پرسپولیس مقابل کاپیتان‌هایش

هفته پنجم مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از دیروز با برگزاری دو بازی بین نفت تهران و نفت آبادان و نیز گسترش فولادو سیاه جامگان آغاز شد. این بازی‌ها امروز با برگزاری پنج دیدار پیگیری می‌شود که مهم‌ترین آنها رویارویی تراکتورسازی و پرسپولیس در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازان است، ورزشگاهی پنج هزار نفری که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، پذیرای حساس‌ترین دیدار ایستگاه پنجم لیگ پانزدهم باشد. ورزشگاهی که عددی به مراتب کمتر از میانگین تماشاگران معمول این مسابقه خاص را درخود جای می‌دهد و همین مساله و البته موضوع امنیت ورزشگاه و نرسیدن استادیوم یادگارامام به این مسابقه هفته‌ها محل بحث و چالش بود و قطعا حساسیت‌های مضاعفی را هم در این مسابقه به همراه خواهد آورد.

پرازتقابل و چالش

جذاب‌ترین دیدار هفته پنجم لیگ برتر؛ بازی پرسپولیس و تراکتور از جهات مختلف حائز اهمیت است. از هفته‌ها پیش حرف از این بازی بود از همان زمانی که محمد نوری و محسن بنگر، کاپیتان‌های پیشین پرسپولیس را برانکو نخواست و آنها هم پیراهن تراکتورسازی را به تن کردند. از همان زمانی که مشخص شد ورزشگاه یادگار امام (ره) برای میزبانی این بازی آماده نمی‌شود. از همان زمانی که دو تیم در کورس قهرمانی رقابتی شانه به شانه را در پیش گرفتند. از همان زمانی که دیدارشان افتاد پیش از دربی تهران و از همان زمان که....

بازی تیم‌های اول و دوم جدول رده‌بندی همواره جذاب و تماشایی است، به ویژه اگر هر دو تیم پرمهره و مدعیان اصلی قهرمانی باشند مثل تراکتورسازی و پرسپولیس. بازی آنها خود به خود جذاب است. این بازی پر از دوئل است. دوئل بین اخباری و بیرانوند در دروازه‌های دو تیم. هجوم مهاجمان بی‌رحم تراکتورسازی به بهترین خط دفاع لیگ تا این هفته. از سوی دیگر تقابل جذاب کیانی، رفیعی و کرار با مسلمان، کامیابی‌نیا و احمدزاده. در بین دوئل‌ها هم این یکی جذاب‌تر از دیگری است، رویارویی آقای گل‌های فصل‌های سیزدهم و چهاردهم لیگ برتر. ادینیو و طارمی. پرسپولیس در این بازی وحید امیری ملی‌پوش مصدوم خود را در اختیار ندارد و حضور رامین رضاییان در این بازی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او برای بازگشت به فهرست پرسپولیس مدت‌ها چانه‌زنی و عذرخواهی کرد و حالا درجمع ۱۹ بازیکن اعزامی قرمزها به تبریز قرار دارد.اما آیا برانکو مدافع ملی‌پوش مغضوب خود را بازی خواهد داد. مجموعه تمام این پرسش‌ها و نکته‌ها و تقابل‌ها عواملی است که شاید باعث شود تعداد بینندگان دربی همزمان منچستر در ایران کمتر از دیگر نقاط دنیا باشد.

دیدار دو دوست آشنا

تقابل اندیشه‌های امیر قلعه‌نویی در کسوت سرمربیگری تراکتورسازی با برانکو ایوانکوویچ هم کم جذاب نیست. قلعه‌نویی که بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ جانشین برانکو در تیم ملی شد، در دیدار برگشت دو تیم در فصل گذشته برای نخستین بار رودرروی پرفسور ایستاد که آن بازی به نتیجه تساوی یک - یک انجامید. باید دید این بار در ورزشگاه خانگی‌اش تراکتور امیر می‌تواند با گذر از تیم برانکو به صدر جدول برسد یا خیر.آنها درطول هفته بارها به تمجید از یکدیگر پرداخته‌اند اما کیست که نداند اهمیت شکست طرف مقابل تا چه حد است. برنده این بازی قطعا به صدر جدول می‌رسد و تساوی این دو تیم به سود رقبا خواهد بود. برانکو و قلعه‌نویی در یک نکته اشتراک نظر دارند و هر دو منتقد کارلوس کی‌روش هستند. باید دید این نبرد را که برانکو از آن به‌عنوان دربی (مسابقه‌ای بسیار حساس و مهم) یاد کرده کدام مربی می‌برد. برنامه مسابقات باقیمانده از هفته پنجم لیگ برتر :

شنبه 20 شهریور 95

تراکتورسازی ................. پرسپولیس ۱۷:۱۵

سپاهان ................................... پیکان ۱۷:۴۵

پدیده................. استقلال خوزستان ۱۸:۱۵

صبای قم ........................... ذوب آهن ۱۸:۴۵

فولاد........................................... سایپا۱۸:۵۰

یکشنبه 21 شهریور 95

استقلال....................... ماشین‌سازی ۱۸:۴۵