همه مادرید در دل میلان

امشب چشم فوتبال جهان به میلان است.لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۶-۲۰۱۵ پس از ۹ ماه به نقطه آخرش رسیده و این بار فینال تمام اسپانیایی و بهتر بگوییم فینال تمام مادریدی باپرستیژترین تورنمنت باشگاهی دنیا به میزبانی ایتالیایی‌ها و در ورزشگاه سن‌سیروی شهر میلان برگزار می‌شود. اتلتیکو و رئال‌مادرید امیدوارند ورزشگاهی که مدت‌ها است از لیگ قهرمانان دور بوده را با جام قهرمانی ترک کنند. وقتی به تاریخ دو باشگاه سر می‌زنیم به دو صفت بارز بر می‌خوریم، رئال‌مادریدی که همیشه آماده و ثروتمند و بدون بحران بوده و اتلتیکومادریدی که تیمش، هوادارانش و تاریخش در داستان فوتبال شهر مادرید با لقب شورشی‌ها رویت می‌شود.

اما نمی‌شود در کوچه بن‌بست تاریخ ماند و بیرون نیامد، خیلی وقت است که رئال‌مادرید تیم ژنرال فرانکوی خونریز نیست و اتلتیکومادرید هم واقعا ربطی به یک تیم کارگری بیچاره و بی‌پول ندارد. مقایسه دو تیم رئال‌مادرید و اتلتیکومادرید در آستانه فینال لیگ قهرمانان اروپا کار ساده‌ای نیست، تیمی که فقط هواداران ژاپنی آن بیشتر از همه هواداران رقیبش باشد، برگ برنده‌های زیادی در اختیار خواهد داشت. بازار شایعات هم در آستانه فینال داغ است، مصدومیت کریس، سرماخوردگی گریژمان، درگیری لفظی زیدان و بنزما، دلخوری ال نینیو از سیمئونه اما همه اینها هرگز از سطح شایعه به سطح خبر نرسیدند تا نتوان با قطعیت از آنها نوشت.

شوق انتقام‌گیری روخی‌بلانکو

فینال این فصل از لیگ قهرمانان اروپا برای اتلتیکومادرید فینالی خاص‌ است، حتی خاص‌تر از فینال دو فصل پیش. مردان سیمئونه هنوز خاطره تلخی که در ورزشگاه لوژ لیسبون تجربه کردند را از یاد نبرده‌ و فراموش نکرده‌اند که چطور پیروزی یک بر صفر آنها در دقایق تلف شده نیمه دوم بازی با گلی که سرخیو راموس برای رئال زد از چنگ‌شان پرید و در وقت‌های اضافه با خوردن سه گل دیگر تحقیر شدند و در نهایت بازی را ۴ بر یک باختند.برخلاف دو سال پیش امسال کمتر کسی است که جرات کند و بگوید شانس اتلتیکو‌مادرید برای کسب عنوان قهرمانی کمتر از رئال‌ است و بالعکس خیلی‌ها قرمزوسفیدپوشان شهر مادرید را با توجه به پیروزی‌‌های ارزشمندی که در مسیر سخت صعودشان به فینال کسب کرده‌اند، دارای شانس بیشتری می‌دانند.رئال‌مادرید در این فصل نتوانسته همشهری‌اش را شکست دهد. بازی نیم فصل اول دو تیم در لالیگا در ویسنته کالدرون یک بر یک مساوی شد و بازی نیم فصل دوم‌شان در سانتیاگوبرنابئو با نتیجه یک بر صفر به نفع اتلتیکومادرید خاتمه یافت. این سومین باری است که اتلتیکومادرید حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا (جام باشگاه‌های اروپا) را تجربه می‌کند و قطعا تیم دوم شهر مادرید نمی‌‌خواهد هت‌تریک ناکامی‌هایش در این بازی کامل شود. اولین بار آنها در فصل ۷۴-۱۹۷۳ به بایرن‌مونیخ باختند و دومین بار هم فینال دو فصل پیش بود. خاطره تلخ دیگری که اتلتیکومادرید از مصاف‌های اروپایی‌اش با رئال‌مادرید دارد، مربوط به فصل گذشته است که کهکشانی‌ها در مرحله یک چهارم نهایی همشهری قرمزوسفیدپوش‌شان را حذف کردند.

آمارها به نفع کهکشانی‌‌ها

اگرچه از زمان روی کار آمدن دیه‌گو سیمئونه به‌عنوان سرمربی اتلتیکومادرید، آمار این تیم در دربی‌های مادرید به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کرد و سلطه همیشگی رئال بر همشهری‌اش پایان یافت، اما نگاهی به آمار کلی دربی‌های پایتخت اسپانیا هنوز هم برتری بی‌چون‌و‌چرای کهکشانی‌ها را اثبات می‌کند. این دو تیم تاکنون مجموعا ۲۱۲ بار در بازی‌های رسمی به مصاف هم رفته‌اند که سهم رئال ۱۰۷ پیروزی بوده است.اگر رئال بازی امشب را ببرد، تعداد پیروزی‌هایش در مصاف با اتلتیکومادرید دقیقا دو برابر برد‌های این تیم در دربی مادرید خواهد شد. اتلتیکو اکنون ۵۴ برد در دربی‌های مادرید دارد و ۵۱ بار هم جدال دو تیم مساوی بوده است. در تمامی این بازی‌ها رئال‌مادرید ۳۵۵ گل زده است و اتلتیکو ۲۷۱ گل. در رقابت‌های اروپایی هم پیروزی آماری بی‌هیچ حرف و حدیثی متعلق به رئالی‌ها است، چرا که آنها در ۶ دربی مادرید اروپایی چهار بار پیروز شده، یک بار شکست خورده و یک بار هم مساوی کرده‌اند.

مهم‌تر از لیگ و حذفی

رئال‌مادرید اگر این بازی را ببرد یازدهمین قهرمانی خود دراروپا را جشن خواهد گرفت تا همچنان پر افتخارترین تیم قاره باشد. اتفاقی که می‌تواند مرهمی برزخم واگذاری قهرمانی لیگ وحذفی امسال به بارسلونا باشد. این حساسیت را می‌توان در آخرین مصاحبه کریس رونالدو درک کرد. ستاره پرتغالی کهکشانی‌ها در گفت‌و‌گو با برنامه تلویزیونی و فوتبالی «Jugones» اسپانیا در پاسخ به این پرسش که «ترجیح می‌دهی فاتح لیگ قهرمانان بشوی یا اینکه ترجیحت این بود که در لالیگا و جام حذفی اسپانیا به قهرمانی می‌رسیدی؟» اظهار کرد: «قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به‌مراتب بهتر از دوگانه قهرمانی بارسلونا است. قهرمانی در لیگ قهرمانان همچون رویایی است که به واقعیت تبدیل می‌شود و این را از صمیم قلبم می‌گویم.»