خبرگزاری‌موج‌ - رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشورمان با وجود اینکه امسال هر هفته دچار اتفاقاتی جدید همانند کسر ۵ امتیاز از سپاهان یا ۶ امتیاز از پرسپولیس می‌شود، اما خوشبختانه همانند گذشته توانسته خود را در جایگاه پرطرفدار‌ترین رشته ورزشی کشور نگاه دارد و با وجود اینکه‌این رشته ورزشی از انعقاد قرار داد بازیکنان تا برگزاری مراسم اهدای کاپ دچار حاشیه و انتقاد و تمجید می‌شود، اما بازهم به لطف هواداران همیشگی باشگاه‌ها پرطرفدارترین رشته ورزشی در کشورمان باقی مانده که جای شکر دارد، اما آیا بزرگ مردان تصمیم گیرنده در خصوص استفاده از این پتانسیل نفری و هواداران توانسته اند عملکردی مثبت را از خود به جا بگذارند یا خیر. سال‌ها است که بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی در کشور بویژه فوتبال مطرح می‌باشد و از زمانی که کار با اینترنت و ارتباط با خارج از کشور، گرفتن اطلاعات درباره تیم‌های بزرگ اروپایی رایج‌تر از گذشته شد، شاهدیم که در کشورمان نیز بحث‌های خصوصی‌سازی و صحبت در این رابطه هر روز بیشتر می‌شود، اما در عمل تا کنون هیچ گونه کاری صورت نگرفته است و وضعیت به همان شکلی که در قدیم پیگیری می‌شد، ادامه دارد.

البته در سال گذشته خبر از تغییر اسپانسری چند تیم بزرگ فوتبال حاضر در لیگ برتر را مشاهده کردیم، اما تمامی‌این خبرها تنها در حد شایعه باقی ماند یا جا به جایی‌هایی که صورت گرفت را می‌توان به عنوان پاس کاری دولت در خصوص باشگاه‌های ورزشی اشاره داشت که ما به آن خصوصی‌سازی نمی‌گوییم، به عنوان مثال اگر تیمی‌در تهران زیر نظر ارگانی بزرگ شکل گرفته و بعد به استانی دیگر انتقال می‌یابد و بازهم زیر نظر ارگانی دیگر که هر ۲ دولتی هستند، قرار گیرد نمی‌توان به آن خصوصی‌سازی گفت.

به هر حال همانطور که می‌دانیم کنفدراسیون فوتبال آسیا تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی به تمام کشورهایی که در این بخش کم کارند زمان داده است، البته رییس این کنفدراسیون عنوان نکرده که باشگاه‌ها‌یتان را از دولت جدا‌سازید و به بخش خصوصی واگذار کنید، بلکه وی خواسته تا هر باشگاه حاضر در لیگ برتر خود یک استادیوم اختصاصی داشته باشد و در غیر این صورت از حضور آنها در تمامی‌ رقابت‌های آسیایی جلوگیری خواهد شد.

حتما اکنون به خود می‌گویید ساخت استادیوم خصوصی چه ربطی به خصوصی‌سازی یک باشگاه دارد ؟ اما باید در رابطه با عزیزانی که‌این چنین فکر یا عنوان می‌کنند گفت که اتفاقا تنها راه پیشرفت در خصوص داشتن استادیوم خصوصی یا خیلی از درآمدزایی‌های گوناگون خصوصی بودن است و این لازمه شروع حرکتی در این مسیر می‌باشد که اکنون به هیچ عنوان چنین مساله‌ای را در فوتبال ایران حس نمی‌کنیم.

همچنین در این خصوص صحبت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان به عنوان مثال قسمتی از صحبت‌های دکتر قریب را مورد اشاره قرار داد، قریب اعتقاد دارد، مهمترین عامل پیش رونده و در واقع موتور محرک خصوصى‌سازى و راهیابى به بورس، درآمدزایى و ایجاد‌تراز مثبت است. همچنین وی عنوان کرده اگر باشگاه‌ها سعى کنند در راستاى درآمدزایى حرکت کنند و از راهکارهاى پیشنهادى قدیمى‌هاى این کار استفاده کنند بسیار موفق در کار خود خواهند بود.

وی در ادامه تصریح کرد‌: البته اکثر باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال برای ورود به بورس دارای زمین اختصاصی، ماشین آلات و ابزار و غیره نیستند پس این ارزش نامی‌ باشگاه‌ها خواهد بود که قیمت آنها برای ورود به بورس را مشخص می‌کند.

صحبت‌های دکتر قریب به عنوان فردی که هم در اقتصاد و هم در ورزش صاحب نظر است بسیار جالب بود و به نظر می‌رسد در صورتی که برخی مسوولان باشگاه‌ها غرور کاذب را کنار بگذارند و از افراد مطلع کار در این خصوص استفاده کنند بسیار در روند کاریشان موفق‌تر از حال خواهند بود.

در این بحث صحبت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به تجربه‌های گرانبهای امیدوار رضایی یکی از مسوولان ورزشی سابق کشور و حاضر در مجلس شورای اسلامی‌اشاره داشت، وی معتقد است، با توجه به دستور مقام معظم رهبری در رابطه با بحث خصوصی‌سازی بر این اساس دولت نمی‌تواند به اداره باشگاه‌ها بپردازد و کارهایی که در این رابطه در دست دولت است باید به بخش خصوصی واگذار شود.

رضایی، تصریح کرد: حتی از جانب ایشان نسبت به اجرایی نشدن بند الف اصل ۴۴قانون اساسی که سال گذشته توسط ایشان تفسیر و ابلاغ شده بود در رابطه با واگذاری و اداره امور باشگاه‌ها به بخش خصوصی تذکر داده شد.

وی خاطر نشان کرد : بسیاری باشگاه‌ها سردرگم هستند و نمی‌دانند براساس چه اصول و مقرراتی باید فعالیت‌هایشان را به پیش برند.

با توجه به صحبت‌های آقای امیدوار رضایی و پیش از آن نیز صحبت‌های آقای قریب و دیگر مقامات مسوول در این خصوص می‌توان پیش‌بینی کرد که جامعه تحصیل کرده ورزش، گرایش نسبتا خوبی نسبت به خصوصی بودن دارند، اما این عمل هرگز صورت نمی‌گیرد که باید دید دلیل این موضوع چیست، فتح ا... زاده مدیر عامل باشگاه استقلال در حال حاضر نیز بحث خصوصی‌سازی را اینگونه عنوان می‌کند که، در حال حاضر در تمام دنیا بحث درآمدزایی در فوتبال مطرح است، اما متاسفانه در دهه اخیر دولت ورزش را استثمار و دولتی کرده و از حالت نظارتی خارج شده است.

وی، با اشاره به وجود ۱۸ تیم در لیگ برتر فوتبال افزود: از این تعداد فقط ۷ استان در لیگ حضور دارند و این نوعی بی‌عدالتی است.

فتح‌ا...‌زاده، ادامه داد: بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری صنایع بزرگ باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اما در این حال برخی که می‌خواهند از منافع بیت‌المال به نفع خود بهره‌مند شوند، نمی‌خواهند باشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند.

وی، تاکید کرد: هزینه‌ای که هم اکنون برای ورزش خرج می‌شود باید صرف زیرساخت‌ها شود نه هزینه‌های جاری.

به گفته وی، این در حالی است که ۹۵درصد پولی که به باشگاه‌ها داده شده صرف هزینه‌های جاری شده است در حالی که باید با این پول استادیوم ساخته و تجهیزات ورزش کشور بالا برده شود.

به هر حال با تمام شدن صحبت‌های فتح ا... زاده و خواندن دوباره تمامی‌این موضوع برای چندمین بار تنها چیزی که در رابطه با خصوصی‌سازی باشگاه‌ها در کشور دستگیرمان می‌شود این است که برخی از دست‌های پش پرده آن هم اینقدر قوی وجود دارند که حتی اجازه نمی‌دهند که خود دولتی‌ها هم باشگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند که باید دید دلیل این موضوع چیست.