رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه ۸۷ کشور یعنی ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان در المپیک موفق به کسب مدال شدند، یادآور شد که بوده‌اند کشورهای قدرتمندی در دنیا که اصلا دستشان از مدال کوتاه مانده است: «۱۱۹ کشور نتوانستند هیچ مدالی کسب کنند. نسبت به دوره قبل دو کشور بیشتر مدال گرفتند و این نشان می‌دهد در هر دوره کشورها تلاش بیشتری می‌کنند تا مدال کسب کنند. عربستان، هنگ کنگ و افغانستان در این دوره هیچ مدالی نداشتند. ۵۶ درصد مدال‌ها به مردان و ۴۶ درصد به بانوان تعلق داشت که ما در ادوار گذشته هیچ سهمی از مدال بانوان نداشتیم. بخش بانوان واقعا نیاز به حمایت دارد. کشورهایی که در رده‌های بالا هستند مدال‌هایشان توسط بانوان کسب شده است. قاره آسیا ۲۱ درصد و اروپا ۴۲ درصد در مدال‌آوری سهم داشتند. ۴۷ درصد مدال‌های به دست آمده در آسیا یعنی ۹۶ مدال متعلق به بانوان بوده است. ۱۱۲ مدال هم برای مردان بوده که ما ۷ مدال سهم داشتیم.»

کیومرث هاشمی با بیان اینکه در این المپیک کاروان ایران ویژگی‌های بارزی داشت، مهمترین آن را مدال کیمیا علیزاده عنوان کرد: «مدال علیزاده برنز بود، اما این مدال اندازه یک طلا ارزش داشت. حالا راه برای بانوان باز می‌شود. فکر می‌کنم آنها به خودباوری برسند که می‌توانند مدال هم بگیرند. نکته دیگر اینکه طلای یزدانی به شکلی که کسب شد ارزشمند بود چرا که بعد از ۱۶ سال به دست آمد. همچنین موفقیت شمشیربازی که در ارزیابی‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفت. عابدینی باید مدال نقره را می‌گرفت و حق او بود.»

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در تکواندو نباید یکجانبه نتایج را قضاوت کرد، یادآور شد: «در بخش بانوان علیزاده خوب عمل کرد، اما در بخش مردان توقعات برآورده نشد. امیدواریم با نشست‌هایی که فدراسیون گذاشته علت‌ها مشخص شود. این رشته مدال‌آور است و دلایل باید مشخص شود. به‌طور کلی عملکرد ورزشکاران ما خوب بود.» هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون‌ها به خاطر نتایج‌شان بازخواست می‌شوندیا نه، از بررسی نتایج در نشست‌های فنی خبر داد: «کمیته در شرایط بازخواست نیست و نشست‌هایی را برگزار خواهد کرد و نتایج بررسی می‌شود. بهترین بازخواست‌کننده مجمع فدراسیون‌ها است و آنها باید حرف اول و آخر را بزنند. کمیته و وزارت ممکن است مشکل را مقطعی حل کنند.»

هاشمی در کنفرانس خبری خود درپاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در دنیا فدراسیون‌ها زیر نظر کمیته‌های المپیک فعالیت می‌کنند و بهتر نیست این رویه در ایران باشد، اطمینان داد که به استقلال فدراسیون‌ها معتقد است: «نظر من این است که فدراسیون‌ها مستقل باشند. باید اختیارات آنها را بیشتر کنیم و در مقابل آنها نیز پاسخگو باشند. این فرمولی است که دنیا پیاده می‌کند. حالا اگر جای وزارت ورزش، فدراسیون زیر نظر کمیته باشد چه فرقی می‌کند؟ ایده‌آل‌ترین راه این است که فدراسیون‌ها استقلال پیدا کنند و این به آن معنا نیست که از سیاست‌های نظام جدا باشند. یعنی اختیارات به مجامع فدراسیون‌ها داده شود.»

رئیس کمیته المپیک همچنین درباره پرداخت پاداش به ورزشکارانی مثل بهداد سلیمی و مجتبی عابدینی حاضر به دادن قولی در این زمینه نشد: «من به این سوال نمی‌توانم پاسخ دهم. مدال‌آوران مشخص هستند. آقای شهنازی هم مکاتبات خود را با اسپانسرها شروع کرده است. اینکه آنها چه پاداشی می‌دهند به خودشان ارتباط دارد و ما هم آنچه را که تعهد داده‌ایم پرداخت می‌کنیم.»

رئیس کمیته ملی المپیک درباره حاشیه‌های مراسم افتتاحیه و عدم حضور والیبالیست‌ها تصریح کرد: «آنها بعد از رژه اظهار پشیمانی کردند. مراسم رژه اختیاری است و همه هم حضور نداشتند. قشنگ این بود که حضور پیدا می‌کردند، اما چون اظهار ناراحتی کردند موضوع را بزرگ نکنیم.»