر و امید. پس فرقی بین این دو دولت نیست. هر دو دخالت کردند. فوتبال پاک احمدی‌نژاد را الان می‌بینید و برای این دولت هم در آینده خواهید دید. وزیر ورزش همین آقایان را متهم فساد در فوتبال می‌دانست و امروز از آنها حمایت کرد.» در همین حال اما منصور قنبرزاده، عضو مجمع فدراسیون فوتبال به سخنان آجورلو این‌طور واکنش نشان می‌دهد: «هر کسی مسوول صحبت‌های خودش است و من نمی‌توانم درباره صحبت‌های دیگران اظهارنظر کنم اما وقتی یک نفر با کسب دو‌سوم آرا انتخاب می‌شود نباید به آن ایرادی وارد کرد.» بر خلاف آجورلو اما عزیزمحمدی مشکلی با پذیرش شکست ندارد: «من در این باره صحبتی ندارم. در این جلسه نماینده AFC، وزارت ورزش و اعضای مجمع حضور داشتند. من هم به رئیس جدید فدراسیون فوتبال تبریک می‌گویم. ما سه نامزد بودیم که در انتخابات شرکت کردیم و اعضای مجمع یک نفر را انتخاب کردند. اگر هم شکست می‌خوریم نباید بیاییم و چنین صحبت‌هایی را مطرح کنیم. من فعلا قصد هیچ‌گونه کاری را ندارم و به اتحادیه باشگاه‌ها می‌روم.»