روز تسویه حساب

دنیای اقتصاد: استقلال - تراکتور یعنی یک جنگ تمام‌عیار. از هر زاویه‌ای که به این مسابقه نگاه کنید چیزی جز حساسیت وجود ندارد. از روی نیمکت‌ها تا داخل زمین و حتی جدول. منصوریان و قلعه‌نویی مربیانی که نزد هواداران استقلال محبوبیت خاص خودشان را دارند و طبیعی است که کری شدیدی هم بین آنها برای پیروزی در جدال رودررو وجود داشته باشد. پرافتخارترین مربی استقلال در لیگ برتر مقابل یکی از محبوب‌ترین‌های این باشگاه قرار می‌گیرد و البته کیست که نداند منصوریان مدت‌ها است به‌دنبال اثبات پایان عصر قلعه‌نویی در استقلال است. این رویارویی برای پرسپولیسی‌ها هم مهم است و طبیعی است که آنها دوست داشته باشند این بازی برنده نداشته باشد تا هر دو تیم مدعی امتیاز از دست بدهند.

قلعه‌نویی در آخرین بار حضورش در ورزشگاه آزادی خاطره تلخی برای هواداران استقلال رقم زد و به‌نوعی مانع قهرمانی این تیم در لیگ پانزدهم شد اما این بازی شرایط کاملا متفاوتی دارد. هم‌اکنون منصوریان سرمربی استقلال است و شرایط تراکتورسازی در جدول رقابت‌ها بسیار مناسب است. از تقابل قلعه‌نویی و مهدی رحمتی هم نباید به‌سادگی گذشت. در بازی قبل این دو تیم اتفاقاتی بین آنها رخ داد که حتی در نتیجه بازی هم تاثیرگذار بود. درگیری این دو حتی به پایان مسابقه هم کشیده شد و فریادهای رحمتی برسر قلعه‌نویی هواداران استقلال را مقابل سرمربی سابق خود شوراند. باید دید این بار هم رویارویی قلعه‌نویی و رحمتی جنجال‌ساز خواهد شد یا نه، به‌خصوص اینکه رحمتی در چند روز اخیر با ماجرای سه جلسه محرومیتش به‌دلیل عکس یادگاری‌ای که در اردوی ارمنستان گرفته مواجه بوده و این پرسش را مطرح کرده است که چرا این پرونده در آستانه بازی حساس مقابل تراکتور باز شده است. همه این عوامل بر هیجان این بازی خواهد افزود و ازاین‌رو انتظار می‌رود ورزشگاه آزادی روز جمعه پر از تماشاگر شود، هرچند هواشناسی در این روز کاهش دمای هوا و سرمای شدید را پیش‌بینی کرده است اما این مصاف بزرگ نکات دیگری هم دارد: استقلال در ادوار مختلف لیگ برتر تاکنون ۱۶ بار با تراکتورسازی روبه‌رو شده است که ماحصل آن ۴ برد، ۶ تساوی و ۶ شکست برابر قرمزهای تبریزی بوده است. البته آبی‌ها شانس آورده‌اند که تراکتوری‌ها در دوره اول با تیمی بسیار ضعیف حضور داشتند و سقوط هم کردند و در آن سال رفت و برگشت به استقلال باختند تا شرمندگی تاریخی استقلالی‌ها سبک‌تر شود. آخرین باری که استقلالی‌ها توانسته‌اند برابر تراکتورسازی برنده شوند، بازی برگشت لیگ دوازدهم بود که با تک گل جواد نکونام پیروز شدند و در ۶ بازی لیگ برتری اخیر ۳ تساوی و ۳ باخت مقابل تبریزی‌ها داشته‌اند.

تراکتورسازی جدا از امیر قلعه‌نویی که با ۳ قهرمانی با استقلال یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها نزد هواداران میزبان است، فرزین گروسیان، علیرضا رمضانی، جاسم کرار و فرزاد حاتمی را به‌عنوان استقلالی‌های سابق در جمع نفرات خود دارد که البته دو نفر آخر شانس زیادی برای حضور در این میدان دارند. اما در جمع آبی‌ها به غیر از بختیار رحمانی که فصل گذشته دوره سربازی خود را در تراکتورسازی سپری کرد، بازیکنی که سابقه حضور در تیم قرمزپوش تبریزی را داشته باشد، دیده نمی‌شود تا همه سرشان بدون انگیزه‌های آنچنانی به کار خودشان گرم باشد. امیر قلعه‌نویی سال‌های زیادی در استقلال حضور داشته ولی برابر این تیم هم کم روی نیمکت ننشسته است. ژنرال همراه با تیم‌های استقلال اهواز، مس کرمان، سپاهان و همین تراکتورسازی مجموعا ۱۰ بار برابر استقلال قرار گرفته که حاصل آنها ۵ برد، ۲ تساوی و ۳ باخت بوده است. تراکتور هم در ۳ بازی آخر خود با استقلال در آزادی ۳ برد شیرین و پرگل به دست آورده تا هوادارانش به این بازی هم امید زیادی داشته باشند. ولی کارنامه قلعه‌نویی برابر منصوریان خوب نیست و در ۳ رویارویی دوطرف به‌عنوان سرمربی، دو برد به نام منصوریان و تنها یک برد به نام قلعه‌نویی ثبت شده است.

پدیده- پرسپولیس؛ حفظ صدر در یخبندان!

این بازی طبق اعلام هواشناسی در هوای سرد و یخبندان مشهد برگزار خواهد شد. مسابقه‌ای که از روز پنج‌شنبه به جمعه موکول شد. پدیده هفته گذشته در تبریز یک امتیاز حساس از تراکتورسازی گرفت و زمینه صدرنشینی سرخپوشان تهرانی را فراهم کرد. رضا مهاجری اگر در این بازی هم از پرسپولیس امتیاز بگیرد شاید دوباره تراکتورسازی به صدر جدول برسد. پرسپولیس هفته قبل با وجود اینکه مقابل ماشین‌سازی ۱۰ نفره همان تیم کوبنده همیشگی نبود اما سه امتیاز را گرفت. شاگردان برانکو اگر می‌خواهند صدرنشین باقی بمانند باید در مشهد از تیم یازدهم جدول امتیاز بگیرند. پرسپولیس همچنان تیم بدون باخت جدول است که با سه گل خورده قدرتمندترین خط دفاع لیگ را هم در اختیار دارد بنابراین سخت است که پدیده بتواند پرسپولیس را شکست بدهد مگر اینکه یک شگفتی بزرگ در هفته سیزدهم رقم بخورد. نکته مهم درمورد ترکیب پرسپولیس باقی‌ماندن رضاییان درترکیب این بار به جای فرشاد احمدزاده مصدوم است.

برنامه بازی‌های هفته سیزدهم لیگ برتر

پنج‌شنبه 18 آذر 95

ماشین‌سازی.......................... ذوب آهن -۱۴:۰۰

نفت تهران...................... گسترش فولاد -۱۵:۰۰

صنعت نفت..................................... سایپا -۱۵:۳۰

جمعه 19 آذر 95

پدیده.................................... پرسپولیس -۱۴:۱۰

استقلال خوزستان........................ فولاد -۱۵:۰۰

پیکان ................................ سیاه‌جامگان -۱۵:۰۰

سپاهان.................................... صبای قم - ۱۵:۱۵

استقلال تهران................ تراکتورسازی -۱۶:۲۰

روز تسویه حساب