داستان یک سوءتفاهم تاریخی

گروه ورزش: باشگاه استقلال وضعیت عجیبی پیدا کرده است. در شرایطی که تصور می‌شد با خروج مظلومی و ورود علیرضا منصوریان به‌عنوان گزینه محبوب هواداران آرامش به اردوی آبی‌ها برگردد، این بار مشکلات مدیریتی باشگاه بالا زده و دوباره مجموعه باشگاه را اسیر بحران کرده است. همین چند روز پیش جدی شدن شایعه برکناری افشارزاده و حضور یک مدیرعامل دیگر (احتمالا قنبرزاده) به جای او باعث اعتراض هواداران شد و تعدادی از آنها را جلوی وزارت ورزش کشاند. بعد از آن ماجرا افشارزاده ابقا شد، اما این بار سایه برکناری روی سر اعضای هیات‌مدیره باشگاه رفت؛ آنچه با اعتراض دوستان حاضر در این گروه همراه شده است. مقداد نجف‌نژاد بزرگ‌ترین شاکی است. او که سال‌ها سابقه حضور کم‌اثر و بحث‌برانگیز در هیات‌مدیره آبی‌ها را در رزومه‌اش دارد، حالا در چند مصاحبه به تندی علیه وزارت ورزش موضع گرفته تا نشان بدهد بحث خروجش از استقلال جدی است. دیروز یکی از سایت‌های خبری مدعی شد نجف‌نژاد با ارسال یک پیامک به وزیر ورزش از او خواسته به هیات‌مدیره کنونی فرصت بیشتری بدهد، اما ظاهرا این تقاضا به جایی نرسیده تا او ساعتی بعد در چند مصاحبه جداگانه به انتقاد از وزارت ورزش بپردازد!

از مجلس جدا شدم، رفتارشان عوض شد!

نجف‌نژاد دیروز سعی کرده ناکامی احتمالی استقلال در فصل آتی را از همین حالا گردن وزارت ورزش بیندازد. او به خبرگزاری فارس گفته است: «وزیر اگر مسوولیتی را به عده‌ای می‌دهد باید دل این را هم داشته باشد که اختیار آن کار را به افراد انتخاب شده بدهد. ولی متاسفانه او خودش می‌خواهد در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کند. او خودش می‌خواهد مدیرعامل انتخاب کند، اسپانسر بگیرد و سرمربی تعیین کند. این مدل کار کردن که فایده ندارد. اگر ما راننده هستیم باید فرمان هم دست ما باشد. من از عید تا به حال از وزیر وقت خواستم تا با او درباره مسائل استقلال صحبت کنم و به او بگویم اگر برنامه‌ای دارد و نظری دارد همین حالا بگوید. اگر می‌خواهد دخالت کند نظرش را بگوید نه اینکه در کوران تصمیم‌گیری دخالت کند اما او به من وقت نداد.» رئیس هیات‌مدیره استقلال که به نظر می‌رسد روزهای آخرش در این سمت را پشت سر می‌گذارد، حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و عدم استیضاح گودرزی را از جمله اشتباهات مجلس نهم اعلام کرده است: «وزیر ورزش در امور فدراسیون هم دخالت می‌کند. البته من از جلوگیری از استیضاح وزیر پشیمان نیستم اما ایشان از همه ظرفیت‌های مدیریتی خود استفاده نمی‌کند. او حتی در استفاده از قوانین هم دوگانه رفتار می‌کند مثل قانون بازنشسته‌ها. به نظر من مجلس آن زمان اشتباه کرد هر چند که ما کمال همکاری را با وزیر انجام دادیم.» اما سایت کاپ هم نقل قول دیگری از نجف‌نژاد منتشر کرده که در نوع خودش بسیار تامل‌برانگیز است: «من از طریق پیامک از وزیر خواستم که به این هیات‌مدیره وقت بدهد تا بتواند کارهایش را برای موفقیت استقلال پیش ببرد. حتی به تلفن شخصی وی نیز زنگ زدم که موفق نشدم با ایشان صحبت کنم. فکر می‌کنم چند ماهی است که ایشان دوگانه عمل می‌کند و از آن زمان که بنده از فراکسیون ورزش مجلس جدا شدم ایشان رفتارشان عوض شد!»

این بازی تا کی ادامه دارد؟

پرونده فعالیت مقداد نجف‌نژاد در هیات‌مدیره استقلال که حالا با حاشیه‌های فراوان در حال بسته شدن است، یک برش آشکار از کیفیت حضور بسیاری از مدیران سیاسی در بدنه فوتبال ایران است. سال‌هاست که دولت سعی می‌کند از نمایندگان مجلس حداقل در هیات‌مدیره سرخابی‌ها استفاده کند؛ پروژه‌ای که هیچ‌وقت فوایدش مشخص نشد و هیچ‌کس نفهمید کدام درد فوتبال حرفه‌ای را تسکین می‌دهد؟ برخی بر این باور بودند که نمایندگان مجلس می‌توانند با استفاده از نفوذشان برای باشگاه‌های فوتبال امتیاز بگیرند اما حتی اگر این اتفاق واقعا رخ بدهد، باز نمی‌توان چنین سیستمی را اصولی و حرفه‌ای تلقی کرد. از سوی دیگر همیشه این شائبه وجود داشته که وزیر ورزش سعی می‌کند با جا دادن به نمایندگان مجلس در هیات‌مدیره سرخابی‌ها، به نوعی فضای پارلمان را به سود خود تعدیل کند. حالا وقتی یکی مثل مقداد نجف‌نژاد صراحتا ادعا می‌کند در یک نوبت از استیضاح گودرزی جلوگیری کرده، چنین شائبه‌ای تقویت هم می‌شود. وکلای ملت در بهارستان اگر واقعا قصد کمک به فوتبال را داشته باشند، می‌توانند از راه تصویب قوانین حمایتی از جمله کپی‌رایت و حق پخش تلویزیونی به مقصود برسند وگرنه بعید است کار مدیریتی تخصصی در قواره این دوستان باشد. به یاد بیاوریم که حذف تاریخی استقلال از لیگ قهرمانان آسیا به خاطر عدم ارسال به موقع فهرست بازیکنان به AFC در دوران مدیرعاملی همین آقای نجف‌نژاد رخ داد!