گروه ورزش: تیم هندبال زنان فولاد مبارکه سپاهان بعد از ۱۲ سال قهرمان لیگ ایران شد. در راس کادر فنی این تیم یک مربی روسی قرار دارد که امسال حدود ۵ سال از اقامت او در ایران می‌گذرد. گپ و گفت امروزمان را به «یولیا روستایی» سرمربی تیم هندبال زنان فولاد مبارکه سپاهان اختصاص دادیم. با او درباره ایران و شرایط کار در ایران و وضعیت هندبال زنان در ایران صحبت کردیم. ‌از کی با فولاد مبارکه قرارداد بستید؟

من امسال به عنوان سرمربی با فولاد کار کردم، قبل از این هم به عنوان کمک مربی در تیم‌ملی زنان فعالیت می‌کردم. امسال بعد از ۱۲ سال با کمک بازیکنان توانستیم فولاد مبارکه را به عنوان قهرمانی لیگ برسانیم.

هندبال زنان ایران در چه وضعیتی است؟

ببینید وضعیت هندبال زنان در ایران اصلا وضعیت مطلوبی نیست. اگر در مقایسه با کره و ژاپن مقایسه کنیم که ضعیف هستید، اما اگر مقداری تلاشتان را بیشتر کنید، می‌توانید همپای اردن باشید.

علت این ضعف از نظر شما چیست؟

ببینید، در ایران مشکل آموزش حرفه‌ای وجود دارد. با این روش نمی‌توان آموزش داد. ما هر هفته ۴ جلسه تمرین داریم. در حالی که در ورزش حرفه‌ای باید حداقل ۱۲ بار در طول هفته تمرین کرد. از طرف دیگر هم شما باید به دنبال کشف استعدادهای جوان‌تر باشید، باید از سنین پایین شروع به کار کنید، ضمن این که بازیکنان شما باید در رقابت‌های بین‌المللی آبدیده شوند.

سطح رقابت‌های لیگ چطور بود؟

تیم‌ها همه در یک سطح بودند یعنی رقابت خیلی نزدیک بود. ما بیشترین اختلافمان در برد ۴ گل بود.

از وضعیت مالی قراردادتان راضی هستید؟

خب، به نسبت وقتی که از من می‌گیرد خوب است چون ما حداکثر در هفته چهار جلسه تمرین داریم.

از نظر حرفه‌ای چطور؟

خب همه برای پیشرفت خودشان برنامه دارند، ببینید من در تمام سال‌هایی که ایران بودم حتی یک کلاس آموزشی برگزار نشد و من هر دوره‌ای را رفته‌ام با هزینه شخصی بوده است.

زندگی در ایران چطور است؟

برای هر کسی زندگی در غربت مشکل است، اما شما مردم خونگرمی هستید. من هم سعی می‌کنم خودم را با شرایط تطبیق بدهم.